پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دور دنیا در ۲۰ دقیقه


دور دنیا در ۲۰ دقیقه
برای افراد بیشماری مهم است كه بدانند یك حادثه در چه مدتی اتفاق افتاده است . سفینه فضایی چالنجر در كمتر از ۷۳ ثانیه بعد از بلند شدن منفجر شد. در ۶ دقیقه آتش سوزی سیرك هارتفورد باعث كشته شدن ۱۵۰ نفر از مردم شد كه بیشتر آنها زن ها و كودكان بودند . در كمتر از ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه كشتی غرق نشدنی تایتانیك پس از برخورد با كوهی از یخ در سروصدای اقیانوس خاموش شد.
این مقوله برای كامپیوتر و سیستم های كامپیوتری نیز اتفاق افتاده است حوادث ناگوار فراوانی نیز برای شبكه های كامپیوتری و به خصوص اینترنت نیز رخ داده است . كه م slammer یكی از این دسته حوادث می باشد كه در كمتر از ۱۰ دقیقه رخ داده است .
پخش شدن كرم Nimda در سراسر جهان كمتر از یك ساعات و نیم طول كشیده است . كرمWITTY تقریباً ۴۵ دقیقه طول كشید تا با فراغت كامل تمامی سیستم هایی كه قابلیت آلوده شدن را داشتند ، آلوده كند.نسخه دوم كرد Code Red كه آهسته تر از نسخه قبیل خود سیستم ها را آلوده می كرد در ۱۴ ساعت ۳۵۹۰۰۰ سرور را آلوده كرد یعنی ۲۰۰۰ سیستم در هر دقیقه!حال اجازه بدهید كه یك زمان جدید برای انتشار یك حادثه به در سطح اینترنت بیان كنیم : ۲۰ دقیقه!
زمان زیادی نیست ! شما نمی توانید بیشتر شهرها را در كمتر از ۲۰ دقیقه بپیمایید. براساس گراف امنیتی SANS میانگین آلوده شدن سیستم ها به وسیله كرمها و ویروس ها فقط ۲۰ دقیقه بوده است . توجه داشته باشید كه این مقدار از نصف میانگین سال قبل بوده است . البته باید گفت كه این میانگین متغیر بوده است و از یك ساعت در كریسمس ۲۰۰۴ تا ۱۵ دقیقه در بهار همان سال تغییر داشته است.
طبق بررسی های SANS برای به روز كردن یك سیستم زمان ۲۰ دقیقه بسیار كم می باشد اگر شما یك كامپیوتر جدید بگیرید پس از نصب ویندوز باید به اینترنت متصل شوید تا سیستم خود را به روز كنید و اصلاحیه های مایكروسافت را نصب كنید و سیستم خود را دوباره راه اندازی كنید و دوباره اصلاحیه بعد را دریافت كنید و دوباره سیستم را راه اندازی كنید . البته در كنار آن یك آنتی ویروس به روز هم داشته باشید.
در ضمن باید sp۲ را نیز در حدود ۲۰۰ مگا بایت دریافت كنید. حال این سوال مطرح است كه چنددرصد كاربران می توانند در كمتر از ۲۰ دقیقه تمامی این كارها را انجام دهند؟افراد وقتی سیستم خریداری می كنند سریع كابل شبكه یا مودم را نصب می كنند و به سایت های چت می روند تا ساعت ها وقت خود را آنجا صرف كنند .
ایمیل دوستاشان را می خوانند و یا به دنبال یك برنامه و یا موسیقی جدید می گردند! واصلاً چیزی به نام اصلاحیه های مایكروسافت و یا به روز كردن ویندوز نمی شناسند.انسیتو SANS اقدام به انتشار یك PDF یك مگابایتی كرده است با عنوان ویندوز XP ، ادامه حیات از روز اول كه مقاله بسیار خوبی است. در این مقاله بسیار ساده و مختصر بیان شده است كه قبل از استفاده از ویندز Xp چه كارهایی باید انجام داد.اما بهترین كاری كه می توان در این مدت انجام داد . این است كه كامپیوتر های جدید را با Sp۲ ارائه دهیم كه در آنها دیواره آتش به صورت پیش فرض اجرا شده باشد.
Sp۲ فقط برای ویندوز XP می باشد درصورتیكه ۲۵ درصد سیستم ها هنوز ۹۸ دارند و بیش از ۲۵ درصد سرورهای دنیا هنوز NT۴.۰ استفاده می كنند!
برای داشتن یك اینترنت خوب خیلی خوشحال كننده است كه مایكرو سافت با Sp۲ خود دیواره آتش را به صورب پیش فرض اجرا می كند . اگر كاربران به خوبی آموزش نبینند و آشنایی لازم را با آنها نداشته باشند باید آنها را مستلزم كرد كه از برنامه های سختگیرانه تری برای ارتباط با اینترنت استفاده كنند و همین باعث می شود كه سیستم آنها به راحتی در دسترس دیگران قرار نگیرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید