چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اعدام دو مقام بلندپایه رژیم صدام


اعدام دو مقام بلندپایه رژیم صدام
دو تن از نزدیک ترین یاران صدام حسین که از سران رژیم وی بودند سحرگاه روز گذشته به دار آویخته شدند. برزان تکریتی، برادر ناتنی صدام، که سال های متمادی رئیس دستگاه امنیتی رژیم بعث بود و همچنین عواد حامد بندر رئیس دادگاه انقلاب عراق در دوره صدام حلق آویز شدند. برزان تکریتی ۵۶ساله بود و در عراق دوره صدام فردی بی رحم و تندخو شناخته می شد. او هر چند تحصیلات عالیه نداشت به دلیل وابستگی به صدام به رده های عالیه حکومتی رسیده بود. برزان پس از سال ها مدیریت سازمان امنیت و اطلاعات عراق در سال ۱۹۸۸ به دستور صدام به ریاست هیات نمایندگی عراق در مقر سازمان ملل در ژنو منصوب شد.
وی تا سال ۱۹۹۵ کلیددار دارایی های صدام و خانواده اش در خارج از عراق بود. وی در پی حمله امریکا به عراق در حال فرار بود که ماموران ارتش امریکا در اواسط آوریل ۲۰۰۳ وی را دستگیر کردند. برزان تکریتی از جمله متهمانی بود که همراه صدام حسین در دادگاه اول عالی جنایی عراق محاکمه و محکوم به اعدام شد.
گزارش شده که برزان در اکثر جلسات دادگاه محاکمه خود و همکارانش سروصدا می کرد و نظم جلسات را به هم می ریخت تا آنجا که قاضی یک بار وی را در جریان جلسه یی که در خردادماه سال جاری برگزار شده بود از دادگاه اخراج کرد. «عواد حامد بندر سعدون» دیگر مقام بلندپایه رژیم صدام که روز گذشته اعدام شد ۶۲ساله بود و در دوره حاکمیت صدام سال ها رئیس دادگاه انقلاب بود.
وی فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه بغداد بود و به واسطه همین مدرک توانسته بود بر یکی از عالی ترین کرسی های قضایی عراق تکیه زند. وی زمانی که از ریاست دادگاه انقلاب برکنار شد از آنجا که امکان کار در سایر دستگاه ها به واسطه تخلفاتی که کرده بود برایش متصور نبود، صدام او را در دفتر خود به کار گماشته بود.
عواد بندر در جریان محاکمات صدام یکی از متهمان حاضر در دادگاه بود. وی اعتراف کرده بود که ۱۴۸ نفر از اهالی دجیل را یک جا جمع کرده و دستور اعدام جمعی آنها را داده است. عواد بندر و برزان تکریتی همچون صدام در پرونده کشتار دجیل که از مهرماه ۱۳۸۴ در دادگاه مورد رسیدگی بود به اعدام محکوم شدند. بر حکم این متهمان در دادگاه تجدیدنظر نیز پافشاری شده بود.
● جدا شدن سر برزان
دو مقام بلندپایه رژیم صدام سحرگاه دیروز حلق آویز شدند. محل اعدام آنها اعلام نشده ولی سخنگوی دولت عراق تاکید کرده است که در آیین اعدام چند نفر از مقامات دولتی، یک نفر از نمایندگان دادستانی، یک قاضی و یک پزشک حاضر بوده اند و حکم با رعایت شئون و رعایت احترام متهمان اجرا شده و از حاضران در مراسم تعهد کتبی مبنی بر رعایت قانون و حفظ سکوت گرفته شده است.
علی دباغ سخنگوی دولت عراق همچنین نقل کرده که سر برزان تکریتی در زمان حلق آویز شدن به صورت غیرمنتظره از بدنش جدا شده است. در این خصوص شبکه الجزیره قطر که اخبار جهت دار در چارچوب حمایت از بنیادگرایان پخش می کند پس از اعلام این خبر گفت که دولت عراق باید درباره حادثه یی که برای برزان تکریتی در زمان اجرای حکم اعدام پیش آمده توضیح بدهد.
یکی از اعضای هیات وکلای مدافع صدام نیز به الجزیره گفته است که دولت عراق می باید جسد برزان و سر او را نگاه دارد تا گروه تحقیق ویژه یی آن را بررسی کند. سخنگوی دولت عراق روز گذشته همچنین اعلام کرد اجساد اعدام شدگان به بستگان آنها تحویل می شود. شبکه العربیه نیز گزارش داد که گروهی از افراد قبیله ابوناصر، قبیله صدام، در گورستان روستای عوجه اجتماع کرده و در انتظارند تا برای تحویل گرفتن اجساد به بغداد بروند. گفته شده که پیکرهای دو اعدامی در گورستان عوجه در کنار دو پسر صدام به خاک سپرده می شود.
● بعثی ها در قالب حزب بازگشتند
گزارش ها از عراق حاکی است که اعضای حزب بعث درصدد بازگشت به صحنه سیاسی عراق برآمده اند. آنها از مدتی قبل به دلیل منع قانونی فعالیت حزب بعث، حزب جدیدی به نام «عوده» (بازگشت) را سامان می دهند. حزب عوده در ۲۰ آوریل ۲۰۰۳ با انتشار بیانیه یی در بغداد اعلام موجودیت کرده است.
جواد بولانی وزیر کشور عراق به ایرنا گفته است که مقامات این حزب موفق شده اند روابطی را با مسوولان حکومتی عراق نیز برقرار سازند. وی تاکید کرده که حزب عوده (بازگشت) انتشار رعب و وحشت در بین مردم و بی ثبات نشان دادن اوضاع و جلوگیری از پیشرفت و استقرار آرامش در عراق را در دستور کار خود دارد. سه تن از نمایندگان مجلس عراق نیز بارها از فعالیت حزب بعث و داشتن ارتباط با مقامات بعثی در عراق و خارج از آن کشور سخن گفته اند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید