جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


اضطراب والدین از ساعات فراغت بچه ها!


اضطراب والدین از ساعات فراغت بچه ها!
پایان سال تحصیلی و رها شدن میلیون ها دانش آموز از درس و مدرسه همواره این نوید را برای والدین در وهله اول و متولیان امر غنی سازی اوقات فراغت در وهله دوم به همراه دارد كه چگونه باید ساعات خالی روزهای فراغت نوجوانان و جوانان این مرز و بوم به نحو مطلوب و مفید پر شود.
فصل تابستان همواره با جوش و خروش بچه ها برای رفتن به تفریح و بازی و سرگرمی تعریف می شود، اما سه ماه تعطیلی همیشه برای همگان خوش یمن و خوشحال كننده نیست. زیرا خطراتی كه در طول این ایام متوجه نوجوانان و جوانان است به مراتب ویرانگرتر از تهدیدهای روزهای درس و مدرسه است!
در واقع، والدین به هنگام ایام تحصیل، خیالشان از بابت حضور هر چند كوتاه مدت فرزندان شان در محیط مدرسه آسوده است اما افزوده شدن ساعات فراغت بچه ها، این نگرانی و دلهره را به همراه دارد كه حالا چگونه باید این ساعات را به نحو احسن پر كرد. نتایج بررسی های صورت گرفته در خصوص رضایت جوانان از گذران اوقات فراغت حاكی از آن است كه ۱/۴۷ درصد از جوانان در حد بسیار كم و ۱۲ درصد نیز به هیچ عنوان از برنامه های اوقات فراغت رضایت ندارند.
جالب است بدانیم كه در این بررسی ها مشخص شد كه جوانان تهرانی بیشترین نارضایتی را از برنامه های اوقات فراغت خود دارند.
به رغم اینكه بیشترین امكانات و سرمایه ها در پایتخت متمركز شده اما نتایج پژوهشها و تحقیقات نشان می دهد كه حدود ۷۵ درصد جوانان تهرانی از وضعیت گذران اوقات فراغت خود ابراز نارضایتی می كنند و معتقدند كه مسئولان با نگاهی تبعیض آمیز به مقوله اوقات فراغت نگاه می كنند.
به گفته كارشناسان امور تربیتی اگر فضا و امكانات سالم برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان فراهم نباشد، نسل جوان خودش فضا را فراهم می كند و همین مساله به شكل گیری جریانات محفلی منجر شده و تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد.
بررسی پرونده ها قضایی و گزارشات پلیس نشان می دهد كه بیشترین جرم و جنایت و دهها تخلف و بزه دیگر همواره در طول ۳ ماه تعطیلی مدارس و دانشگاهها اتفاق می افتد. این مساله بیشتر به دلیل دور افتادن بچه ها از درس و مدرسه است. ضمن اینكه اكثریت قشر جامعه نیز از وضعیت چندان مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند كه بتوانند برنامه هایی مطابق با نیازها و خواسته های فرزندان شان تدارك ببینند.
به ناچار اغلب دانش آموزان و دانشجویان قشر محروم و آسیب پذیر جامعه در طول ۳ ماه تعطیلی به دنبال فرصتی برای اشتغال موقت هستند تا بتوانند منبع درآمدی برای خود و خانواده باشند. رئیس سازمان ملی جوانان، حل معضل موازی كاری دستگاهها در اجرای برنامه های حوزه جوانان را مورد تاكید قرار می دهد و می گوید: سازمان ملی جوانان به عنوان قرارگاه می تواند نقش هماهنگ كننده میان دستگاهها و سازمانهای مختلف در اجرای اهداف حوزه جوانان داشته باشد و این امر حمایت رئیس جمهوری و مسئولان دستگاهها را می طلبد.
حاج علی اكبری به آسیب های اجتماعی تهدید كننده جوانان اشاره می كند و می افزاید: جوانان بیشترین قربانیان آسیب های اجتماعی هستند، اما كمترین تقصیر را دارند. بنابراین باید در جهت شناسایی علل و عوامل گسترش این امر در جامعه بررسی های بسیاری صورت گیرد.
به گفته یك جامعه شناس در حال حاضر برای غنی سازی اوقات فراغت برنامه ریزی مناسبی صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر دچار فقر تغذیه نحوه گذران اوقات فراغت هستیم و در صورت ادامه این روند مجبور خواهیم بود به جای محل های بازی مكانهای تعقیب و نگهداری خلافكاران را بسازیم.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید