جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کشنده بی‌صدا


کشنده بی‌صدا
فشار خون بالا به طور معمول در اثر افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی بروز می كند. فشار خون بالا گاهی «كشنده بی سر و صدا» نامیده می شود چرا كه بیشتر تا مراحل انتهایی هیچ علامتی ندارد. توجه داشته باشید كه فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری بدنی بالا می رود. اما فردی كه دچار بیماری فشار خون است، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی قرار دارد.
● علایم شایع
بیشتر اوقات برای این بیماری علامتی وجود ندارد مگر این كه بیماری شدید باشد. سردرد، خواب آلودگی، گیجی، كرختی و مور مور شدن دست ها و پاها، سرفه خونی، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید از علایم فشار خون بحرانی است.
● علت های ناشناخته
بیشتر علت های بروز این بیماری ناشناخته است. تعداد كمی از موارد زیر در اثر بیماری مزمن كلیه، تنگ شدن سرخرگ آئورت، اختلال در بعضی از غدد درون ریز و تصلب شرائین رخ می دهد.
● عوامل تشدید كننده بیماری
سن بالای ۶۰ سال، چاقی، سیگار كشیدن، استرس، وابستگی به الكل، رژیم غذایی حاوی نمك یا چربی اشباع شده زیاد و پشت میز نشینی از مهم ترین عوامل تشدید كننده بیماری هستند.
● عوامل ژنتیكی
سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سكته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی كلیه، مصرف قرص های تنظیم خانواده، استروئیدها و بعضی از انواع داروهای مهار كننده اشتها یا دكونژستان ها نیز از عوامل ژنتیكی فشار خون به شمار می روند.
● پیشگیری
در حال حاضر شیوه خاصی برای پیشگیری از فشار خون بدون علت مشخص وجود ندارد. اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا وجود داشته باشد، فشار خون باید به طور مداوم كنترل شود. اگر فشار خون بالا زود تشخیص داده شود، زمان با تغییر رژیم غذایی، ورزش، كنترل استرس، ترك دخانیات، ننوشیدن الكل و دارو موجب پیشگیری از بروز عوارض می شود.
● عواقب مورد انتظار
با درمان می توان از عوارض پیشگیری نمود. (البته به غیر از تأثیر جانبی احتمالی داروها) امید به زندگی نیز در حد طبیعی است. بدون درمان، امید به زندگی كاهش می یابد زیرا احتمال حمله قلبی یا سكته مغزی زیاد می شود. سكته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه و نارسایی كلیه از عوارض احتمالی این بیماری هستند.
● درمان
بررسی های تشخیصی ممكن است شامل آزمایش خون، نوار قلب، آنژیوگرافی(عكس برداری از عروق با كمك تزریق ماده حاجب و تاباندن اشعه ایكس) و نیز سایر عكسبرداری ها باشد. اهداف درمان با توجه به ویژگی های هر فرد تعیین خواهند شد. بنابراین ممكن است شامل كم كردن وزن، ترك دخانیات، برنامه ورزشی مناسب و تغییر شیوه زندگی برای كاهش استرس باشند. باید گرفتن فشار خون خود را فرا بگیرید و روزانه فشار خون را اندازه گیری كنید.
● داروها
در صورتی كه اقدامات محافظه كارانه اثر نداشته باشند، با استفاده از داروهای ضد فشار خون می توان فشار خون را پائین آورد. از مصرف داروهای سرماخوردگی و سینوزیت خودداری كنید. این داروها حاوی افدرین و پسوافدرین هستند كه باعث افزایش فشار خون می شوند.
● رژیم غذایی
رژیم غذایی كم نمك و در صورت اضافه وزن، رژیم لاغری مناسب نیز توصیه می شود.فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری طبیعی همراه با برنامه ورزشی حداقل ۳ بار در هفته از سوی پزشكان توصیه می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید