سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چگونه قوای ذهنی خود را تقویت کنیم؟


چگونه قوای ذهنی خود را تقویت کنیم؟
ما درعصری به سر می‌بریم كه هر روز بر گستره دانش به طور فزاینده‌ای افزوده می‌شود. خوشبختانه با در اختیار داشتن زمینه وسیع فناوری اطلاعات كسب دانش آسانتر از پیش شده است و این بدان معناست كه انسان باید از ذهنی فعال و قوی برخوردار باشد. بنابراین چنانچه می‌خواهید قوای ذهنی خود را تقویت نمایید و از پیشرفت‌های اطلاعات جا نمایند ۷ توصیه زیر را به كار بندید.
۱) به اندازه كافی ورزش كنید:
تمرینات ورزشی علاوه بر جسم برای ذهن نیز مفید هستند. ورزش با رساندن مقادیر بیشتری اكسیژن به مغز،‌قدرت تمركز و شفاف‌‌اندیشی را بیشتر و سریعتر می‌كند. هر چه ذهن خود را بیشتر فعال كنید، بیشتر تقویت می‌شود و احساس بهتری در شما پدید می‌آید. با ورزش كردن قدرت تمركزتان افزایش می‌یابد، سریعتر تصمیم‌ گیری می‌‌كنید و زودتر و خلاقانه‌تر مشكلات را از پیش پای خود برمی‌دارید. ورزش همچنین به رشد سلول‌های مغزی جدید كمك می‌كند.
۲) خواب كافی داشته باشید:
تحقیقات انجام شده در دانشگاه كالیفرنیا حاكی از آن است كه اگر فرد ۲۱ ساعت نخوابد، توانایی او به اندازه یك فرد مست كاهش می‌یابد. خوابیدن موجب می‌شود مغز اطلاعات جدید را پردازش كند و با مرور مهارت‌های جدید راه حلی برای مشكلات بیابد. در نتیجه خواب كافی برای تقویت قوای ذهنی عاملی ضروری است. میزان خواب كافی در افراد متفاوت است.اما معمولا ۶ تا ۸ ساعت خوابیدن كافی محسوب می‌شود.
۳) از مصرف زیاد كربوهیدارت‌ها خودداری كنید:
مصرف اضافی كربوهیدارت‌های ساده مانند آرد عمل آورده شده و غذاهای حاوی قند موجب بالا رفتن قند خون می‌شود و این امر موجب كاهش توانایی ذهن و قدرت تمركز آن می‌گردد. مصرف كربوهیدارت‌های مركب مانند حبوبات و سبزیجات بسیار بهتر از مصرف كربوهیدارت‌های ساده است. زیرا كربوهیدارت‌های مركب به طور پیوسته ا نرژی مورد نیاز مغز را تامین می‌كنند و قدرت آن را بهبود می‌بخشند.
۴) از روغن‌های امگا ۳ بیشتر استفاده كنید:
شواهد بسیاری در مورد فواید استفاده از روغن‌های امگا۳ در رژیم غذایی در دست است. روغن‌های امگا ۳ یا اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت مغز ضروری هستند زیرا موجب روانی در غشای سلول‌های مغز و ارتباط بهتر آنها با هم می‌شوند.علاوه بر این روغن‌های امگا۳ قدرت یادگیری را افزایش می‌دهند.
۵) جدول حل كنید:
میلیون‌ها نفر در جهان طرفدار حل كردن جدول كلمات هستند. این كار گذشته از سرگرم‌كننده بودن با تقویت مهارت‌ های تمركز، منطق‌پردازی و استدلال،‌مغز را در كل روز فعال و هشیارنگه می‌دارد.
۶) شكلات بخورید:
یك خبرخوب برای دوستداران شكلات! تحقیقات نشان می‌دهند خوردن شكلات شیری عملكرد مغز را بهبود می‌بخشند زیرا موادی مانند تئوبرومین، فنیلیتلامین و كافئین موجب تحریك سلول‌های مغزی و بهبود عملكرد آنها می‌شوند. در حقیقت، فنیلیتلامین را «داروی عشق» نامیده‌اند زیرا ضربان نبض را در حد ضربان یك فرد عاشق بالا می‌برد!
۷) قدرت تجسم و تخیل خود را تحت كنترل در آورید:
تخیلات وتجسمات سازنده موجب می‌شوند فرد از انرژی ذهن خود در جهت تغییر و بهبود زندگی‌اش استفاده كند. از آنجا كه قوه تخیل انسان نیرویی بسیار قوی است، چنانچه آن را در جهت درست هدایت كنید می‌توانید زندگی خود را بهبود بخشید. با استفاده از تخیلات و تجسمات سازنده می‌توانید یادگیری خود را سریعتر كنید،‌حافظه و انگیزه‌تان را تقویت نمایید والبته قوای ذهنی خود را چند برابر كنید.
مترجم: فرناز صفدری
نویسنده: Lynnee Davidson
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید