پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آثار تاریخی مکه مسلمانان را به اسلام نزدیکتر می کند


آثار تاریخی مکه مسلمانان را به اسلام نزدیکتر می کند
تمامی آثار تاریخی مكه مكرمه آثار مربوط به صدر اسلام بوده و مشاهده آنان مسلمانان را به دین اسلام نزدیك تر می كند.مكه مكرمه كه مهمترین شهر مذهبی مسلمانان محسوب می شود، یكی از شهرهای تاریخی عربستان به شمار رفته و زائران بیت الله الحرام علاوه بر انجام فرایض دینی در این شهر مقدس برای دیدن آثار تاریخی آن نیز بی طاقت می شوند.
● «مسجد جن»
یكی از آثار اسلامی بر جای مانده از صدر اسلام، مسجد جن است كه خاطره حادثه ای تاریخی را در دل خود ثبت كرده است. این مسجد با فاصله قریب دویست متر نرسیده به محل حجون و قبرستان ابوطالب از طرف مسجدالحرام و سمت چپ خیابان مسجدالحرام قرار دارد.بر اساس نقل های تاریخی، سوره جن در محل این مسجد بر پیامبر نازل شده و خداوند آن حضرت را از اسلام آوردن جنیان خبر داده است، بعدها به یاد این حادثه، مسجدی ساختند و آن را «مسجد جن» نامیدند.
● «مسجد تنعیم»
محله تنعیم در شهر مكه، یكی از نقاط آغاز حرم است كه در مسیر جاده اصلی مدینه به مكه قرار دارد. در این محل، مسجدی بزرگ با سنگ های سفید و مناره ای، چشم نواز ساخته شده كه از دور، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند.این مسجد را «مسجد تنعیم» می نامند و همه ساله تعداد زیادی از مسلمانان، پس از انجام عمره مفرده و یا حج، برای انجام عمره مجدد به آنجا می روند و از آنجا محرم می شوند.این مسجد در طول تاریخ، شاهد بازسازی بسیاری بوده و آخرین بازسازی آن به سال (۱۴۰۹هجری قمری) باز می گردد كه در این بازسازی، شاهد توسعه ای چشمگیر بوده است.
● «قبرستان ابوطالب»
قبرستان ابوطالب كه به اشتباه برخی آن راشعب ابی طالب می نامند، یكی از زیارتگاه های پر آوازه مسلمانان در مكه به شمار می آید.این قبرستان در ادامه راه حرم به طرف منی و عرفات، پس از مسجد جن و در كنار پل حجون قرار دارد.این قبرستان كه یكی از نامهای آن «مقبره بنی هاشم» است، در شمال شرقی مكه قرار گرفته و از شمال و غرب میان دو كوه، محصور است. پیشینه این قبرستان به قبل از اسلام باز می گردد وفاصله آن تا مسجدالحرام نزدیك به هزار و ۴۲متر است.
این قبرستان در دهانه كوه «حجون» و در دره ای به نام «شعب ابی دب» واقع شده است. ازرقی از نخستین مورخان تاریخ مكه كه قریب هزار و ۲۰۰سال پیش می زیسته نوشته است: «مردم مكه در دوران جاهلی و آغاز اسلام، مردگان خود را در این دره دفن می كردند و از امتیازات این دره، این است كه درست روبروی بخشی از خانه كعبه قرار گرفته است.»
● «مدفونین در قبرستان ابوطالب»
این قبرستان، محل دفن بسیاری از افراد خاندان بنی هاشم و برخی از نزدیك ترین یاران پیامبر(ص) است.این قبرستان از زیارتگاه های مورد علاقه مسلمانان بویژه شیعیان است و پیش از این بر سر برخی از قبور آنها، قبه هایی برپا بوده كه تخریب شده است.
● «كوه حراء و غار حراء»
كوه حراء كه به نام جبل النظور، جبل القرآن و جبل الاسلام نیز معروف است، یكی از مكان های مقدس و دینی شهر مكه و از آثار باقیمانده از زمان پیامبر به شمار می رود. این كوه در شمال شرقی مكه، در مسیر جاده ای واقع شده كه به سمت عرفات می رود و در فاصله ۵/۱ كیلومتری سمت راست آن جاده، قرار دارد.ارتفاع كوه حراء، ۲۰۰ متر و فاصله غار حرا تا قله كوه، ۵۰ متر است. در غار به سمت شمال است و ارتفاع غار به اندازه قامت یك انسان است.
غارحراء، محل عبادت رسول خدا (ص) بوده و آن حضرت چندی از ایام سال، بویژه ماه مبارك رمضان را در آن به سر می برده است. در همین غار بود كه نخستین بار بر رسول خدا، وحی نازل شد و آیات آغازین سوره علق، بر آن حضرت خوانده شد. از این رو، این غار از جمله بهترین و متبرك ترین نقاط مكه محسوب می شود و مسلمانان آگاه و توانمند، همواره برای زیارت بدانجا می روند.
منبع: میراث خبر
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید