سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سرماخوردگی بدنسازان


سرماخوردگی بدنسازان
با شروع فصل سرما تعداد بدنسازانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند چند برابر می‌شود. بارها و بارها این مشکل برای اکثر بدنسازها پیش آمده که با ابتلاء به سرماخوردگی زحمات چندین روزشان در کوتاه‌ترین زمان به‌هدر رفته. آیا تا به‌حال به دلایل ابتلا به سرماخوردگی فکر کرده‌اید؟ دانستن این مسئله که با ارتقاء سیستم ایمنی بدن و حفظ پاکیزگی فردی می‌توان تا حد بسیار زیادی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نمود بسیار مهم و ارزشمند می‌باشد.
در ادامه مطلب نگاه اجمالی به علل بروز و تبعات مالی سرماخوردگی و راه‌های پیشگیری از آن خواهیم داشت.
پزشکان عقیده دارند که بیش از ۱۵۰ نوع ویروس وجود دارند که هر یک به‌تنهائی و یا به‌صورت مشترک می‌توانند با ورود و اختلال در سیستم تنفسی باعث ابتلاء فرد به سرماخوردگی شوند. به‌طور معمول سرماخوردگی حدود یک‌هفته طول می‌کشد که در صورت درمان آن در مراحل اولیه می‌توان آن را به یک تا سه روز کاهش داد. بعضی اوقات سرماخوردگی با آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود. ولی باید گفت که این دو بیماری با هم تفاوت دارند و آنفولانزا یک بیماری به مراتب حادتر می‌باشد که به‌طور معمول با تب ۳۸ تا ۴۰ درجه همراه است.
در صورتی‌که در سرماخوردگی به‌ندرت فرد دچار تب می‌شود. در آمریکا سالانه حدود یک میلیارد دلار پول صرف خرید داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه پزشک (خوددرمانی) می‌شود. ضمن اینکه هزینه متوسط غیبت‌های غیرموجه هر فرد سالانه حدود ۷۵۵ دلار تخمین زده شده است. متأسفانه این داروها نه تنها به درمان سرماخوردگی کمک نمی‌کنند بلکه به کمرنگ کردن نشانه‌های سرماخوردگی که یک ابزار لازم برای بدن جهت مبارزه و درمان آن می‌باشد نیز کمک قابل توجهی می‌کنند.
برای مثال هنگامی‌که فرد آبریزش بینی پیدا می‌کند (جدا از آبریزش‌های بینی مربوط به آلرژی) علت این است که بدن در حال تولید خلط mucus می‌باشد. خلط یک ماده مترشحه‌ای است که ویروس‌ها را احاطه کرده و سپس آن‌ها را از بدن خارج می‌نماید. با مصرف آنتی‌هیستامین به‌صورت خوددرمانی فرد در عین‌حال که ویروس‌ها را در داخل بدن حفظ کرده است ترشح خلط را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین به‌هیچ عنوان نمی‌باست برای پیچیدن نسخه برای خود اقدام نمود و حتماً برای تسریع در بهبودی و جلوگیری از وخامت آن به پزشک مراجعه کرد.
داروهائی طبیعی وجود دارند که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کنند. و ویتامین‌هائی نیز وجود دارند که قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهند و همچنین گیاهان داروئی هم هستند که در کاهش درد بسیار مفید می‌باشند. سعی کنید با استفاده صحیح و به‌جای این قبیل مواد تا حد ممکن از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های دیگری که با تضعیف سیستم ایمنی بدن بروز می‌نمایند جلوگیری نماید.
▪ سیر: به‌رغم بوی ناخوشایند آن به‌دلیل دارا بودن یک آنتی‌بیوتیک قوی به نام allicin جزء موادی است که در جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش نشانه‌های ابتلاء به سرماخوردگی بسیار مؤثر می‌باشد. با کندن پوست یک حب سیر و خرد کردن آن به قطعات کوچک و سپس خوردن آن این آنتی‌بیوتیک قوی آزاد می‌شود. با مصرف به‌جای این ماده غذائی باارزش از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.
استفاده از مواد طبیعی در درمان سرماخوردگی این خاصیت مفید را دارد که دیگر بدن نیازی به مقابله با سموم و مواد مصنوعی همچون هورمون‌ها که معمولاً در داروهای شیمیائی به‌وفور یافت می‌شود ندارد.
نوشیدن مایعات گرم همچون سوپ و چای در تسریع روند بهبودی فرد بسیار مؤثر می‌باشد. با داشتن تمان موارد فوق یکی از ضروری‌ترین موارد که به بهبودی هر چه سریع‌تر فرد کمک می‌کند ماندن در منزل و استراحت کافی می‌باشد. استراحت نه تنها برای فرد مریض بسیار لازم می‌باشد بلکه از انتقال ویروس‌ها به افراد دیگر نیز به میزان قابل توجهی می‌کاهد. بنابراین برای جلوگیری از شیوع سرماخوردگی و ابتلاء افراد دیگر به آن تا حد ممکن تماس خود را در طول دوره درمان با دیگر افراد به حداقل برسانید.
▪ مصرف قرص مکیدنی ویتامین C و قرص مکیدنی مینرال روی zinc از پیشروی و حادترشدن بیماری سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.
▪ آب آناناس در عین‌حال که یک میوه بسیار عالی برای درمان سرماخوردگی است در قیاس با مرکبات (مثل پرتقال، لیمو و...) به‌لحاظ آلرژی‌زائی نیز ضعیف‌تر می‌باشد. دلیل آن هم پائین‌تر بودن خاصیت اسیدی آن در معده است. آب آناناس در عین حال که از ویتامین C بیشتری نیز برخوردار می‌باشد به‌دلیل همین خاصیت هیچ‌وقت باعث به‌هم ریختن معده و احساس سوزش در آن (که معمولاً پس از مصرف آب مرکبات ایجاد می‌شود) نمی‌شود. ضمن اینکه باعث تسریع خروج خلط‌ها از داخل بدن می‌شود. برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی بهتر است ۲ تا ۴ لیوان آب آناناس را به‌صورت فواصل معین در طول روز مصرف نمائید (ضمناً حتماً به‌همان میزان آب آناناس موجود آب آشامیدنی نیز اضافه کنید و آن‌ها را در یک ظرف بزرگ‌تر با هم مخلوط نمائید تا نوشیدنی‌تان رقیق‌تر شود).
▪ گریپ‌فورت به‌دلیل سرشار بودن ویتامین C در عین حال که یک میوه بسیار عالی برای مبارزه با سرماخوردگی به حساب می‌آید، به سم‌زدائی کبد نیز کمک شایانی می‌نماید. و همانطور که می‌دانید کبد به‌عنوان خط مقدم سیستم ایمنی بدن عمل می‌نماید. هنگامی‌که در عملکرد ایمنی بدن خللی ایجاد شود یک ماده الکالاینی (alkaline) و نه اسیدی برای سم‌زدائی مورد نیاز می‌باشد. پرتقال و مرکبات این‌چنینی به‌دلیل شیرین بودن زیاده از حدشان نمی‌توانند باعث تخلیه کامل مواد زائد از کبد شوند.
در صورتی‌که گریپ‌فورت در سم‌زدائی کبد بسیار بهتر عمل می‌نماید. با خوردن یک تا دو عدد گریپ‌فورت و علی‌الخصوص گوشت سفید رنگ داخل آن به‌صورت روزانه به‌نحو قابل ملاحظه‌ای از ابتلاء به سرماخوردگی جلوگیری نموده و در عین حال قدرت سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش خواهید داد.
هنگام عطسه کردن و پاک کردن آبریزش بینی حتماً از دستمال کاغذی نو استفاده کنید و پس از یک‌بار استفاده سریعاً آن را داخل یک سطل درب‌دار بیندازید و به‌هیچ عنوان از دستمال کاغذی بیش از یک‌بار استفاده نکنید. به‌دلیل اینکه ویروس‌های سرماخوردگی تا چندین ساعت زنده می‌مانند و به‌همین خاطر احتمال سرایت آن‌ها به‌خود فرد و افراد دیگر بسیار زیاد می‌باشد.
دست‌های خود را در طول روز به‌طور مرتب با صابون‌های مایع و شوینده‌های بهداشتی دیگر بشوئید و بدین ترتیب در عین‌حال که نظافت شخصی را رعایت کرده‌اید از انتقال ویروس‌ها به وسائل و افراد دیگر نیز تا حد ممکن جلوگیری نموده‌اید.
باشگاه‌های بدنسازی به‌دلیل استفاده مشترک افراد از وسائل موجود در آن یکی از مکان‌های مستعد برای ابتلاء به سرماخوردگی به حساب می‌آیند. بنابراین با شستن بلافاصله دست‌ها پس از تمرین و پوشیدن لباس‌های تمیز و استفاده کفش ورزشی مناسب و پاکیزگی فردی تا حد ممکن از ابتلاء و سرایت ویروس سرماخوردگی جلوگیری نمائید.
▪ اوکالیپتوس: بخور اوکالیپتوس یکی از راه‌های مؤثر پیشگیری از تجمع اخلاط می‌باشد. ضمن اینکه با از بین بردن ویروس‌های موجود در فضای خانه به‌صورت یک آنتی‌باکتریال طبیعی عمل می‌نماید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید