جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چرا با داشتن رژیم غذایی باز هم چاق می شویم؟!


چرا با داشتن رژیم غذایی باز هم چاق می شویم؟!
این روزها، خانمها حساسیت زیادی نسبت به وزن خود نشان می دهند. آنها سعی می كنند برای حفظ تناسب اندام خود، رژیمهای مختلف غذایی را امتحان كنند، به ورزشهای گوناگون بپردازند و حتی گاهی هم از دارو استفاده كنند، اما چطور می توان به طریق ساده، وزن بدن را كنترل كرد؟
یكی از علل چاق شدن، پرداختن بی رویه به رژیم غذایی است. بعضیها عادت دارند رژیمهای مختلف بگیرند، رژیمهایی كه محدودیتهای زیادی را در خوردن برای آنها ایجاد می كند. چون این رژیمها انعطاف لازم را ندارند، پس از مدتی فرد از ادامه آن خسته می شود و رژیم را می شكند. بعد از شكستن رژیم، فرد خود را مجاز می داند كه هر چه می خواهد میل كند. این افراد پس از یك دوره محرومیت از یك سری مواد غذایی، به پرخوری دچار می شوند. در نتیجه پس از حدود ۶ ماه یا چیزی كمتر و بیشتر، وزن آنها از زمان قبل از رژیم هم بیشتر می شود. چاره كار چیست و چه باید كرد؟
● از رژیمهای سخت، پرهیز كنید
به یاد داشته باشید شما می خواهید وزن متعادل و اندام مناسب خود را برای مدت طولانی حفظ كنید. پس خود را تحت فشار قرار ندهید. اگر بخواهید با رژیم سخت در مدت كوتاه خود را به وزن مطلوب برسانید، ممكن است پرخوری بعدی به سراغتان بیاید. بنابراین از رژیمهایی استفاده كنید كه در آن مواد غذایی مختلف گنجانده شده باشد و شما را در حالت ضعف و گرسنگی نگه ندارد و ادامه آن، حتی به سلامتی شما لطمه وارد می كند.
● در خوردن خوراكیهای مورد علاقه افراط نكنید
افرادی كه اضافه وزن دارند معمولاً به كیفیت غذا اهمیت می دهند و زمانی كه با یك خوراكی لذیذ مواجه می شوند، در خوردن آن زیاده روی می كنند. اما در عوض، افراد لاغر معمولاً به طعم غذا اهمیت نمی دهند و غذا را برای رفع گرسنگی می خورند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه به كیفیت غذا اهمیت می دهید، مراقب خود باشید كه در خوردن غذاهای خوشمزه افراط نكنید. ضمناً خودتان را هم به كلی از خوردن آنها محروم نكنید، زیرا محرومیت شدید هم موجب پرخوری شما در آینده می شود.
● عادت منظمی برای غذا خوردن داشته باشید
۳ وعده اصلی و ۲ وعده بین غذا، كاملاً مناسب است. سعی كنید این فاصله ها بیش از سه ساعت نشود. یعنی قبل از آن كه احساس گرسنگی كنید، چیزی میل كنید، چون گرسنگی و احساس ضعف موجب می شود هم بیشتر بخورید و هم از مواد چاق كننده بیشتر استفاده كنید. برای وعده های بین غذا از میوه، شیر یا تنقلات مفید استفاده كنید.
● با خود مهربان تر باشید
سعی كنید خود را با كلمات مثبت مورد خطاب قرار بدهید. با كلماتی مثل مهربان، زیبا، فعال، دوست داشتنی، آرام و... اگر قبلاً خود را با كلماتی مثل چاق، كپل، شكمو، بی عرضه و... صدا می كردید، آنها را از ذهن خود پاك كنید. كافی است به كارهای خوبی كه انجام داده اید، فكر كنید و كلمه مناسب آن را پیدا كنید. این كار روحیه شما را تقویت و اراده شما را استوار می كند. در مورد نتیجه زود قضاوت نكنید و صبور باشید. ضمناً ورزش را هم فراموش نكنید.
زهرا زحمتكش
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید