جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کناره گیری رئیس ستاد ارتش اسرائیل


کناره گیری رئیس ستاد ارتش اسرائیل
در پی چند ماه مناقشه‌یی که بر سر نحوه اداره جنگ اسرائیل در لبنان در محافل اسرائیلی درگرفته بود سرانجام سپهبد دن حالوتس رئیس ستاد ارتش اسرائیلی ها از سمت خود کناره گیری کرد.
نیویورک تایمز که گزارشی در این باره منتشر کرده می نویسد؛ همزمان و در رویدادی دیگر یکی از مقامات قضایی اسرائیل دستور تحقیق درباره نحوه خصوصی سازی دومین بانک بزرگ آن کشور و عملکرد ایهود اولمرت در آن قضیه را صادر کرد.
بنا به گزارش نیویورک تایمز این دو تحول جدیدترین ضربه هایی است که به دستگاه رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل وارد می آید. از تابستان سال جاری و جنگ در لبنان رهبری اسرائیل متحمل ضربات و رسوایی های متعدد شده است. افکار عمومی اسرائیل ژنرال حالوتس، ایهود اولمرت و عمیر پرتز وزیر دفاع را متهم به سوءمدیریت در جریان جنگ ۳۳ روزه با چریک های حزب الله در لبنان کرده و انتقادات وارده به آنان سنگین تر از مشکلات ناشی از جنگ بوده است. ژنرال حالوتس که ۵۸ساله است با تسلیم استعفانامه اش به ایهود اولمرت گفت که مسوولیت های جنگ را به عهده می گیرد و در استعفانامه اش نوشته است؛ مسوولیت در نظر من همه چیز است. یادآور می شود که پیش از ژنرال حالوتس چندین فرمانده ارشد دیگر همه رتبه های نظامی را یکی پس از دیگری طی کرده و به فرماندهی نیروی هوایی رسیده بود تا در سال ۲۰۰۵ به ریاست ستاد ارتش رسید.
اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه عمدتاً بر نیروی هوایی خود در برابر حملات حزب الله تکیه داشت. اما گروه حزب الله توانست این قدرت را از خود نشان دهد که در زیر بمباران های گسترده اسرائیلی ها گاه روزانه تا یکصد فروند موشک و راکت به خاک اسرائیل شلیک کرده و موجبات بی آبرویی رژیم اسرائیل را فراهم سازد.
اولمرت نخست وزیر و پرتز وزیر دفاع اسرائیل هر دو فاقد تجارب نظامی هستند و در اداره جنگ نتوانستند قاطعیت لازم را از خود نشان داده و نیروی زمینی را برای پیشبرد اهداف خود وارد عمل کنند.
ژنرال حالوتس نیز در خلال جنگ اتکایی بیش از اندازه به نیروی هوایی کرده بود. این امر موجب شد که بسیاری از مردم عادی اسرائیل هم از خود بپرسند که حالوتس به چه علت اقدام به استفاده مفرط از نیروی هوایی کرده است. از سوی دیگر وی بعد از جنگ متهم شد که قسمتی از سهام خود در بورس را ساعاتی پس از آغاز جنگ در روز ۱۲ جولای (دوم مردادماه سال جاری) فروخته است. به گفته حالوتس، وی پیش از آغاز حمله حزب الله پیامی به یکی از دلالان در این باره داده و از او خواسته مقداری از سهامش را بفروشد.
دلال بنا به خواسته حالوتس عمل کرده و وقتی خبر را به او می دهد ساعاتی از آغاز جنگ گذشته بوده است. انتشار این خبر موجب شده که مردم و افکار عمومی اسرائیل بیش از پیش نسبت به رئیس ستاد ارتش احساس انزجار کنند. اولمرت ساعاتی پیش از دریافت استعفانامه ژنرال حالوتس غرق در ناراحتی و نگرانی از صدور دستور دادستانی مبنی بر تحقیق از خود درباره خصوصی سازی بانک لیومی بود.
تحقیقات در این باره چندین ماه به طول خواهد انجامید و بر گرفتاری های نخست وزیر اسرائیل خواهد افزود. اولمرت که هنوز سالی از انتخابش به نخست وزیری نمی گذرد برابر نتایج نظرسنجی ها مقداری از محبوبیت خود را از دست داده است. او چهارمین نخست وزیر اسرائیل است که تحت تحقیقات قرار می گیرد. تحقیقات در مورد سه نخست وزیر پیش از او بنیامین نتانیاهو، ایهود باراک و آریل شارون به احراز اتهامات منجر نشد.
اولمرت منکر ارتکاب هرگونه خطا است. وی هفته گذشته در این باره ضمن دفاع از خود گفت؛ تردید ندارم که تحقیقات به بهترین نحو برگزار و به بهترین نتایج ختم خواهد شد. وی تاکید کرد که با هر تحقیقی نهایت همکاری را به عمل خواهد آورد. در همین حال رویترز نیز گزارش داده است که با کناره گیری رئیس ستاد ارتش و صدور دستور تحقیق از اولمرت، افق سیاسی نخست وزیر اسرائیل تیره و تار شده است. یکی از مقامات دولتی اسرائیل گفته است اولمرت با اکراه حاضر به پذیرش استعفای ژنرال حالوتس شد.
اما سپهبد دن حالوتس بنا به دستور اولمرت تا زمان انتصاب رئیس ستاد ارتش همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. قرار است نتایج تحقیقات درباره جنگ لبنان تا یک ماه آینده در اسرائیل منتشر شود. احتمال دارد انتشار این تحقیقات رژیم اسرائیل را با گرفتاری های دیگر مواجه کند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید