پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رپسول در پی یکه تازی


رپسول در پی یکه تازی
کمپانی رپسول اسپانیا، بزرگ ترین کمپانی نفت این کشور و ششمین شرکت نفتی اروپا به شمار می رود. فعالیت بین المللی این کمپانی از ۱۹۸۷ شروع شد. این کمپانی که توانست با درآمد ۲۰/۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۴ برای خودش نامی دست و پا کند، نوزده هزار و ششصد و سی و دو کارمند دارد. حوزه فعالیت آن در عرصه های پتروشیمی، گاز طبیعی و مواد شیمیایی را شامل می شود. بیش از نود درصد فعالیت های نفتی اسپانیا در اختیار رپسول است. اگر ریز این مالکیت را بخواهید می توان به کنترل آن بر ۶۰ درصد بازار اسپانیا و ۵/۴۵ درصد مالکیت بر تمام شرکت های گاز طبیعی اشاره کرد.
این کمپانی نخستین شرکت اسپانیایی است که توانسته فقط در ۷ سال خود را به غول نفتی این کشور تبدیل کند.اما کارشناسان نفت این کشور که فعالیت های نفتی آن را از ۱۵۳۹ عنوان می کنند، معتقدند رپسول از زمان پادشاهی چارلز، با فعالیت و اسامی گوناگون دیگری به کار خود ادامه می داد و از ۱۹۸۷ است که شکل مدرن آن تشکیل شده است.در ۱۹۷۹ بود که رپسول با در بر گرفتن چند شرکت کوچک و بزرگ اسپانیایی خود را به عنوان قطب نفتی این کشور معرفی کرد. نظام بانکی این کشور نیزدر راستای شکل گیری رپسول نهایت همکاری و تلاش را به خرج دادند. در ۱۸ دسامبر ۱۹۸۱ بود که سران رپسول تصمیم گرفتند بیشتر توان و انرژی خود را روی مناسبات با اتحادیه اروپا به خرج دهند. در خلال سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ که اسپانیا در تلاش برای ورود به لایه های کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا بود، رویای رپسول نیز شکل گرفت. مذاکرات نهایی بر سر چگونگی همکاری اسپانیا با اتحادیه اروپا در حالی به سرانجام نزدیک می شد که نمایندگان رپسول نیز حضور داشتند.
ایجاد شبکه نفتی و تبدیل توان بالقوه اسپانیا به نیرویی بالفعل از نخستین خواسته های سران رپسول بود که در نهایت با موافقت اتحادیه اروپا روبه رو شد. این کمپانی سرانجام توانست با حضور در بازار CAMPSA میزان تبادلات تجاری خود را با این اتحادیه اروپا به مرز ۱۱ میلیارد دلار برساند.پس از آن که در ۱۹۸۶ اسپانیا رسما به اتحادیه اروپا ملحق شد، مانیفست رپسول نیز از سوی سران آن اعلام شد؛ «در ۱۹۹۲ امیدواریم به تنها کمپانی بزرگ نفت اروپا تبدیل شویم.» این مانیفست یک خطی اگرچه تا امروز تحقق نیافته اما سرمایه گذاری این شرکت در نقاط جهان نشان می دهد که رپسول راهی زیادی برای در دست گرفتن بازار اروپا در پیش ندارد.
● آیا رپسول تهدید است؟
نشست سران اتحادیه اروپا به منظور بررسی قدرت رپسول و ابعاد آن بدون حصول نتیجه ای نهایی به کار خود پایان داد. قدرت رپسول از آن روی که با پشتیبانی دولت اسپانیا توام شده است، سران کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا را به بیم انداخت که نکند مافیای نفت از دل رپسول بیرون آید. دلیل چنین فرضی می توان سهام رپسول باشد که ۲۶ درصد آن متعلق به چند کشور دیگر است که از آن میان می توان به انگلستان اشاره کرد. اتحادیه اروپا می تواند خواسته های خود را با اسپانیا مطرح کند و در صورت به توافق نرسیدن باز هم راه مذاکره باز است اما انگلستان از آنجا که عضو این اتحادیه نیست، می تواند برای اتحادیه اروپا یک خطر باشد.
در می ۱۹۸۹ این بار مادرید اسپانیا میزبان کسانی بود که می خواستند شاکله رپسول را بررسی کنند. البته نمایندگی این شرکت در نیویورک نیز خود را به مادرید رساند تا تکلیف سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری این شرکت هر چه سریع تر روشن شود. این نشست باز هم بی نتیجه به پایان رسید و تنها نتیجه ای که داشت معروف تر شدن این کمپانی بود. انگلستان و روسیه، مهم ترین مشتریان رپسول در اروپا به شمار می روند. هفت کشور اروپایی به واسطه شکل گرفتن رپسول در اسپانیا سرمایه گذاری کردند. رپسول بر آن است با سرمایه گذاری در ژاپن و چین، گستره مناسبات خود را از دو کشور قدرتمند آسیا شروع کند. رپسول بیشترین توان خود را روی گسترش صنعت LPG یا همان گاز مایع قرار داده تا بلکه بتواند سود حاصل از سرمایه گذاری ۱۳ میلیونی خود را به دست بیاورد. رپسول به تازگی نیز مالکیت صددرصد بوتان (گاز بوتان) اسپانیا را از آن خود کرده است. البته قیمت این گاز هنوز هم به صورت صد در صد از سوی سران رپسول تعیین نمی شود چرا که سایر سهام داران از نحوه قیمت گذاری راضی به نظر نمی رسند.
● توجه ویژه به آسیا
سران رپسول در نوامبر ۲۰۰۵ اعلام کردند از آنجا که گاز، نخستین کالای ویژه ای است که ذخایر بسیار بزرگی را از آن خود کرده، کشورهای بزرگ آسیا را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. آنها در خانه نخست روسیه را که بزرگ ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، هدف قرار دادند و امیدوارند از این طریق بتوانند با کشورهای دیگری چون ایران، قطب تجاری تشکیل دهند. مسئولان رپسول امیدوارند تا پایان سال ۲۰۰۷ «برند» خود را نیز ثبت کنند که در این صورت ارزش سهام این شرکت دو چندان خواهد شد.
مکزیک، ایالات متحده و هلند، از دیگر کشورهایی هستند که رپسول سرمایه گذاری کلانی در آنها انجام داده است. از نکات جالب که می توان درباره رپسول به آن اشاره کرد خریداری تمام سهام گاز کشور لوکزامبورگ است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید