جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


داستان‌های عامه‌پسندی که می‌خواهند منحصربه‌فرد باشند


داستان‌های عامه‌پسندی که می‌خواهند منحصربه‌فرد باشند
اجرای خوب، شخصیت های فانتزی، دیالوگ های تیز و برنده، كارگردانی حرفه ای، شیوه حركت دوربین و خلق لحظات درخشان، «قاپزنی» را در مجموع به فیلمی تبدیل كرده است كه تماشاگر خود را به شدت می خنداند.به گزارش ایسنا، «قاپزنی» محصول مشترك دو كشور آمریكا و انگلیس است كه در مدت زمان یك ساعت و ۴۴ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.این فیلم علاوه بر «قاپزنی» با عناوین دیگری چون «الماس ها»، «شش الماس ربوده شده»، «پروژه گای ریچی» و غیره نیز شناخته می شود.
● درباره فیلم
گای ریچی در «قاپزنی» سعی در خلق اثری كاملا بكر و منحصر به فرد دارد؛ و اگر چه تشابه این فیلم با اثر معروف «داستان های عامه پسند» (كوئنتین تارانتینو) غیرقابل انكار است، اما گای ریچی فیلمی بر اساس احساسات شخصی خود را كارگردانی كرده است كه از سبك و سیاقی منحصر به فرد تبعیت می كند.ضرباهنگ تند تدوین از ویژگی های «قاپزنی» است.
برای مثال یكی از شخصیت های سریال به نام «اوی» در عرض چند ثانیه گذرنامه اش را مهر شده می بیند و سفرش با هواپیما از نیویورك به سمت لندن با موفقیت به اتمام می رسد.موسیقی فیلم و شیوه روایت داستان نیز از دیگرویژگی هایی است كه برای سینمایی «قاپزنی» عنوان شده است. داستان به طرزی كاملا پیچیده روایت شده و طی آن چندین قصه به تصویر كشیده می شود. مسابقات بوكس، مزرعه خوكها، اردوگاه تولی ها، تعقیب و گریز ماشینها و مغازه كارگشایی و گروبرداری همه و همه اتفاقاتی در پی دارد كه در مقابل دیدگان تماشاگر سینمایی «قاپزنی» قرار خواهد گرفت.
● داستان فیلم
فیلمنامه «قاپزنی» به قلم گای ریچی در ژانركمدی - جنایی و دلهره قرار می گیرد.داستان این فیلم درباره عده ای از آدم ها متشكل از گروهی از هواداران بی وجدان مسابقات بوكس، دلالان شرط بندی، یك گانگستر روس، تعدادی دزدان بی عرضه و آماتور و یك جواهر فروش یهودی است كه برای پیدا كردن الماسی گرانبها كه ربوده شده است با هم درگیر می شوند.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «قاپزنی» در كشورهای بسیاری چون فنلاند، سنگاپور، كانادا،ایسلند، آرژانتین، استرالیا، كانادا، شیلی، دانمارك، فرانسه، آلمان، یونان، ژاپن، پرو، پرتقال، سوئد و اسپانیا به اكران عمومی در آمده است.این فیلم همچنین در سال ۲۰۰۰ در جشنواره فیلم دینارد انگلیسی شركت كرد و نامزد دریافت جایزه بهترین كارگردانی از این رویداد هنری شد.سینمایی «قاپزنی» در سال ۲۰۰۱ در جایزه فیلم امپراتور انگلیسی شركت داده شد و جایزه ویژه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد. ساخته ریچی در همان سال با حضور در جایزه فیلم تریلر طلایی و همچنین جایزه فیلم ستلایت، كاندید دریافت جوایزی از این جشنواره بوده است.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «قاپزنی» جمعی از بازیگران حرفه ای و نام آشنای سینما در كنار بازیگرانی نیمه حرفه ای به ایفای نقش پرداخته اند. از جمله بازیگران این فیلم می توان جیسون استاتهام، استفان گراهام، آلان فورد، براد پیت، دنیس فارینا، رابی گی، لنی جیمز و پنیكو دل تورو اشاره كرد.
● درباره كارگردان
گای ریچی، كارگردان «قاپزنی»، دهم دسامبر ۱۹۶۸ در هرفورد شایر انگلیسی متولد شد. او فیلمسازی را از سال ۱۹۹۵ و با ساخت سینمایی «مورد سخت» آغاز كرد و تاكنون هفت فیلم را كارگردانی كرده است.«قاپزنی» چهارمین فیلم گای ریچی است كه آن را پس از یك مجموعه تلویزیونی ارائه داد.او پس از «قاپزنی» در سال ۲۰۰۱ «ستاره» و در سال ۲۰۰۵ «هفت تیر» را كارگردانی كرد.حضور «گای ریچی» در آثار سینمایی به عنوان بازیگر تنها در فیلم قاپزنی اتفاق افتاده است كه در نقشی كوتاه به عنوان مردی كه روزنامه می خواند مقابل دوربین ظاهر شده است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید