جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ریزش مو؛ علل و راه حل


ریزش مو؛ علل و راه حل
آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید كه كم كم موهای سرتان دارد می‌‌ریزد ویا این احساس را دارید كه قسمتی از سرتان دچار كم مویی شده است. اگر چنین حسی دارید، خواندن این مطلب شما را با علت بروز این مشكل آشنا می‌كند.
● مراقبت نادرست از مو‌
‌بسیاری از مردان و زنان از مواد شیمیایی بر روی موی سرشان استفاده می‌كنند. رنگ‌ها، سفید كننده‌ها، مقاوم كننده ها و فرهای دائمی از این قبیل مواد هستند. اگر این وسایل به درستی مورد استفاده قرار گیرند به ندرت به مو آسیب می‌رسانند.
اما از طرف دیگر، اگر این مواد به مدت طولانی بر روی موی سر بماند نیز می تواند مو را ضعیف و شكننده كند. در ضمن اگر دو كار همزمان بر روی مو صورت گیرد یا اگر مویی را كه قبلا سفید شده دوباره سفید كنید به مو آسیب می‌رساند.
اگر مو به واسطه استفاده از این گونه مواد شیمیایی شكننده شود بهتر است استفاده از این مواد را متوقف كنید تا موی شما رشد دوباره ای كرده و تقویت شود. در آرایش‌های مو مانند دم اسبی كردن یا بافتن (كه در آنها مو كشیده می‌شود) نباید خیلی محكم مو را كشید و بست.
مدل مو را باید با مدل‌های مویی كه آرامتر و شل تر مو را نگه می دارند یك در میان عوض كرد تا به مو آسیب نرسد. كشیدن دائمی مو باعث ایجاد كم مویی مخصوصا در اطراف حاشیه پوست سر می شود. شامپو كردن، شانه زدن یا برس كشیدن می تواند با شكستن مو به آن آسیب برساند. استفاده از كرم‌ها و یا شامپوهای نرم كننده مو پس از شامپو زدن، مو را نرمتر كرده و شانه كردن مو را راحت تر می كند.
وقتی كه مو خیس است شكننده تر است. از خشك كردن مو با حوله و شانه زدن و برس كشیدن‌های شدید و خشن باید جدا خودداری كرد. دیگر از قانون ۱۰۰ بار برس كشیدن پیروی نكنید چرا كه به موی شما آسیب می رساند. در عوض از شانه های دانه درشت با فاصله زیاد و برس‌هایی با سرهای نرم و ملایم استفاده كنید.
● وضع حمل (زایمان)
هنگامی كه یك خانم باردار است بیشتر موهای او رشد می كند. به هر حال پس از وضع حمل موها وارد دوره استراحت چرخه مو می شوند. بعضی از خانم‌ها در طی دو تا سه ماه اول پس از زایمان متوجه ریزش موهایشان می‌شوند. این ریزش ممكن است از یك تا شش ماه هم طول بكشد، اما بالاخره برطرف خواهد شد.
● تب بالا، عفونت‌و آنفلوآنزای شدید
بیماری ها نیز می‌توانند باعث شوند كه مو در مرحله استراحت قرارگیرد. شخص ممكن است چهار هفته تا سه ماه پس از تب بالا، بیماری سخت یاعفونت با دیدن ریزش شدید مو شوكه شود. این ریزش مو معمولا خود به خود برطرف می‌شود.
● بیماری های تیروئید
هر دو نوع بیماری‌های تیروئید، یعنی كم كاری و پركاری غده تیروئید می تواند ایجاد كم مویی نمایند. پزشك شما می توانند با انجام تست های آزمایشگاهی، بیماری تیروئید شما را تشخیص دهد. ریزش مو (كم مویی)های ناشی از بیماری تیروئید می تواند با روش درمانی صحیح برطرف شوند.
● درمان های دارویی
بعضی داروها ممكن است ریزش موقتی مو را سبب شوند. مثلا داروهایی كه برای بیماری های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند ممكن است با خطر ریزش موقت مو همراه باشند: نقرس، آرتروز، افسردگی، فشار خون بالا، رقیق كننده‌های خون. مصرف مقادیر زیاد ویتامین A هم می توانند باعث ریزش مو شوند.
● قرص‌های ضد بارداری
خانم هایی كه در دوران استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری ، ریزش مو دارند معمولا تمایلات زمینه ارثی برای نازك شدن مو را دارند. در صورت نازك شدن مو بیمار می‌تواند با یك متخصص زنان برای تعویض قرص ضد بارداری اش مشورت نماید.
● هورمون‌های مردانه
ریزش موی مردانه علت ۹۵ درصد ریـزش مو در زنان و مردان را تشكیل میدهد. علت آن افزایش هورمون دی هیدرو تستوسترون >DHT< است كه نوعی هورمون مردانه می‌باشد. این ماده نوع بسیار فعال تستوسترون است و سـبب كاهش فعالیت فولیكول می‌شود.
● روش‌های درمان ریزش مو
۱) داروها:
استفاده از داروهایی مانند مینوكسیدیل كـه رشد مو را تسریع و تحریك می‌كنند.
۲) كاشت موی ساده:
موهای پشت و كنار سر را برداشته و به جلوی سر منتقل می‌كنند.
۳) كاشت موی تكه‌ای:
دراین روش پوست حاوی موی پشت سر و یا كنار سر را برداشته و به جلوی سر پیوند می‌زنند.
۴) كاهش سطح پوست سر:
در ایـن روش پـوست میان فـرق سر را شكـافته و از از طرفین پوست را به سمت همدیگر می كشند.
● نكات مراقبتی
۱) در شانه و برس مو با گذشت زمان گرد وغبار و آلودگی انباشته می گـردد. بـهتر است برس و شانه خود را توسط اندكی شامپو و یا محلول نشاسته شستشو داده و موهای گیر كرده میان آنها را بیرون آورده و تمیز كنید.
۲) موهای خیس را به هیچ وجه شانه و برس نكشید. مـوی سـر را نـیـز به سمت عقب شانه نكشید با این عمل به فولیكول‌های مو فشار وارد می آورید.
۳) از سشوار با درجه خیلی گرم استفاده نكنید.
۴) برای رشد مو تغذیه مناسب داشته باشید. رژیـم غـذایی شـمـا بـایـد حاوی موارد زیر باشد: ویتامین بیوتین، ۶B، اسید فولیك، سولفور، روی، سیلیس و بتاكـاروتـن كه در بـــدن مــــبــــدل به ویتامین آ می‌گردد و در سبزی‌ها و میوه های سبز رنگ و زرد رنگ موجود می بـــاشــــد، پروتئین: سویا، تخم مرغ، ماست و حبوبات.
۵)سیگار نكشید و تا حدامكان از نوشیدنی‌های حاوی كافئین استفاده نكنید.
۶) كمتر از غذاهای چرب و شیرین استفاده كنید.
۷) آب خیلی داغ به سرتان نزنید، خواب كافی داشته باشید و موهایتان را هر چند وقت یكبار كوتاه كنید.
۸) پوست سر خود را ماساژ دهید تا گردش خون در آن به خوبی جریان یابد.
راضیه صفایی پور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید