جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


معرفی کتاب هنر فکر کردن


معرفی کتاب هنر فکر کردن
نویسنده كتاب هنر فكر كردن ارنست دیمنه می باشد. ارنست دیمنه از پایه گذاران آموزش و پرورش فرانسه می باشد، او دركتاب هنر فكر كردن تلاش می كند خواننده را به سوی یك انسان اندیشمند هدایت كند و می خواهد انسانهایی را كه در زندان بسته ذهن خود گرفتار شده اند را نجات بخشد به گونه یی كه بتوانند از مغز خود این عضو گرانبها بهره برده و در زندگی خویش از آن استفاده كنند.
او مغز آدمی را همچون كالیدوسكوپ (Kaleidoscope ) می داند.بسیاری از ما این وسیله را در دوران كودكی تجربه كرده ایم،وسیله ای كه به آن زیبابین می گفتیم ،یك وسیله لوله ای شكل با چندین آیینه و ذرات رنگی شیشه ای كه هر بار تكان می دادیم ،تصاویر جذاب و نو در جلوی چشمان ما پدیدار می شد و تنوع تصاویر پدید آمده بسیار زیاد بود.ذهن انسان نیز باید به مراحلی برسد كه در هر لحظه زیباییهای خاص خود را خلق كند و رشد قدرت تفكر و اندیشه در آدمی می تواند چنین زمینه ای را در انسان پدید آورد.
دیمنه در جایی از این كتاب به موانع تفكر اشاره می كند:
۱) چند شخصیتی بودن
۲) تعصبات فكری
۳) تظاهر به علم و دانش
۴) داشتن دو فكر مختلف در مورد یك موضوع
۵) نگاهداری افكار درخشان
۶) خستگی
۷) افسردگی
۸) زیاده روی در خوابیدن
۹) كم خوابی
۱۰) پرخوری
۱۱) تمرینات جسمانی بسیار زیاد یا خیلی كم
دیمنه اعتقاد دارد تعلیم و تربیت نامناسب می تواند انگل های ذهنی در وجود انسان پدید آورد كه بعد ها او را از درست فكر كردن باز دارد.هنگامی كه تفكر و اندیشه ای در كار نباشد ،خشم بروز می كند و خشم ، انسان را به سوی خشونت گرایش می دهد و لذا او در این كتاب تلاش می كند آدمی را با راهی آشنا كند كه دربرخورد با مشكلات به مدد فكر و اندیشه از آنها رهایی یابد و مغز خویش را به درستی تربیت كند.
دیمنه از دو عامل موثر در ایجاد شرایط برای تفكر كردن نام می برد و در مورد آنها توضیح می دهد:
۱) تنهایی
۲) فراغت خاطر
و همچنین از دو عامل دیگر كه از موانع تفكر می باشد ،نام می برد:
۱) مطالعات بی فایده
۲) گفتگوهای بی محتوا
او در مورد تفكر می گوید:
چند بار اندیشیدن عمیق درباره یك چیز
او در كتاب خود جمله ای را از وونارژ ذكر می كند:
افكار بزرگ از دل برمی خیزند
ارنست دیمنه معتقد است تفكر می تواند بخاطر یك انگیزه قوی و شخصی صورت گیرد او همچنین نوشتن را زمینه ساز تفكر می داند و می گوید هنگامی كه مقاله ای می نویسید،سبب می شود استعدادهای شما آزاد شود و قدرت عمل غیر منتظره ای به شما بدهد.
او در جای دیگری از كتاب ذكر می كند:
تسلط كامل شخص بر معلومات مربوط به یك مسئله نه فقط به او كمال علمی می دهد بلكه قدرت استدلال سریع او را تقویت می نماید به طوری كه ما بی اختیار آن را یك تفكر درخشان می نامیم،در حالی كه فی الواقع فقط اطلاعات و معلومات است .
او در مورد خلاقیت می گوید:
یك فكر به تدریج رشد می كند،به سایر افكار می پیوندد یا از آنها استفاده كرده و به صورت یك هدف قوی در می آید كه نمی توان در برابر آن ایستادگی كرد و سرانجام به نوعی خلاقیت می انجامد
دیمنه در كتاب خود خرد آدمی را از چند شخصیتی بودن برحذر می دارد زیرا سبب می گردد انرژی درونی انسان بطور دائم برای تطبیق دادن شخصیت درون و برون به هدر رود و به همین خاطر می گوید:
اگر می خواهید چیزی اصیل خلق كنید خودتان باشید .
او دو مانع خود بودن را به شرح زیر بیان می كند:
۱) تظاهر:عدم صداقت در فرد كه سبب می گردد از افكار و عقاید خود آگاه نباشد و از طرفی باعث تخریب شخصیت می شود.
۲) بی اعتمادی به خود
كتاب هنر فكر كردن حاوی تجربیات ارزشمند ارنست دیمنه می باشد لذا مطالعه آن می تواند مفاهیم ارزشمندی را به انسان منتقل كند.
شناسنامه كتاب معرفی شده :
عنوان كتاب : هنر فكر كردن
نویسنده :ارنست دیمنه
ترجمه :محمد رفیعی مهرآبادی
چاپ اول :۱۳۶۹
شمارگان :۳۰۰۰
منبع : فکر نو


همچنین مشاهده کنید