جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نزول فرقان


نزول فرقان
فرقان چهل و دومین سوره مكی در نزول و بیست و پنجمین سوره در تدوین است كه با ۷۷ آیه و ۸۹۲ كلمه و ۳۷۳۳ حرف بر وجود مقدس پیامبر(ص) در شهر مكه سالهای قبل از هجرت نازل شد. افكار عمومی مردم مكه با تبلیغ پیامبر(ص) به سوی اسلام جلب شد و اعتبار قرآن و مفاهیم توحید ، نبوت، بهشت، قیامت و حكایت اقوام گذشته و شناخت خدای بزرگ از آثار تكوینی و تشریعی بیشتر و بیشترمی‌شد. بسیاری از مفاهیم برای اولین‌بار به گوش مردم مكه می‌رسید بنابراین كافران قریش به انكار مطالب و مفاهیم و مطالب پیامبر (ص) می‌پرداختند.
● پیامبر بیم‌دهنده
نبوت پیامبر مبتنی بر اذعان نفسی و ایمان قلبی مردم به صداقت او در بیان رسالتش از سوی خدای خالق حكیم است و هر كس كه این اذعان و یقین نفسی بر او حاصل شد نبوت و توحید را می‌پذیرد و خدای بزرگ در آغاز سوره مكی اینگونه رسولش را معرفی می‌كند كه خیر و بركت مستدام است خدائیكه كه فرقان (نام دیگر قرآن به معنای جدا كننده حق از باطل) را بر بنده خود پیامبر اسلام نازل كرد تا او بیم‌دهنده جهانیان از عذاب آخرت و بی‌‌بركتی دنیا باشد همان كسی كه سلطنت آسمان‌ها و زمین با اوست و فرزندی برای خود نگرفت (چنانچه بعضی از ادیان به باطل، خدا را دارای فرزند پنداشتند) و هیچ شریكی در سلطنت ندارد و خداوند هر موجودی را از عدمش خلق كرد و آن‌را به محاسبات دقیق اندازه و میزان قرار داد خداوند موجودات مادی را كه در منظر احساس انسان است بسیار دقیق و ریاضی آفرید و همواره قوانین ریاضی فیزیك بر آنها حاكم است و این نشان از حكمت و عقل و علم بی‌‌پایان خدای بزرگ است كه مخلوقات مادی را به قوانین ریاضی میزان و منظم آفرید.
با این وصف كافران خدایان دیگری كه چیزی را خلق نمی‌كنند و خودشان خلق شده‌اند، اتخاذ كردند و آن خدایان برای خودشان هیچ نفع و ضرری را مالك نیستند و برای هیچ مرگ و حیاتی و حشر و حیات دوباره‌ای قدرت ندارند.
● كافران و قرآن
و كسانیكه كفر ورزیدند گفتند این فرقان چیزی جز یك دروغ نیست كه پیامبر آن را به دروغ بافته و جمعی دیگر او را در ساختن دروغ یاری كردند سپس خدای بزرگ می‌فرماید: (آن كافران به قول باطل و ستم رفتند و چنین گفتند كه قرآن نه تنها فرقان و جداكننده حق و باطل نیست بلكه از افسانه‌های پیشینیان است كه پیامبر آنها را نوشته است چرا كه این نوشته‌ها بر او صبحگاهان و شامگاهان املا می‌شود و او آنها را می‌نویسد و برای مردم مكه نقل می‌كند.)
اما تو ای پیامبر به كافران مكه بگو این كتاب آسمانی را كسی فرو فرستاده است كه از راز آسمان‌ها و زمین آگاه است و او بخشنده و مهربان است.
كافران مكه با توجه به این‌كه می‌دانستند پیامبر اسلام درس نخوانده است و حتی یك خط نمی‌توانست بنویسید حال چگونه این مفاهیم بلند را با الفاظ فصیح و بدیع در افكار عمومی مطرح می‌كند؟ این وقوع یك معجزه جاودانه خبردهنده از یك نبوت الهی بود كه كافران قریش مكه آنها را تحمل نمی‌كردند و فصیحان عرب از مقابله با آن عاجز مانده بودند به همین جهت آن‌را افسانه می‌خواندند كه ایرانیان یا رومیان از طریق پنهان به فرزند عبدا... املا می‌كنند و با این توجیه می‌خواستند خود را از وقوع رسالت و نبوت تازه و كلام آسمانی وحی رهایی بخشند و كفر گذشته خود را توجیه كنند و بر دین گذشتگان خود باقی باشند.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید