سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


بازخور: صبحانه ی قهرمانان


بازخور: صبحانه ی قهرمانان
بازخور (Feedback) مجموعه روش هایی است كه با استفاده از آن فرد مخاطب متوجه می شود تا چه اندازه در رفتار خود و در كاری كه سعی در انجام آن داشته موفق و مؤثر بوده است. بازخور به شیوه ی مثبت می تواند به عنوان نیرویی سازنده، افراد را به حداكثر قابلیت های خود نزدیك كند. دادن و گرفتن بازخور، مهارتی است دشوار، به خصوص اگر بخواهیم به طور مفید از آن اسـتفاده كنـیم.
اما همان قدر كه این كار دشـــوار است، ابــزاری است قوی برای كمك به كسانی كه می خواهند ظرفیت و توان بالقوه ی خود را تقویت و شكوفا كنند. زیرا بازخور صحیح و سازنده، باعث توسعه ی «خودآگاهی» می شود. خودآگاهی می تواند پایه ی تحول و عمل شخص باشد. دریافت بازخور صحیح سبب می شود فرد به نقاط ضعف و قوت خود، كه چه بسا از وجود آن ها ناآگاه است، پی ببرد.
● چند توصیه
در مدیریت منابع انسانی بازخور ابزار كارآمدی در یادگیری محسوب شده و افراد را در پیشگیری از خطاها یاری می دهد. به منظور تحقق این امر توجه به توصیه های زیر خالی از لطف نخواهند بود:
▪ هنگامی اشتباهات فردی را به او گوشزد كنید كه دلایل كافی برای آن داشته باشید (به هر بهانه ای سرزنش نكنید (
▪ زمان و مكانی مناسب برای طرح آن در نظر بگیرید .
▪ دور از چشم دیگران اشتباهات فرد را به او متذكر شوید و در حضور دیگران، وی را تحسین كنید .
▪ سرزنش های سوء را مدیریت كنید: به این منظور باید از فراهم شدن فضای سرزنش های بیش از حد و نابجا جلوگیری كنید.
▪ آگاه باشید كه سرزنش بیش از هر چیز، اعتماد به نفس فرد را قربانی می كند .
▪ اغلب اوقات نتایج گوشزد نكردن خطاها و اشتباهات، ‌از پیامدهای یادآوری آن زیان بارتر است . این روش به ویژه در بلند مدت آثار منفی خود را بر فرد یا سازمان تحمیل خواهد كرد .
در پایان فرصت را مغتنم شمرده و توجه دوستان وبلاگ خوان را به بازخور دادن به وبلاگ هایی كه توجه شان را بر می انگیزد جلب می كنم. دانشمند بزرگ مدیریت "کن بلانچارد" جمله ی بسیار زیبا و نغز دارد که فکر می کنم تحقق آن هر وبلاگ نویسی را خوشحال می کند:
بازخور صبحانه ی قهرمانان است
افشین دبیری
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید