جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شلیک به رویای اروپایی ترکیه


شلیک به رویای اروپایی ترکیه
کشته شدن «هراند دینک» روزنامه نگار ۵۳ساله ارمنی تبار ترکیه علاوه بر ایجاد اعتراض های خیابانی در استانبول ترکیه به گفته رئیس مجلس ارمنستان امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را دچار تهدید می کند.«هراند دینک» که در ترکیه زندگی می کرد به خاطر اظهاراتش درباره کشتار ارمنی ها در جنگ جهانی اول از چند سال گذشته تاکنون بارها با تهدید برخی ملیون تندرو روبه رو شده بود.دولت ترکیه تاکید می کند که کشته شدن ارمنی ها در جریان نبردهای مربوط به سقوط امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم را نمی توان «نسل کشی» نامید، زیرا تعداد زیادی از اتباع ترک نیز در این حادثه کشته شدند.
حادثه مرگ این روزنامه نگار ارمنی در ترکیه با اعتراض هزاران ارمنی در خیابان های استانبول و آنکارا همراه بوده است. معترضان یک صدا فریاد می زدند؛ همه ما ارمنی هستیم. همه ما هراند دینک هستیم.
در همین راستا و برای فرونشاندن اعتراض ها در ترکیه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور قول داد، عاملان این حمله علیه آزادی بیان و اندیشه را مجازات کند. اردوغان گفت؛ تاکید می کنم حمله به دینک حمله به همه ما، به صلح و ثبات و به وحدت ما بوده است.
تاکنون و در ارتباط با پرونده قتل این روزنامه نگار سه تن دستگیر شده اند. البته هویت و جزئیات بیشتری از دستگیری آنان هنوز اعلام نشده است.
هراند دینک شامگاه جمعه در محل دفتر کارش در یکی از محلات شلوغ استانبول هدف سه گلوله قرار گرفت و کشته شد.دینک نشریه یی به نام اگوس را به دو زبان ارمنی و ترکی منتشر می کرد. وی با ابراز عقایدش درباره قتل عام ارمنی ها در زمان حکومت عثمانی بارها خشم مردم و مقامات ترکیه را برانگیخته بود.
او از طرف دیگر با خواست ارمنی ها از دولت ترکیه برای محکوم کردن قتل عام آنان نیز مخالفت می کرد و به همین جهت مخالفانی در میان ارامنه نیز داشت. او برخلاف ارمنی ها یا دیگر جریان های سیاسی مخالف دولت پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را روشن ترین راه تقویت دموکراسی در آن کشور می شناخت.ترور هراند دینک بلافاصله در داخل و خارج ترکیه با محکومیت گسترده مواجه شد. در ترکیه علاوه بر نخست وزیر، رئیس ستاد ارتش، رئیس جمهوری و دیگر مقامات، این حادثه را محکوم کردند. سراسقف ارامنه به این مناسبت ۱۵ روز عزا اعلام کرد.مقامات اروپایی و سازمان های حقوق بشر نیز از این رویداد ابراز تاسف و انزجار کرده و از ترکیه خواستار اقدامات بیشتر در جلوگیری از نقض آزادی بیان شدند.
هراند دینک البته از جمله ده ها نویسنده یی بود که براساس قانون «ممنوعیت اهانت به ترکیه، هویت و نشان های ترکی» تحت تعقیب قرار گرفته اند. وی در اکتبر سال گذشته به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود. ترکیه به منظور ورود به اتحادیه اروپا پاره یی از قوانین و مقررات خود را تغییر داده است اما با همین وصف هم ماه گذشته با مخالفت اتحادیه اروپا روبه رو شد. نشست وزیران اتحادیه اروپا گفت وگو با ترکیه را در هشت موضوع به حال تعلیق درآورد زیرا ترکیه حاضر نشد فرودگاه ها و بندرهایش را به روی قبرس که از اعضای اتحادیه اروپا است، بگشاید.
تحقق رویای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا به توسعه فرآیند دموکراسی در آن کشور و برخوردار شدن از نظام قضایی و حقوقی بهتر نیازمند است.
روزنامه ملیت در شماره روز گذشته اش در انتقاد از نظام قضایی فعلی آن کشور نوشت؛ این نظام قضایی فقط کینه توزی را پرورش می دهد که نمونه آن ترور هراند است. تروریست ها همواره میانه روها را نابود می کنند و ترکیه به این افراد نیاز بسیار دارد.
روزنامه رادیکال نیز پس از ترور دینک نوشت؛ افکار عمومی ترکیه که قبلاً هم به هر قتلی واکنش نشان می داد، با واکنشی که به این ترور نشان دهد جایگاه ترکیه در دنیای امروز را به همگان نشان خواهد داد.
یادآور می شود ترور دینک علاوه بر تهدید جریان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا موجب خشم اقلیت ارمنی آن کشور و دولت ارمنستان نیز می شود. دو دولت همسایه مرزهایشان همواره بسته است و فاقد روابط دیپلماتیک هستند.هراند دینک متاهل و دارای سه فرزند بود.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید