پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از آسیبهای ناشی از کار طولانی با کامپیوتر


پیشگیری از آسیبهای ناشی از کار طولانی با کامپیوتر
چقدر می‌‌توانید با کیبورد تایپ کنید یا پشت کامپیوتر روی یک صندلی بنشینید ، قبل از اینکه به خودتان آسیب وارد کنید؟ خیلی از ماها ، مجبوریم به واسطه کار و شغلمان ساعتها و بدون وقفه ، بی‌حرکت بمانیم و در این فاصله فعالیتهای حرکتی ظریفی انجام دهیم ، ولی بدن ما برای این کار طراحی نشده است.
شواهد نشان می‌دهند که وضعیتهای غیرطبیعی به مدت طولانی و حرکات تکراری با درد گردن ، دست و پا و پشت ، در ارتباط هستند. به چنین حالتهایی "نشانگان به کارگیری بیش از حد" یا آسیب ناشی از استرس تکراری RSI ، گفته می‌شود.
RSI چیز کم‌اهمیتی نیست ، طبق آمار در آمریکا ، ۳۴ درصد موارد غیبت از کار به خاطر آسیب یا بیماری ناشی از همین RSI است و سالانه خسارتی حدود ۵۰ میلیارد دلار به صنایع به خاطر موارد غیبت ، کاهش بهره‌وری و هزینه‌های پزشکی وارد می‌کند.
▪ آسیبی که RSI به بدن وارد می‌کند ، ناشی از دوچیز است :
ـ تغییرات ساختمانی الیاف عضلانی
ـ کاهش جریان خون.
اعصاب هم می‌توانند درگیر شوند ، بافتهای بی‌حرکت و التهاب احاطه‌کننده آنها ، می‌توانند عصب را طوری تحت فشار بگذارند که منجر به کرختی و بی‌حسی و حتی در موارد شدیدتر ضعف عضلانی شود.
کسانی که می‌خواهند شواهد این تحقیقات را ببینند به اینجا بروند ، در این مطالعه بیوپسیهایی(نمونه برداری از بافتهای بدن) ، از عضلات دست افراد سالم و مبتلا گرفته شد ، که نشان‌دهنده تغییرات ساختمانی در الیاف عضلانی و همبستگی میزان آسیب به بافتها با میزان بیماری بود. در مطالعه دیگری بیوپسیهای از عضلات گردن گرفته شد و کاهش جریان خون موضعی در افراد بیمار دیده شد ، هر اندازه جریان خون کاهش یافته بود ، درد هم بیشتر بود.
تاندونیت ( التهاب تاندونها) و سندرم تونل کارپال ( بیماری ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب دست به وسیله بافتهای نرم دست که دلایل مختلفی دارد) ، از شایعترین آسیبهای RSI ، هستند ، بر طبق یک تحقیق بیش از ۴۱ درصد همه آسیبهای ناشی از RSI در آمریکا ، ناشی از سندرم تونل کارپال است. تحقیق دیگری با عنوان جالب "کار سخت به کسی آسیب نمی‌رساند. آیا آسیب می‌رساند؟" هم انجام شده است که رابطه شغل و اختلالات عضلانی- اسکلتی بافت نرم گردن و اندام فوقانی را می‌سنجد.
● راه چاره کدام است؟
▪ بهترین کار پیشگیری است:
- استراحت :
هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ، ۵ دقیقه استراحت کنید. اگر به کمک نیاز دارید یک برنامه جالب برای هشدار و یادآوری زمان استراحت در فواصل معین وجود دارد.
- حرکات کششی :
در هنگام استراحت به بازوها ، دست ، گردن و پشت خودتان حرکات کششی بدهید.
- در هنگام کار وضعیت صحیح داشته باشید ، روی نیمکت با لپ‌تاپ کار نکنید.
- صندلی ، مانیتور ، کیبورد ، موس ، لپ‌تاپ خودتان را تنظیم کنید. کیبورد و موس خودتان را هر از چندگاهی عوض کنید.
- هر چند وقت یک بار نگاه خودتان را از صفحه مانیتور متوجه یک فاصله دور کنید و فراموش نکنید که چشمک بزنید! (برای جلوگیری از خشکی سطح چشم و قرنیه)
- کارهای غیرضروری را با کامپیوتر محدود کنید. در بین‌وب‌گردی ، ایمیل زدن ، بازی و ارسال SMSبه خودتان استراحتی بدهید.
- اگر درد شما ادامه یافت حتما به پزشک مراجعه کنید ، پزشک ممکن است برای شما مچ بند ، کمپرس با یخ ، دارویهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن ، تزریق کورتیزون ، فیزیو تراپی و از همه مهمتر استراحت را تجویز کند.
علایم خودتان را جدی بگیرید ، هر چقدر زودتر به آنها اهمیت بدهید ، زودتر از دست آنها خلاص می‌شوید.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید