جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


صدا ایده جدید شرکت ها در جلب نظر مشتریان


صدا ایده جدید شرکت ها در جلب نظر مشتریان
صدابه كمك شركت ها می آید تا حوزه جدیدی را در جذب مشتریان كالاها معرفی كند.
چه صدائی را می پسندید؛صدای تركیدن،خش خش،خرد شدن یا...
با افزایش تعداد مشتریان كالاها،تنوع محصولات و شلوغ تر شدن فروشگاهها ،شركتها در صدد برآمده اند تا راه های جدیدی را برای جذب مشتریان پیدا كنند.محصولات صدا دار ایده جدیدی است كه به منظور جلب نظر مشتریان توسط شركتها مورد توجه قرار گرفته اند ،این ایده به نظرزیركانه می آید ومی تواند از نظر تجاری بسیار موفقیت آمیز باشد.
استفن ویز،رئیس بخش تحقیقات و توسعه یكی از بزرگترین شركتهای شیرینی پزی آلمان با نام Bahlsen ،است .اوبه فكر افتاده تا نه تنها شیرینی و بیسكویت هائی را با طعم های متفاوتی از جمله كره ائی یا پرتغالی تولید كند بلكه در باره صداهای مختلف در هنگام جویدن آن ها نیز بررسی هائی را انجام دهد.
تصور كنید یك شیرینی را توی یك بشقاب می بینید كه به نظرتُردمی رسدواحساس می كنید در هنگام جویدن صدای خش خش خواهد داد اما وقتی آن را گاز می زنید چیز بسیارنرم و نا خوشایندی را تجربه می كنید.این همان چیزی است كه خریداران و شركتهای تولید كننده شیرینی خواستار تغییرآن هستند.
شعبه هانوورشركت Bahlsen كه در سال ۱۸۹۱ تاسیس شد دهه هاست كه بخاطر شیرینی های كره ائی بسیار خوشمزه آن ازشهرت خاصی برخوردار است ،این شركت اخیرا تصمیم گرفته بُعد دیگری از تحقیقات و توسعه را به تلاش های خود بیافزاید ومحصولات جدیدی را تولید كند.این شركت علاوه بربافت ،مزه و شكل و شمایل شیرینی به صدائی كه از خوردن آن نیز به گوش می رسد توجه نشان داده و این اولین باری است كه یك شركت غذائی به این موضوع به عنوان یكی دیگراز حواس بشر توجه نشان می دهد.
شركت Bahlsen به صداهای مختلفی كه در هنگام خوردن شیرینی های متفاوت شنیده می شود توجه كرده است این شركت یك سیستم ضبط صداراماهرانه توسعه داده و با قراردادن میكروفونی در كنار گوش های كسی كه در حال تست مزه شیرینی است با دقت هر چه تمام تر صدائی را كه در هنگام جویدن شیرینی به گوش وی می رسد ضبط كرده است.
یك برنامه كامپیوتری پیچیده نیز طوری توسعه داده شده است كه نحوه خاص خرد شدن شیرینی را نمایش داده و میزان سازگاری صدای آن را با احساس تك تك اشخاص و تصوری را كه از ذهن آنها در هنگام جویدن بوجود می آید نشان می دهد .سپس بنابر این اطلاعات ساختار شیرینی شكل داده خواهدشد و مثلا كره بیشتری را به آن اضافه می كنند تا صدای خرد شدن آن ملایم تر باشد یا شكر بیشتری را اضافه می كنند تا صدای خرد شدن آن شدید تر گردد و این تنظیمات را آنقدر ادامه می دهند تا صدائی كه ازخرد شدن شیرینی بدست می آید و مدت زمان آن، مطابق با خواسته وسلیقه های متفاوت اشخاص باشد.
▪ سنین مختلف سبب ایجاد تفاوت می شود:
شركتBahlsen با انجام این تحقیقات متوجه شده است كه جوان ترها صدای خش خش بیشتری را در هنگام جویدن شرینی ها می پسندند ،برخی هم صدای ترد و خشك و بلند را می پسندند كه نمایانگر قدرت تحرك و پویائی آن هاست.
مسن ترهاصداهای نرم تر و ظریف را می پسندند آنها مایلند در هنگام خوردن شیرینی احساس آرامش كنند بنابراین شركت میزان كره در شیرینی های خودرا برای این قشر ازمردم افزایش می دهد تا در هنگام خوردن صدای آرامتری به گوش برسد.
اما افراد پیر اصلا مایل نیستند در هنگام خوردن صدائی بشنوند ،آنها میخواهند از خوردن لذت ببرند و آرامش داشته باشند.
▪ پیام های هوشمند:
شركت Bahlsen و دیگر شركتها در حال تحقیق و بررسی برروی صداها هستند .تحقیقات این شركت ها پدیده ائی را با نام " كدهای مجازی" معرفی كرده است كه به معنای پیام هائی است كه سر مصرف كنندگان بدون اینكه خود آنها متوجه باشند دریافت می كنند.این پیام ها می توانند مثبت باشند ودر زمانیكه شخص با ۲۰نوع مختلف شیرینی یا سی نوع مختلف آشامیدنی در مغازه روبه رو می شود ، بگویند " من را بخر نه چیز دیگری را".
بریجیت چالت فوركم،كه به تدریس رونكاوی در دانشگاه تكنیكی برلین مشغول است ،می گوید: اگرابتدأ احساس خاصی داشته باشیددر همان زمانی كه درب بطری را باز می كنیدو قبل از این كه آن محصول را امتحان كنید، احساس شادی خواهید كرد.در این مرحله هوشیار نیستید وبدون اینكه بدانید تحت تاثیر قرارگرفته اید.
طراحی صدا در صنعت غذائی نسبتا جدید است ،مهندسین صدا در تیم های تحقیقاتی برروی همه چیز،از اسپری های بهداشتی كه در هنگام اسپری كردن صدای نرم و تسكین دهنده دارند و جهت دفع حشرات و پشه بكار می روند گرفته تا ریش تراش های الكترونیكی،در حال تحقیق و بررسی هستند.
این روزها طراحان صدا با تنظیم صداهائی كه از چیزهای مختلف خارج می شود موجب شده اند كه مصرف كنندگان احساس خوبی داشته باشندو جای تعجب نیست كه مصرف كنندگان كالاها آنها را مطابق خواسته ای خود می بینند.
▪ اتومبیل ها :
به نظر می رسد بیشترین صدا از ناحیه اتومبیل ها به گوش می رسد .صدای بهم خوردن درب اتومبیل و دیگر صداهای مربوط به آن باید ملایم تر شوند.اما رانندگان اتومبیل های مختلف خواهان صداهای متفاوت هستند مثلا رانندگان اتوموبیل های ولوو می خواهند موتور اتومبیل آنها صدای خِرخِر داشته باشد در عوض خریداران اتومبیل های پورشه صدائی عادی و خام را می پسندند .
از این رو شركتهای اتومبیل سازی، مهندسین و طراحان صدا را بكار گرفته اند تا با ایجاد طنینی خاص از موتور اتومبیل نوع آن را متمایز كنند به طوریكه مردم قبل از دیدن اتومبیل از روی صدای آن متوجه مدل آن خودرو شوند.
مثلا شركت Audiمایل است صدای اتومبیل های آن نمایانگر هیجان وسرعت باشد.
كارل فرانك وسترمن،رئیس بخش صدادرشركت آلمانی متا دیزاین ،می گوید: ما می خواهیم طوری عمل كنیم كه وقتی مردم صدای اتومبیلی را می شنوند بتوانند نوع اتومبیل را تشخیص دهند.
اما همیشه ایده های جدید از سوی مهندسین و طراحان صدا موفقیت آمیز نبوده است.در گذشته مهندسین جارو برقی هائی را ابداع كردند كه صدای كمتری را در هنگام كار از خود ایجاد می كردند ولی این محصولات فروش خوبی نداشتند زیرا مردم فكر می كردند صدای جارو برقی به میزان مكش آن مربوط می شود و هر چه صدای جارو برقی بیشتر باشد قدرت مكش آن بیشتر است .همین موضوع موجب شد جارو برقی هائی كه صدای كمتری داشتند خیلی زود از بازار جمع آوری شوند.
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید