جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


«کودک را دعا کنید»؛ فیلمی نامتعارف و ترسناک


«کودک را دعا کنید»؛ فیلمی نامتعارف و ترسناک
«كودك را دعا كنید» فیلمی نامتعارف در سینمای معاصر جهان محسوب می شود. این فیلم با قرار گرفتن در ژانر وحشت و دلهره برای پخش در قالب برنامه «سینما ماوراء» انتخاب شده است.«كودك را دعا كنید» محصول سال ۲۰۰۰ آلمان و آمریكاست كه با عناوینی چون «كودك را تبرك كن» یا «كودك متبرك» در مدت زمان ۱۰۷ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.
● درباره فیلم
«كودك را دعا كنید» از نسل فیلم های درخشانی است كه از سال ۱۹۶۸ با فیلم «بچه رزماری» آغاز شد. در دهه ۷۰ با فیلم هایی چون (یك، دو و سه) ادامه پیدا كرد و با آثار تیره و تاری چون «پرنس تاریكی» رو به تحصیل رفت.«كودك را دعا كنید» همانند بسیاری از آثار ملودرام آغاز خوبی دارد، اما از نیم ساعت دوم اثر در سطحی پایین تر قرار می گیرد.
‌● داستان فیلم
فیلمنامه «كودك را دعا كنید» به قلم توماس ریكمن و بر اساس داستانی از كتی كش اسپلمن به نگارش درآمده است.داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام مگی اوكانر، است كه در بیمارستانی در نیویورك كار می كند. در ایام كریسمس خواهر او «جنی» فارغ شده و دختری به دنیا می آورد كه نامش را «كدی» می گذارند.«مگی» سرپرستی «كدی» را بر عهده می گیرد. شش سال بعد جنی با همسر جدیدش باز می گردد. یك ماموراف. بی. آی به نام جان تراویس متوجه می شود كه روز تولد بسیاری از كودكانی كه اخیرا ناپدید شده اند با روز تولد «كدی» یكی است. پس از آن قدرت های عجیب و خارق العاده «كدی» كشف و معلوم می شود این دختر كوچك قدرتهای شیطانی دارد.
● اكران در سینماها و حضور در جشنواره های خارجی
سینمایی «كودك را دعا كنید» در سینماهای كشورهایی چون پرتغال، فنلاند، آرژانتین، استرالیا، كانادا، شیلی، فرانسه، آلمان، ایرلند، نیوزلند و مكزیك به روی پرده رفته است.این فیلم در سال ۲۰۰۱ در جشنواره فیلم های علمی - تخیلی، فانتزی وترسناك آمریكا شركت كرد ونامزد دریافت جایزه بهترین كارگردان جوان این رویداد هنری شد.«كودك را دعا كنید» در سال ۲۰۰۱ در جایزه فیلم كارگردانان جوان شركت كرد و نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه جوان نقش اول زن از این جشنواره شد. حضور موفق در جوایز فیلم رازی و بلاك باستر از دیگر موفقیت های سینمایی «كودك را دعا كنید» محسوب می شود.
● درباره بازیگران
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون «كیم بسینگر» (در نقش مگی)، جیمی اسمتیس (جان تراویس)، هولیستون كولمون (كدی)، را فوس سوول و آنجلابتیس به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره كارگردان
چاك راسل، ششم آگوست ۱۹۵۲ در آمریكا متولد شد. وی كارگردانی را با «كابوس در خیابان الم ۳» شروع كرد و با ساخت «ماسك» و «پاك كننده» به موفقیت تجاری قابل توجهی رسید. وقتی استیون سامرز، نویسنده وكارگردان دو فیلم مومیایی در فیلم «بازگشت مومیایی» فقط مسوولیت نوشتن فیلمنامه را به عهده گرفت و كارگردانی آن را نپذیرفت، شانس ساخت یك فیلم پرفروش دیگر به چاك راسل رسید.
این كارگردان آمریكایی تا كنون هفت فیلم را ساخته است كه «كودك را دعا كنید» پنجمین ساخته وی محسوب می شود.چاك راسل علاوه بر كارگردانی در تهیه كنندگی نیز فعالیت بسیار داشته است و تهیه «كودك را دعا كنید» را نیز خود بر عهده داشته است.«پیران ها» آخرین ساخته وی است كه هم اینك در مرحله تولید قرار دارد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید