پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کرم های ضد چروک


کرم های ضد چروک
بسیاری از کرم ها و لوسیون های پوستی که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند وعده ای بیشتر از مرطوب کردن پوست را نمی دهند. اما فرآورده هایی هم وجود دارند که سازندگانشان مدعی اند چروک های پوست را کاهش می دهند یا آسیب وارد بر پوست ناشی از پیری یا تابش آفتاب را برطرف می کنند.
بررسی ها نشان می دهند که کرم های ضدچروک حاوی موادی معین هستند که ممکن است باعث رفع شدن چروک های پوست شوند. اما بسیاری از این مواد از لحاظ تاثیرشان بر چروک های پوست یا ضررهای احتمالی مورد بررسی دقیق قرار نگرفته اند تا ادعاها در مورد آنها به اثبات رسد.
در ادامه برخی از رایج ترین انواع موادی که در کرم های ضدچروک معمول وجود دارند را برحسب میزان تاثیر شناخته شده شان بر چروک ها مورد بحث قرار می دهیم:
● مواد با تاثیر متوسط
▪ ویتامین A (رتینول)
رتینول یک شکل ویتامین A است و اولین ماده آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده در کرم های ضدچروک معمول موجود در بازار مورد استفاده قرار گرفت. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد یعنی مولکول های اکسیژن ناپایداری که باعث صدمه زدن به پوست و ایجاد چروک می شوند را خنثی می کنند. رتینول نسبت به یک شکل دیگر ویتامین A با نام تری تینویین قدرت کمتری دارد. تری تینویین تنها درمان موضعی تایید شده برای چروک است و توسط نسخه پزشک قابل تهیه است. هم رتینول و هم تری تینویین می توانند باعث قرمزی و تحریک پوست شوند، اما اثرات جانبی رتینول معمولاً خفیف تر است.
ادعای سازندگان کرم ها این است، ویتامین A موجود در کرم به عمق پوست نفوذ می کند، باعث صاف شدن چروک های پوست می شود و رطوبت پوست را افزایش می دهد.
کرم های ضدچروک متعددی با نام های تجارتی متفاوت حاوی ویتامین A در بازار موجودند مثل کرم ضدچروک Actif Retinal یا کرم ضدچروک LOreal Dermo-expertise Pure Line Eraser pure Retionl و غیره.حقیقت این است که غلظت رتینول در این فرآورده ها متفاوت است و برخی از این محصولات ممکن است مقدار ناچیزی ویتامین A داشته باشند. در هر حال اگر حامله هستید یا قصد دارید حامله شوید از مشتقات مصنوعی ویتامین A دوری کنید زیرا این مواد خطر نقایص جنین را می افزایند.
▪ هیدروکسی اسیدها
آلفا هیدروکسی اسیدها، بتاهیدروکسی اسیدها و پولی هیدروکسی اسیدها همگی انواع مصنوعی اسیدهای مشتق از میوه های قنددار هستند. این اسیدها معطرند و موادی هستند که باعث می شوند لایه فوقانی و مرده پوست برداشته شود و رشد یک لایه صاف و یکرنگ از پوست جدید تحریک شود.
نام های تجارتی متفاوتی از کرم های این دسته را می توان نام برد از جمله کرم ضدچروک و مرطوب کننده Kiss My Face (دارای ۸ درصد آلفا هیدروکسی اسید) یا کرم صورت M.D.Forte III (دارای گلیکولیک اسید).باز ادعای سازندگان کرم های حاوی این مواد این است که این مواد باعث صاف شدن چروک ها و خطوط عمیق پوست می شوند.
اما حقیقت این است که هیدروکسی اسیدها تولید کلاژن، پروتیینی را که پوست را ضخیم می کند و مانع از دست رفتن آب آن می شود، تحریک می کند. استفاده از این اسیدها ممکن است باعث بهبودی متوسط خطوط و چروک های ظریف شود. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و سوختن پوست، درد و جاگذاری احتمالی باشد. از آنجایی که هیدروکسی اسیدها حساسیت پوست را به نور خورشید زیاد می کنند، باید در طول مصرف آنها و تا یک هفته بعد از قطع مصرف آنها از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.
● مواد احتمالاً موثر
▪ آلفا لیپوییک اسید (ALA)
آلفا لیپوییک اسید ماده آنتی اکسیدانی است که در غشای سلول های پوست نفوذ می کند و در آنجا باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد و افزایش تاثیر سایر مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین E و C می شود. این ماده همچنین ممکن است به عنوان یک لایه بردار شیمیایی پوست باعث ریزش پوست مرده و کاهش یافتن چروک ها شود.ادعا بر این است که این مواد خطوط ظریف، چروک ها، لکه های قهوه ای و سایر نامنظمی های پوستی را کاهش می دهند و باعث می شوند پوستی محکم و قوام دار به وجود آید.
اما حقیقت این است که ظاهراً کرم های حاوی آلفالیپوییک اسید چروک های ظریف و لکه های قهوه ای پوست را کاهش می دهند. اما از آنجایی که عارضه جانبی این کرم التهاب پوست است ممکن است التهاب حاصل از آنها مسیول تاثیر آنها باشد.
▪ کوانزیم ۱۰- Q
کوانزیم۱۰- Q ماده ای است مغذی که به تنظیم تولید انرژی در سلول ها کمک می کند.ادعا بر این است که این ماده به توانایی پوست در مقابله با چروک ها کمک می کند.
اما حقیقت این است که دو کارآزمایی بالینی در انسان ها نشان دهنده کاهش قابل توجه چروک های ظریف اطراف چشم بدون عوارض جانبی بوده است، سایر مطالعات نشان می دهد که کاربرد این کرم ها در برابر تابش نور خورشید باعث محافظت پوست می شود اما پژوهش های بیشتری برای بررسی اثرات درازمدت این کرم ها مورد نیاز است.
▪ پپتیدهای مس
مس یک عنصر کمیاب است که در هر سلولی یافت می شود. در کرم ها مس را با قطعات کوچک پروتیینی به نام پپتید ترکیب می کنند، پپتیدهای مس التیام زخم ها را تشدید می کنند. آنها همچنین تولید کلاژن را تحریک کرده و ممکن است اثر آنتی اکسیدان ها را تقویت کنند.ادعا این است که کرم های حاوی پپتیدهای مس ارتجاع و رطوبت پوست را بهبود می بخشند و به این ترتیب خطوط و چروک های ظریف پوست را کاهش می دهند.حقیقت این است که برخی مطالعات کوچک نشان می دهند که پپتیدهای مس ممکن است به طور متوسطی چروک های پوست، لکه های ناشی از افزایش سن و آسیب نور خورشید را بدون اثرات جانبی برطرف کنند اما پژوهش های بیشتری مورد نیاز است تا اثرات آنها قطعاً ثابت شود.
▪ فاکتورهای رشد
فاکتورهای رشد هورمون هایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان و جانوران یافت می شوند. آنها به عنوان پیامبران شیمیایی بین سلول ها عمل می کنند. کینتین (Kinetine) یک فاکتور رشد گیاهی، یکی از رایج ترین مواد موجود در کرم های آرایشی است.
ادعای سازندگان کرم ها این است که این مواد می توانند چروک های ظریف و قوام ناهموار پوست را کاهش دهند.در حال حاضر می دانیم که کینتین ممکن است چروک ها و لکه های رنگی پوست را بدون ایجاد تحریک برطرف کند. اما در حال حاضر چگونگی اثر آن دقیقاً معلوم نیست، اما ممکن است اثر خود را از طریق کمک به پوست در حفظ رطوبت خود و تحریک تولید کلاژن - یک پروتیین مهم در پوست که مسیول حفظ قوام و انعطاف پذیری پوست است - اعمال کند. کینتین همچنین ممکن است یک آنتی اکسیدان قوی باشد.
▪ ایزوفلاوون های سویا
عصاره پروتیینی لوبیای سویا حاوی مواد متعدد شبه استروژنی است که ایزوفلاوون ها نام دارند. از آنجایی که این مواد ممکن است اثرات استروژن - هورمون اصلی زنانه - را تقلید کنند به آنها فیتواستروژن یا استروژن های گیاهی هم می گویند. فیتو استروژن ها ممکن است اثرات کاهنده چین و چروک مشابه اثرات هورمون درمانی داشته باشند.ادعای سازندگان کرم های حاوی این مواد هم این است که این مواد چروک و خطوط ظریف پوست را کاهش می دهند.مطالعات در حیوانات نشان دهنده آن است که ایزوفلاوون های موجود در سویا پوست را در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و ممکن است باعث افزایش تولید ماده ای به نام هیالورونیک اسید در پوست شوند که بر ضخامت پوست می افزاید و با اتصال یافتن به مولکول های آب در پوست چین و چروک ها را کاهش می دهد. یک مطالعه کوچک بر روی انسان ها نشان داده است که این مواد ممکن است باعث کمرنگ شدن لکه های پوستی ناشی از پیری شوند. گرچه مصرف خوراکی ایزوفلاوون های سویا ممکن است احتمال برخی از سرطان ها را افزایش دهد، در حال حاضر روشن نیست که آیا مصرف موضعی آنها هم اثر مشابهی دارد یا نه.
▪ عصاره های چای
چای سبز، چای سیاه و چای اولونگ حاوی ترکیباتی با اثرات ضداکسیداسیون و ضد التهاب هستند. بیش از همه عصاره های چای سبز در کرم های ضدچروک به کار می روند.
ادعا بر این است که این عصاره ها باعث ترمیم آسیب ناشی از نور خورشید می شوند و قوام پوست را بهبود می بخشند. مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهد که استعمال موضعی عصاره چای باعث محافظت در برابر سرطان پوست می شود و از آسیب ناشی از آفتاب جلوگیری می کند. مطالعات در انسان ها هم نشان داده است که مصرف موضعی عصاره چای سبز بدون عارضه جانبی پوست در مقابل صدمه نور خورشید محافظت می کند.
▪ ویتامین C
ویتامین C یک ماده مغذی ضداکسیداسیون است که به بازیابی ویتامین E در بدن کمک می کند. ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک می کند.
ادعا بر این است که ویتامین C با تحریک کردن تجدید سلولی و افزایش جریان خون پوست را ترمیم و از آن محافظت می کند.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که استعمال موضعی ویتامین C ممکن است باعث کاهش چین و چروک ها، افزایش ضخامت پوست و محافظت در برابر صدمه نور خورشید شود. اما تولید کرم های حاوی آن مشکل است چرا که ویتامین C به سرعت تجزیه می شود، بنابراین کرم های حاوی آن باید در تیوپ های ضدنور و بدون هوا قرار گیرند. بسیاری از اولین کرم های تولید شده حاوی ویتامین C، نمی توانستند ویتامین C را آنقدر به عمق پوست نفوذ دهند که تاثیر خود را به جای بگذارد. اما محصولات جدیدتر ممکن است قدرت جذب بیشتری داشته باشند. عوارض جانبی این کرم شامل احساس سوزش و تحریک پوستی است.
▪ ویتامین E
ویتامینE یک ماده مغذی ضداکسیداسیون (آنتی اکسیدان) است و عمده ترین آنتی اکسیدانی است که در پوست انسان یافت می شود. کاهش میزان آن در پوست با ایجاد شدن چروک پوستی همراهی دارد.
گفته شده است که ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد - مواد واکنش دهنده آسیب رسان تولید شده در جریان واکنش های شیمیایی در بدن - باعث ایجاد شدن پوستی هموار و لطیف و بدون چروک می شود.
مطالعات در حیوانات آزمایشگاهی نشان دهنده اثرات ضدچروک ویتامین E است. یکی از چند مطالعه انسانی در مورد ویتامین E نشان دهنده کاهش اندک چین و چروک، خشکی و انعطاف ناپذیری، طول خطوط پوست صورت و عمق چروک ها بوده است. اثرات جانبی ممکن است شامل تورم، قرمزی و خارش پوست (التهاب پوست ناشی از تماس یا درماتیت تماسی) باشد. رایج ترین اشکال ویتامین E موجود در کرم های آرایشی توکوفرول ها و استات توکوفرول هستند، اما این مواد ممکن است چندان در پوست جذب نشوند.
● مواد احتمالاً غیرموثر
▪ کلاژن
کلاژن یک پروتیین بزرگ فیبری است که باعث انعطاف پذیری و کشسانی پوست شما می شود. میزان کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک های و افتادگی پوست رخ می دهد.
ادعا بر این است که استعمال کلاژن پوست را محکم می کند و چروک های ظریف پوست را برطرف می کند.
بسیاری از کرم های ضدچروک حاوی کلاژن هستند و فرض بر این است که این ماده در این کرم ها علایم پیری پوست را از بین می برد اما حقیقت این است که کلاژن از طریق پوست جذب نمی شود و باعث افزایش تولید کلاژن بدن نیز نمی شود. استعمال کرم کلاژن دار بر روی پوست ممکن است احساسی از قوام دار شدن و استحکام پوست ایجاد کند اما احتمالاً این اثر نه به خاطر کلاژن بلکه به علت مرطوب شدن پوست است که هر کرم مرطوب کننده ای می تواند آن را ایجاد کند.
● چگونه کرم ضدچروک مناسب را انتخاب کنیم ؟
با ورود به داروخانه یا دراگ استور با انبوهی از نام های تجاری مختلف روبه رو خواهید شد و ممکن است وسوسه شوید که کرم های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید کدامیک از آنها موثر است. اما این کار شیوه مناسبی نیست چرا که هم مقدار زیادی خرج روی دست شما می گذارد و هم اینکه ممکن است دچار عوارضی مانند تحریک شدن پوست شوید.
اولاً باید توجه داشته باشید که کرم های ضدچروک متفاوت ممکن است بیشترین تاثیر را روی پوست معینی مثلاً چرب، خشک، حساس یا غیره داشته باشند. بنابراین متخصص پوست می تواند با تعیین کردن نوع پوست شما، ارزیابی مشکلات پوستی شما و همچنین تعیین کردن وجود حساسیت در پوست شما نسبت به مواد معین، در انتخاب کرم ضدچروک مناسب به شما کمک کنند.
ضمناً نباید انتظار داشته باشید که کرم ضدچروک کار جراحی پلاستیک برای پوست کشی را برای شما انجام دهد. اما به هر حال این محصولات می تواند اثر خفیف تا متوسطی در برطرف کردن چروک ها داشته باشد.
منبع : دانشجویان


همچنین مشاهده کنید