جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قصه دو رونالدو


قصه دو رونالدو
نام هر دو آنها مشابه است و هر دو در پشت سر گذاشتن مدافعان و به ثمر رساندن گل های دیدنی شهره عام و خاص هستند اما دو رونالدو تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند. در حالی که کریستیانو رونالدو با آن استعداد ناب و حرکات سریع و شم بالای گل زنی اش در آینده یی نزدیک می تواند بهترین بازیکن دنیا لقب بگیرد، رونالدو مشهور برزیلی با اضافه وزن اش و مشکلاتی که با آن دست به گریبان بوده برای ادامه فوتبال با دشواری های بسیاری مواجه شده است. کریستیانو رونالدو با ۱۳ گلی که برای منچستریونایتد به ثمر رسانده نقش بسزایی در صدرنشینی شیاطین سرخ با اختلاف ۶ امتیاز نسبت به چلسی مدافع عنوان قهرمانی داشته است.
پس از رقابت های جام جهانی آلمان که منجر به منفور شدن کریستیانو رونالدو در بین طرفداران انگلیسی شد انتظار نمی رفت که این جوان پرتغالی در فصل جدید اینقدر بدرخشد. او به خاطر تحریک داور در مرحله یک چهارم نهایی جام هجدهم باعث اخراج وین رونی ستاره انگلستان و حذف این تیم از رقابت ها شد و از آن پس بود که وی حتی در بازی های منچستر توسط هواداران هو می شد، اما اکنون حتی طرفداران تیم های حریف به تشویق این بازیکن استثنایی می پردازند. کریستیانو رونالدو که در دوشنبه آینده ۲۱ ساله خواهد شد توانایی این را دارد که خودش را به عنوان یک سوپراستار در عرصه فوتبال مطرح سازد و در آن سو رونالدو برزیلی با تنها ۳۰ سال سن در آستانه محو شدن از دنیای فوتبال است.
رونالدو که در آستانه پیوستن به میلان قهرمان ۶ دوره رقابت های باشگاهی اروپا قرار دارد با اضافه وزن جنجالی اش به بازیکنی کند و تقریباً ناکارآمد تبدیل شده است. پس از دو بار کسب عنوان بهترین بازیکن جهان و ۱۰ سال حضور موفق در عرصه فوتبال حرفه یی اکنون فقط سایه یی از ستاره یی باقی مانده است که در سن ۱۷ سالگی همگان را به تحسین و تعجب واداشت. رونالدو جوان می توانست از فاصله یاردی پاس هایی را که برایش ارسال می شد کنترل کند و با جا گذاشتن دو، سه مدافع و سپس دروازه بان توپ را وارد دروازه خالی کند. رونالدو با گل هایی این چنینی برزیل را به فینال جام جهانی ۱۹۹۸ رساند.
اما آن مریضی مرموز او را در فینال در دیدار مقابل فرانسه تنها به یک تماشاگر داخل زمین تبدیل کرد تا برزیل با نتیجه سه بر صفر شکست بخورد و جام قهرمانی را به فرانسه واگذار کند. هر چند مصدومیت جدی از ناحیه زانو او را برای تقریباً دو سال نیمکت نشین کرد، اما وی در بازگشتش به میادین نقش مهمی در پنجمین قهرمانی برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن ایفا کرد. او با دو گلی که در آن فینال مقابل آلمان به ثمر رساند رکورد گل زنی هایش در جام جهانی ۲۰۰۲ را به عدد ۸ رساند و ۴ سال بعد در جام جهانی ۲۰۰۶ رکورد گل زنی هایش در جام های جهانی را به عدد ۱۵ رساند و با پشت سر گذاشتن رکورد گردمولر خودش را به عنوان بهترین گل زن تاریخ این مسابقات مطرح ساخت.
اما در جام جهانی ۲۰۰۶ مشخص شد رونالدو دیگر بازیکن سریع همیشگی نیست و دیگر از آن حرکاتی که او را به یک ستاره تبدیل کرده بود نیز خبری نبود. برزیل در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی حذف شد و از آن زمان تاکنون رونالدو برای تیم ملی کشورش بازی نکرده است. دونگای جوان فکر می کند رونالدو نمی تواند برای تیمش مفید باشد. این در حالی است که شرایط بد فیزیکی و مصدومیت های پی در پی، او را از ترکیب اصلی رئال دور نگه داشته است. رونالدو تنها باقی مانده نسل کهکشانی های رئال است.
انتقال احتمالی رونالدو به میلان پایانی برای کهکشانی ها در مادرید است. کارلو آنچلوتی مصمم است از رونالدو به نحو احسن در تیمش استفاده کند و به هیچ وجه هم نگران اضافه وزن این مهاجم نیست. کارلتو می گوید؛ «رونالدو چاق نیست. او بسیار تنومند و قوی هیکل است. به اعتقاد من مشکل او این است که اخیراً انگیزه لازم را نداشته است. اگر بخواهیم وضعیت او را از لحاظ فیزیکی بررسی کنیم باید بگویم او به این دلیل که از ترکیب رئال کنار گذاشته شده آنچنان که باید تمرین نمی کند و انگیزه اش در تمرینات را از دست داده است؛ اما او همچنان بازیکن بزرگی است. او در ۵ سال حضورش در رئال بیش از ۱۰۰ گل به ثمر رسانده است، هیچ کس در دنیا نتوانسته چنین کاری بکند.» در شرایطی که یک رونالدو رئال را ترک خواهد کرد ممکن است یک رونالدو دیگر جایش را در رئال بگیرد.
کریستیانو رونالدو هدفی برای رئال مادرید بوده اما منچستریونایتد برای او رقم بسیار بالایی تعیین کرده است. پیش از شروع فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ شرایط حاکی از آن بود که رونالدو در آستانه ترک اولدترافورد است و بخش اعظم این مساله به خاطر اتفاقی بود که در جام جهانی رخ داد و کریس مورد غضب هواداران انگلیسی قرار گرفت. اما اکنون طرفداران شیاطین سرخ در استادیوم ها این شعار را سر می دهند؛ «فقط و فقط یک رونالدو وجود دارد». فرگوسن هم از خریدی که سه سال پیش از اسپورتینگ لیسبون داشته بسیار راضی است و می گوید؛ «او خطری بزرگ برای همه مدافعان است زیرا او فقط آنها را پشت سر نمی گذارد او با تمام وجود و شور و اشتیاقش این کار را می کند. هیچ کس دوست ندارد در زمین مقابل او بازی کند. به اعتقاد من کریستیانو در حال حاضر یکی از بهترین بازیکنان دنیا است.»
اگر رئال مادرید پیشنهادی نجومی برای رونالدو به منچستر ارائه کند شاید فرگوسن راضی به فروش ستاره جوانش شود و این پرتغالی باتکنیک در انتهای فصل راهی سانتیاگو برنابئو شود و اگر این اتفاق نیفتد طرفداران یونایتد می توانند برای سال ها از حرکات، دریبل ها و ضربات آزاد کریس رونالدو لذت ببرند و اگر رونالدو دیگر نتواند به میلان بپیوندد این مساله بدین معنا است که او در رئال و در کل از میادین محو خواهد شد و تنها یک رونالدو باقی خواهد ماند که خواهد توانست توانایی هایش را به رخ دیگران بکشد.
ترجمه: مینا شرفی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید