پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۲ شخصیت متفاوت ، اهداف مشترک


۲ شخصیت متفاوت ، اهداف مشترک
سینمایی «مترسك» سعی در افشای این حقیقت دارد كه اشخاص از راههای مختلف و با استفاده از ماسك های متفاوتی از آسیب و رنج جلوگیری می كنند. فیلم سینمایی «مترسك» محصول سال ۱۹۷۳ آمریكاست كه در مدت زمان یك ساعت و ۵۲ دقیقه به شیوه تكنی كالر ساخته شده است.
● درباره فیلم
جری شاتزبرگ، كارگردان «مترسك»، دو شخصیت كاملا متضاد را در این فیلم در كنار هم قرار داده است. ماكس شخصیتی كاملا ستیزه جو و پرخاشگر دارد و لیون دلقك مآب و بی عرضه است. چنین ویژگی هایی باعث می شود كه این دو شخصیت هیچ گاه آن طور كه باید و شاید به هم نزدیك نشوند. هر چند در ادامه اهدافی مشترك را دنبال می كنند.
تماشاگر «مترسك» نیز همانند شخصیت ها می تواند از زوایای گوناگون به این فیلم نگاه كند، اما در نهایت به مقصود و دركی یكسان خواهد رسید. جری شاتزبرگ در این فیلم دو شخصیت اصلی را به مترسك هایی تشبیه كرده است كه هر كدام برای دور كردن «كلاغ ها»از روش متفاوتی استفاده می كند. ماكس كلاغ ها را می ترساند و لیون آن ها را می خنداند. اما در پایان فیلم مترسك لیون وقتی برابر نیروهای قوی تر از خود قرار می گیرد، دیگر كاری از دستش بر نمی آید.
● داستان فیلم
فیلمنامه «مترسك» را گری مایكل وایت در ژانر درام به نگارش درآورده است. در این فیلم ماكس یك مجرم سابقه دار است كه می خواهد برای راه اندازی یك كارواش پولش را جمع كند و لیون كه یك ماهیگیر است در راه بازگشت به خانه با ماكس برخورد می كند این دو در جاده كالیفرنیا با هم همراه شده و تصمیم می گیرند با همكاری هم یك كارواش را راه اندازی كنند.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «مترسك» اكران محدودی در سطح جهانی داشته است و تنها در سینماهای كشورهایی چون سنگاپور، آرژانتین، استرالیا، شیلی، فنلاند، فرانسه، نروژ، سوئد و آمریكا به روی پرده رفته است. این فیلم دارنده نخل طلای كن در سال ۱۹۷۳ است و جایزه اوسیس(Ocic) این رویداد هنری را نیزكسب كرده است. سینمایی «مترسك» در سال ۱۹۷۴ در جایزه فیلم بودیل شركت كرد و جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی را برای سازندگانش به ارمغان آورد. ساخته شاتزبرگ در سال ۱۹۷۴ در جایزه فیلم كینما جانپو حضور یافت و جایزه بهترین فیلم خارجی این جشنواره را دریافت كرد.
● بازیگران فیلم
شیوه ایفای نقش بازیگران فیلم «مترسك» به همراه دیالوگ هایی كه در فیلمنامه برای آنان انتخاب شده از مهمترین ویژگی های مثبت این اثر معرفی شده است.آل پاچینو، بازیگر نام آشنای سینما و یكی از اساتید مسلم بازیگری به خوبی از عهده نقش لیون بر آمده است. او كه در سال ۱۹۳۹ در یك خانواده ایتالیایی تبار در نیویورك به دنیا آمد، تا سن ۳۲ سالگی در پیچ وخم تئاترهای برادوی به پرورش انرژی نهفته خود پرداخت.
در سال ۱۹۷۲ این امكان را یافت كه با درخشش در ۲ فیلم «ناتالی و من» و «وحشت در نیدل پارك» استعداد كم نظیر خود را بروز دهد. بدون شك ایفای نقش در سه گانه «پدر خوانده»، گامی موثر برای موفقیت آل پاچینو محسوب می شد. وی پس از بازی موفق در قسمت نخست پدر خوانده، نوار موفقیت هایش را با ایفای نقش در دو فیلم سرپیكو و مترسك ادامه داد.آل پاچینو اگر چه تا كنون به خاطر ایفای نقش در فیلم هایی چون «بوی خوش زن»، «عدالت برای همه»، «گلن گری گلن راس»، «پدر خوانده» و «سرپیكو» كاندیدای دریافت جوایز معتبری بوده است، اما به خاطر ایفای نقش در «مترسك» جایزه ای را به خود اختصاص نداد. از دیگر فیلم های این بازیگر می توان به بعدازظهر نحس، صورت زخمی، مخمصه، بی خوابی و نفوذی اشاره كرد.
● درباره كارگردان
جری شاتزبرگ، كارگردان مترسك، در سال ۱۹۲۷ در نیویورك متولد شد. او پیش از آن كه فیلمسازی را از دهه ۷۰ آغاز كند، به عنوان عكاس حرفه ای مشغول به كار بود و عكس هایش در بسیاری از مجلات معتبر به چاپ رسید. وی فیلمسازی را از سال ۱۹۷۰ و با ساخت فیلم «پازل كودك سرنگون شده» آغاز كرد و تا كنون ۱۳ فیلم را كارگردانی كرده است. «مترسك» سومین فیلم جری شاتزبرگ است كه آن را پس از «وحشت در نیدل پارك» كارگردانی كرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید