پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۵ توصیه برای کاهش فشار عضلا‌نی در کارهای استاتیک


۵ توصیه برای کاهش فشار عضلا‌نی در کارهای استاتیک
تصویر كاركردن در قدیم، تصویر فردی بود كه هنگام كار عرق می كند و بعد از اتمام زمان كاری هم حسابی خسته می شد. كارهای پرتحرك و كارهایی كه درآن عضلا‌ت بدن به حركت‌در‌می‌آیند در واقع هم كار است و هم ورزش.
اما با پیشرفت تكنولوژی تعداد كارهای پرتحرك یا به اصطلا‌ح یدی كمتر شده و شغل هایی ایجاد شده كه درآنها تحرك زیادی وجود ندارد. در واقع فرد ساعت ها كار می‌كند، بدون اینكه از جایش بلند شود. نمونه این كارها كار با رایانه مشاغل اداری و پشت میز نشینی و رانندگی است.
● كارهای استاتیك
كار استاتیك كاری است كه در آن بدن تحرك زیادی ندارد و فرد در وضعیت نسبتاً ثابتی مشغول به كار است. در كار استاتیك عضلات تحت فشار قرار می‌گیرند و منقبض می‌شوند. بر عكس، در كارهای دینامیك عضلات به‌طور متناوب منبسط و منقبض می‌شوند.
متاسفانه بسیاری از مشاغل در دنیای امروز از نوع فعالیت ها و كارهای استاتیك هستند، اما اكثر افراد با اصولی كه باید در هنگام انجام این قبیل كارها را رعایت كنند، آشنایی كافی ندارند. در كار استاتیك بسته به میزان نیروی اعمال شده، جریان خون در عضلات كاهش پیدا می‌كند.
اگر در هنگام كار بیشتر از ۶۰ درصد توان عضلات از آنها كار بكشیم، جریان خون در آنها به طور كامل قطع می‌شود. مادامی كه این فشار و اعمال نیرو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد توان عضلات باشد، جریان خون طبیعی است.
هر چه مقدار فشار بیشتر شود گردش خون نیز كند‌تر و كمتر می‌شود، در نتیجه ماهیچه‌ها و عضلات دچار خستگی می‌شوند. اگر این كار به طور پیوسته تكرار شود، فرد در عضلات خود دچار اختلالات شدیدی می‌شود كه به اختلالات اسكلتی عضلانی معروف است.
انجام كارهای استاتیك می‌تواند مشكلات زیر را برای فرد به وجود آورد:
۱) آماس و ورم مفاصل
۲) التهاب و ورم غلاف تاندون‌ها
۳) ورم محل اتصال تاندون‌ها
۴) تحلیل شدید مفاصل
۵) گرفتگی‌های دردناك عضلات
۶) ناراحتی‌های دیسك‌های بین مهره‌ای
بروز این اختلا‌لات می‌تواند باعث ازكارافتادگی و عوارض و مشكلا‌ت بسیاری برای كارگران شوند، اما به راحتی و با رعایت برخی اصول نه چندان سخت قابل پیشگیری هستند.
● نكات پنج گانه
برای اینكه فرد در هنگام انجام كارهای استاتیك مانند مونتاژكاری، پرسكاری، جوشكاری، حمل بار، بلند كردن بار و... دچار اختلالات اسكلتی عضلانی نشود لازم است :
۱) قبل از شروع به كار ۱۰ دقیقه را به انجام حركات آرام كششی بپردازد تا اندام و عضلات وی آماده كار كردن شوند.
۲) هر یك تا دو ساعت، ۵ دقیقه را به انجام نرمش‌های كششی بپردازد. با این كار فشار و تنش از روی عضلات برداشته می‌شود و عملیات خون‌رسانی به بافت‌ها و عضلات به طور طبیعی انجام می‌گیرد.
۳) فرد وضعیت‌های بدنی خود را باید در هنگام كار به طور مرتب تغییر دهد و در یك وضعیت ثابت كار نكند.
۴) اگر كار فرد به صورت ایستاده، ثابت است از كفشی با كفی نرم و قابل انعطاف استفاده كند و یا فرش‌های لاستیكی ارتجاعی موسوم به فرش‌های ضد خستگی در زیر پای خود پهن كند. این كار موجب می‌شود فشارهای ناشی از وزن بدن روی عضلات پا كمتر شود و گردش خون در این عضلات بهتر انجام شود.
۵) در انتهای كار نیز دوباره ۵ دقیقه را به نرمش‌های كششی آرام بپردازد. این كار اصطلاحاً سرد كردن عضلات نام دارد. اما اغلب كارگران تنها به مدرت به انجام چنین نرمش‌های مهم و كمك كننده‌ای می پردازند.‌
فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید