پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ادامه ثبات در کوبا، هنر بزرگ رائول کاسترو


ادامه ثبات در کوبا، هنر بزرگ رائول کاسترو
ناظران امور كوبا می گویند خواه ناخواه فیدل كاسترو به شدت بیمار است و دولت موقت كوبا تحت نظارت برادرش رائول كاسترو اكنون در یك مسیر با ثبات حركت می كند.حتی مقام های آمریكایی كه معتقدند فیدل كاسترو، رهبر ۸۰ ساله انقلابی كوبا فقط تا چند ماه دیگر زنده خواهد بود، اذعان داشته اند كه بدون حضور وی در قدرت، اوضاع در این كشور كمونیستی تغییر چندانی نكرده است.
هیچ شورشی یا تكرارحوادث ۱۹۹۴ و خروج ناگهانی هزاران كوبایی از طریق دریا از كشور برای یافتن یك زندگی بهتر در آمریكا به دلیل فروپاشی اقتصاد این كشور دیده نشده است. اقتصاددانان كوبایی می گویند از این كه دراقتصاد كشور تغییراتی ایجاد شده خوشحالند؛ به اعتقاد آنها رائول كاسترو بیشتر بر مشكلات بسیار حاد كشور متمركز شده است تا اهداف دوردست.
جولیا سوئیگ، كارشناس امور كوبا در شورای روابط خارجی موسسه تحقیقاتی درواشنگتن، می گوید: به نظر می رسد رائول بدون كاسترو بسیار خوب عمل می كند. هیچ نشانی از بی ثباتی دیده نمی شود و حتی تغییراتی در جهت ایجاد فرصت های بیشتر اقتصادی برای كوبایی ها به چشم می خورد.
یك مقام آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ما هیچ نشانه ای از این كه مردم بخواهند شرایط را عوض كنند و كاسترو را بركنار كنند یا از مسیری كه دولت در پیش گرفته و قصد دارد شرایط را بهتر كند ناراضی باشند، ندیدیم.
یك دیپلمات آسیایی در هاوانا نیز می گوید: نهاد های اجرایی در كوبا اكنون نسبت به دیگر كشور های جهان سوم بهتر عمل می كنند و اوضاع آموزشی و بهداشتی مردم بسیار بهتر شده است. اما رائول كاسترو برای كاهش مشكلات اقتصادی و كاستی های كنونی در كشور باید سریعترعمل كند.رائول كاسترو كه ریاست نیرو های نظامی كوبا را بر عهده دارد هم اكنون به جای برادرش به عنوان رییس كشور و حزب كمونیست فعالیت می كند.
وی زمانی از مردان كرملین در هاوانا شمرده می شد.وی در نشستی با دانشجویان از آنها خواست در خصوص سیاست های عمومی به بحث و تبادل نظر بپردازد.رائول كاسترو تاكید كرد: اكنون زمان آن رسیده است تا نسل جدید كوبا را هدایت كند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید