شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پشت پرده ادعای تازه شاه عربستان


پشت پرده ادعای تازه شاه عربستان
مصاحبه ملک عبدالله با «السیاسه» کویت نشان از نوعی فریبکاری و همزمان ساده‌اندیشی و خلاف واقع گویی است. معلوم نیست چه کسی گفته است که شیعه قصد آن دارد تا سنیان را شیعه را کند؟ آیا دولت ایران دنبال این کار است یا کسانی دیگر در نقاطی دیگر؟
به نظر می‌رسد این اظهار نظر برای محو کردن نکته مهم دیگری است و آن حقیقتی است که ملک عبدالله قصد سرپوش نهادن بر روی آن را دارد. مسأله این است که شیعیان عراق اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند و حق خویش را می‌خواهند. این چه ربطی به تبلیغات شیعی دارد؟ مگر حزب الله در مبارزه با اسرائیل تبلیغ شیعه می‌کند؟ جز آن است که رزمندگان این جنبش به خاطر فلسطینی‌های مسلمان سنی كه به مرحله‌ای بحرانی رسیده بودند، جان خود را بر كف دست گرفته و سربازان اسرائیلی را كشته و اسیر كردند؟
همه می‌دانیم ده‌ها، بلکه صدها سال است که از روزگار عثمانی‌ها و تا دوره صدام خبیث و فاسق و فاجر، شیعیان زیر فشار و ستم قرار داشته و از حقوق اولیه شان محروم بوده اند. در این کشور یک اقلیت کمتر از ۲۰ درصد عرب سنی، کردهای سنی و شیعیان جنوب را تحت فشار گذاشته و آنان را از ساده ترین حقوق هم محروم کرده بودند.
چیزی که امروز شیعه در عراق می‌خواهد این است نه چیزی بیشتر. این دیگران هستند که تحمل از دست دادن امتیازات خود را که همراه با قتل عام شیعیان و کردها بوده است ندارند.
طرح مسأله صفویان و بازگشت آنان و شیعه کردن اجباری مردم، دروغ‌هایی است که از سران کشورهای عربی شروع شده و امروز به سرمقاله‌های روزنامه الاهرام و دیگر مطبوعات عربی رسیده است، جز برای ایجاد انحراف در اذهان عمومی مسلمانان سنی نیست.
شگفت آن که صدام که خود روزگاری به کویت و عربستان هم آن چنان حمله می‌کرد، امروز توسط همین دولت‌ها ـ منهای مجلس کویت که موضع معقولی گرفت ـ ابزاری برای کوبیدن شیعه شده است. یعنی از هر وسیله ای برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند تا شیعه را از حقوق قطعی خود در عراق محروم کنند.
هر روز در اخبار انفجارهای مهیب بغداد در محلات شیعه نشین از رسانه‌های جهانی منتشر می‌شود و باز هم تبلیغات سعودی و اسلام اموی بر این مطلب پای می‌فشرند که در عراق، سنیان از بین می‌روند. بدون شک این دروغها جز برای تحریک توده سنی در سراسر جهان اسلام علیه شیعیان و کشاندن آنان به دام آمریکا نیست.
مطلب بسیار روشن است و همه باید از آن آگاه باشند. امروز شیعیان عراق با داشتن اکثریت در عراق، دیگر فرصت را از دست نخواهند داد. آنان نیازی به حمایت ایران ندارند، زیرا وقتی نزدیک به ۸۰ درصد از محلات بغداد شیعه نشین است، دلیلی ندارد که آنان از دیگران کمک بخواهند. آمریکا و جریان اسلام اموی و سلفی و وهابی نمی تواند خواست اکثریت را نادیده بگیرند.
نکته شگفت آن است که آمریکا با سیاست احمقانه ای که برای راضی نگه داشتن اعراب در پیش گرفته و یا برای تحمیق دمکراتها، بی دلیل بر طبل مخالفت با ایران و شیعه می‌کوبد و امنیت شهرهایی چون کربلا و نجف و جنوب را هم که خود مردم برقرار کرده بودند، خدشه دار می‌کند.
سیاستمداران نادان کاخ سفید که نتوانستند ترویست‌های عراق را که حداكثر حامیان ۱۸ درصد هستند، آرام کنند چگونه می‌توانند در صورت بروز نبردی میان آنان و شیعیان ۶۰ـ۷۰ درصدی اوضاع را آرام کنند؟
برای ملک عبدالله حتی اگر به فکر حفظ سلطنت سعودی باشد، مصلحت در آن است که اوضاع جهان اسلام آرام بوده و حقوق اکثریت و اقلیت در هر نقطه ای حفظ شود. اگر مبنا همین امر باشد که هست، در آن صورت شیعیان سعودی هم حاضر به همراهی با دولت خودشان هستند. این درایتی است که در حال حاضر شیعیان سعودی دارند. اما اگر قرار بر دشمنی با شیعه باشد، روشن است که تشیع یک امر قومی نیست بلکه مذهبی است و در آن صورت شیعیان در هر کجا باشند، از منافع هم مذهبان خود دفاع خواهند کرد.
در شرایط حساس کنونی، هیچ راهی برای مبارزه با سلطه آمریکا و بیرون کردن آن از منطقه بهتر از وحدت شیعه و سنی نیست. ممکن است حامیان اسلام اموی و وهابی این سخن را نفهمند اما حامیان اسلام محمدی از شیعه و سنی، آن را به خوبی درک خواهند کرد. این تنها راهی است که منافع آن برای همه مسلمانان بوده و همه گروه‌ها و دولت‌های مسلمان اگر طالب عزت اسلام و مسلمین باشند، باید از آن حمایت کنند.
رسول جعفریان


همچنین مشاهده کنید