جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لاغری به شیوه ای معقول


لاغری به شیوه ای معقول
بسیاری از افراد به سادگی با پیشنهادات تبلیغاتی روشهای بی دردسر و فوری کاهش وزن فریب میخورند، اما تحقیقات نشان میدهد که ایجاد تغییرات سالم و قابل تحمل در عادات غذایی و حرکتی، مطمئن ترین و موثرترین روشهای لاغری است.
● مشکل رژیمهای فوری
رژیمهای فوری معمولا کوتاه مدت بوده و قوانین سخت و تغییر ناپذیری دارند و با وجود اینکه شخص وزن کم میکند، اما برنامه رژیم به قدری مشکل است که ادامه آن به مدت طولانی ممکن نیست. به علاوه این رژیمها معمولا از نظر مواد غذایی ناقص هستند و میتوانند به مشکلاتی نظیر کمبود آهن یا ضعف استخوانها منجر شوند که درواقع مانع رسیدن به "سلامت" که هدف واقعی از کاهش وزن است، خواهند شد. علاوه بر اینها چنین روشهای ناموفقی موجب از دست رفتن اعتماد به نفس شما در زمینه کاهش وزن خواهند شد.
● پر تحرک باشید
افزودن به میزان تحرک روزانه به بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس شما کمک میکند، اشتها را تنظیم میکند (ولی کاهش نمیدهد)، عضلات را حفظ کرده و روشی است که هر کسی میتواند به طور مداوم به آن بپردازد.
● واقع بین باشید
اگر از برنامه کاهش وزن خود بیش از حد ممکن انتظار داشته باشید، تنها احتمال شکست خود را افزایش میدهید. پس درباره مقدار وزنی که کم خواهید کرد و سرعت این کاهش وزن واقع بین باشید. برای تعیین یک هدف واقع بینانه و روشی سالم و عاقلانه برای رسیدن به آن، باید به کسب و پرورش مهارتهایی که در راه تغییر شیوه زندگی مفید هستند پرداخت.
● جسم و روح خود را تغذیه کنید
با متعادل نگهداشتن رژیم خود در دوران لاغر شدن میتوانید مطمئن باشید که جسم و ذهن شما برای حفظ سلامت، هوشیاری و تحرک خود غذای کافی دریافت میکند. خوردن غذاهای مناسب همراه با اندکی از خوراکیهای محبوبتان به شما کمک میکند که رژیمی رضایت بخش داشته باشید. برنامه غذایی سالم موجب میشود که خطر ابتلا به بیماریهایی چون دیابت، نارسایی قلب، بعضی سرطانها، آب مروارید و نارسایی ریه را کاهش دهید.
● تغییرات کوچک و موثر
هر ۱ پاوند (۰.۵ کیلوگرم) از چربی بدن حاوی ۳۵۰۰ کالری است. پس برای کم کردن ۱ پاوند در هفته، کم کردن ۵۰۰ کالری از مجموعه کالری دریافتی روزانه الزامی است. بهترین روش انجام تغییراتی کوچک است تا با مصرف کالری کمتر و داشتن تحرک بیشتر، هدف خود را عملی کنید.
برای مثال اگر یک موز را جایگزین یک قطعه شکلات کنید ۱۵۰ کالری و در صورت خوردن سالاد با سسهای کم کالری به جای مایونز حدود ۲۴۰ کالری از غذای خود کاسته اید. حالا اگر روزی دو مرتبه و هربار ۱۵ دقیقه با شتاب پیاده روی کنید هم ۱۵۰ کالری خواهید سوزاند و در کل ۵۴۰ کالری از مجموع کالری دریافتی خود کاسته اید.
توجه کنید که تنها یک روش صحیح برای کاستن وزن وجود ندارد. اما مهم این است که این کار به شیوه ای سالم و واقع بینانه انجام شود. به این ترتیب شما مواد غذایی لازم را دریافت کرده، از اینکه کار مثبتی در جهت سلامتی خود انجام میدهید خشنود خواهید بود و با به دست آوردن مهارتها و طرز تفکری تازه وزن جدید خود را حفظ خواهید کرد.
● بایدها ...
▪ احساس کنید که با مهارتهای صحیح میتوانید وزن خود را کنترل کنید و این، کاری مثبت است.
▪ درباره رژیمها (یا بخشهایی از آنها) که در گذشته برایتان مفید یا مضر بوده اند فکر کنید.برای برنامه ریزی برنامه غذایی خود از این اطلاعات بهره مند شوید تا با تغییرات مثبت را در برنامه گنجانیده و از اشتباهات گذشته بپرهیزید.
▪ طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید تغییراتی کوچک و پایدار در زندگی خود ایجاد نمایید.
▪ یک دفتر یادداشت روزانه درباره غذاها و ذهنیات خود در طول روز تهیه کنید تا مشکلات را شناسایی کرده و در ضمن نسبت به آنچه میخورید آگاه باشید.
▪ هدفی واقع بینانه داشته باشید و برای کاهش ۱ تا ۲ پاوند (نیم تا یک کیلوگرم) در هفته برنامه ریزی کنید.
▪ وعده های غذایی خود را منظم کنید و صبحانه را حذف نکنید.
▪ غذاهای خود را بر اساس مجموعه متنوعی از گروههای اصلی مواد غذایی انتخاب کنید.
▪ مهارتهای آشپزی کم چربی را در خود پرورش دهید.
▪ مقدار زیادی سبزیجات و میوه میل کنید.
▪ بیاموزید که نسبت به خوردن قابل انعطاف باشید و از روش "یا همه اش یا هیچی" استفاده نکنید.
▪ روش مقابله با احساسات را فرا بگیرید، احساسات خود را "تغذیه" نکنید.
▪ در زندگی روزانه خود فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید.
▪ ۳۰ دقیقه از اکثر روزهای هفته را به یک فعالیت متوسط ورزشی اختصاص دهید.
▪ موفقیتهای خود را یادداشت کنید.
● نبایدها ...
▪ ادعای رژیمهای سریع شما را فریب دهد.
▪ داشتن ظاهر زیبا تنها انگیزه کاهش وزنتان باشد - سلامت و تندرستی هم بسیار حیاتی هستند!
▪ هنگامی که روز بدی داشته اید یا یک وعده ناپرهیزی کرده اید، دست از رژیم بردارید- ناپرهیزی ایرادی ندارد بلکه واکنش شما به آن میتواند خطرناک باشد.
▪ تصور کنید که یک رژیم میتواند راه حل تمام مشکلات وزنتان را ارایه دهد. رژیم میتواند به شما کمک کند تا با یافتن روشهای موثر و به دست آوردن اعتماد به نفس، روش زندگی خود را بهتر کنید.
▪ از کاهش آرام وزن خسته شوید- به یاد داشته باشید احتمال موفقیت این روش و حفظ نتیجه آن بسیار زیاد است.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید