جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فرمول شاد بودن


فرمول شاد بودن
شادی احساسی درونی است كه بیشتر از طریق علایم و نشانه‌های غیركلامی، حالت چهره، وضع بدن و حركات چشم و لب نمایان می‌شود. قوانین متعدد فرهنگی شیوه ابراز شادی را در هر موقعیت به فرد القا می‌كنند.
مردم عادی در پایین‌ترین سطح، پیرو این نظریه هستند كه لذت، شادی‌آفرین است. در سطحی بالاتر، افراد طبقه متوسط، شادی را با موفقیت و كامیابی یكسان می‌دانند و عالی‌ترین نوع شادی از نظر ارسطو نوعی شادی‌‌ است كه بر اثر زندگی اندیشمندانه ایجاد می‌شود. لحن بهترین نشانه حالات احساسی فرد است كه نشان می‌دهد، او شاد است یا تظاهر به شادی می‌كند. برای این كه بفهمیم احساس دیگران چیست، باید بدانیم آیا همه شواهد موجود در پیام‌هایی كه می‌فرستد، هماهنگ‌اند؟
اگر چهره شاد باشد اما سخنان مایوس كننده، نشانه تظاهر و عدم صداقت است. سخنان خوشایند كسی كه از چهره‌اش شادی پیدا نیست نیز نشانه طعنه و نیش خند است. حس شادی، تركیبی از عواطف مثبت، از جمله خوشحالی، هیجان و برانگیختگی حسی در مواقعی است كه عواطف منفی مانند احساس ملال، بی‌علاقگی و افسردگی در پایین‌ترین حد خود باشند. به بیان دیگر، شادی، بالا بودن میزان عواطف مثبت همراه با پایین بودن عواطف منفی است.
مایكل آیزنك معتقد است: <افراد برون‌گرا، مردم‌آمیز و جمع‌گرا به دلیل ویژگی‌های رفتاری خاص‌شان چون ارتباط با دوستان، مشاركت و تماس‌های اجتماعی متعدد، دارای بیشترین عواطف مثبت هستند و عدم تمایل شخصیت‌های درون‌گرا به داشتن تماس اجتماعی، مانع دستیابی به عواطف مثبت شدید است.>
معمولا عواطف منفی به ویژه افسردگی با عدم تحرك همراه است. یكی از مهم‌ترین راه‌های شاد زیستن، فعال بودن است. برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های خوشایند مثل ورزش، گردش، شركت در جمع‌های دوستانه، پرداختن به امور اخلاقی و معنوی می‌تواند بر فعالیت شما بیفزاید. فعالیت‌های خوشایند از جمله موثرترین شیوه‌های كاهش عواطف منفی و افزایش شادی است.
همچنین اهداف و موفقیت‌ها، میزان شادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، حركت در راستای اهداف، رضایت فرد را به همراه دارد. البته كسی كه هدف دشواری را برگزیده، پس از این كه متوجه شود این اهداف دست نایافتنی است، دچار افسردگی می‌شود. در تحقیقات ثابت شده است كه اهداف كوتاه مدت در مقایسه با اهداف بلند مدت با شادی بیشتری همراهند. یك سری قانون های طلایی در این زمینه وجود دارد كه می‌توانند زندگی شما را شادتر كنند:
▪ در همه حال به خدا توكل كنید و از او كمك بخواهید و با او درددل كنید.
▪ مهارت‌های اجتماعی خود را افزایش دهید.
▪ فعال باشید و فعالیت‌های روزمره لذت‌بخش را در برنامه‌ خود بگنجانید.
▪ به زمان حال توجه كنید .غصه گذشته را خوردن و نگران آینده بودن مشكلی را حل نمی‌كند.
▪ خودتان باشید .نقش بازی كردن، عواطف منفی شما را زیاد می‌كند.
▪ افكار غیرمنطقی و خطاهای شناختی خود را شناسایی كنید و به مقابله با آنها برخیزید.
▪ به افكار مثبت و خوش‌بینانه بیشتر توجه كنید.
پریسا اصولی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید