شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گونه های مرض قند


گونه های مرض قند
● دیابت نوع یک (دیابت وابسته به انسولین IDDM)
بدن مبتلایان به دیابت نوع یک توانایی تولید انسولین را ندارد و این امر موجب افزایش سطح قند خون می شود.
● دیابت نوع دوم( دیابت غیروابسته به انسولین NIDDM)
در مرض قند نوع دوم بدن فرد مبتلا انسولین تولید می کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده های یاخته یی فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی گذارند انسولین وارد سلول ها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. در این حالت می توان با درمان رژیمی و ورزش غلظت قند خون را کاهش داد. شیوع این نوع در حال ازدیاد است. مرض قند نوع دوم در افراد چاق دیده می شود و درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است.
● دیابت بارداری
دیابت بارداری مربوط به چند ماهه آخر دوران بارداری است و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد. تعدیل در مصرف کربوهیدرات ها و محدود کردن دریافت کربوهیدرات های تصفیه شده و افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم وعده ها از جمله عوامل بهبودبخش هستند. ناگفته پیداست که این نوع دیابت فقط در بانوان شیوع دارد،
● مرض قند و انسولین
بسیاری از افراد پس از آغاز درمان و استفاده از تجویزهای دارویی حتی از قبل هم چاق تر می شوند و این بدان علت است که تقریباً تمام داروهایی که برای بهبود این افراد تجویز می شود آنها را گرسنه می کند و باعث می شود کبد مازاد انرژی را به چربی تبدیل کند.
لوزالمعده به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا مقداری انسولین در خون وارد می کند و انسولین با راندن قندها به درون یاخته ها از وقوع این امر جلوگیری می کند. اما انسولین و تمام داروهایی که از آن ساخته می شوند باعث می شوند که شما همواره احساس گرسنگی کنید و بداقبالی شما برای یک حمله قلبی را افزایش می دهند. بنابراین مهم ترین هدف در تجویز انسولین این است که با کمترین میزان مصرف انسولین بتوانیم از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری به عمل بیاوریم.
● عوارض دیابت
دیابتی ها در معرض آسیب هایی مانند حملات قلبی و مشکلات کلیوی و نابینایی و ناشنوایی و نشانگان پاهای سوزان هستند و این امر به علت افزایش قند خون بعد از صرف غذا و چسبیدن این قندها به یاخته ها و تبدیل آن به ماده یی مضر به نام سوربیتول صورت می پذیرد. پزشکان با انجام آزمایشی به نام هموگلوبین A۱C و اندازه گیری میزان قند چسبیده به سلول ها به میزان آسیب های عصبی وارد شده پی می برند.
● مرض قند و پرهیز غذایی
بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می شوند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فرآورده های شیرینی پزی و شکر و محدود کردن دریافت گوشت، مرغ و تخم مرغ می توانند حال خود را بهبود بخشند.
بسیاری از کسانی که دچار دیابت شده اند انسولین مصرف می کنند، آنها توانایی کافی برای پاسخ دادن به انسولین را ندارند و این امر به علت وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه شده از سوی آنهاست. اولین دستور برای برطرف کردن این حالت استفاده از دانه های کامل به جای فرآورده های شیرینی و نان پزی است. این امر علاوه بر اینکه به شما احساس خوبی می دهد کمک خواهد کرد کمتر بخورید و همچنین باعث محدود کردن دریافت مهم ترین منبع دریافت چربی ها خواهد شد.
بر پایه پژوهش هایی که در اروپا انجام گرفته است نشان داده شده که دریافت مقادیر بسیار زیاد پروتئین به کلیه های یک فرد دیابتی آسیب وارد می کند بنابراین دیابتی ها باید از مقادیر کمتر گوشت و ماکیان و تخم مرغ استفاده کنند.
همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهد که کربوهیدرات های تصفیه شده میزان نیاز به انسولین را افزایش و چربی های غیراشباع تک پیوندی و چندپیوندی موجود در سبزیجات و چربی های امگا۳ موجود در روغن ماهی و همچنین استفاده از آرد کامل و دانه های کامل به جای آرد تصفیه شده نیاز به انسولین را کاهش می دهد. سطح بالای قند خون بعد از صرف غذا موجب می شود که قندها به یاخته ها چسبیده و تبدیل به ماده یی سمی (برای یاخته ها) به نام سوربیتول شوند که این ماده به اعصاب و کلیه و شریان ها و قلب آسیب خواهد رساند. برای اینکه از بالا رفتن زیاد سطح خون جلوگیری کنید نان ها و شیرینی های تهیه شده از غلات کامل را به جای نان و شیرینی های معمولی که از آرد تصفیه شده تهیه می شوند، استفاده کنید و از مصرف شکر سر سفره خودداری کنید و مصرف میوه را فراموش نکنید.
● ورزش و مرض قند
ورزش به دیابتی ها کمک می کند که از شر حمله های قلبی و نابینایی و آسیب های عصبی در امان باشند. وقتی که غذا می خورید سطح قند خونتان افزایش می یابد. هر چه بیشتر سطح خون افزایش یابد قند بیشتری به یاخته ها می چسبد. وقتی که قند به یاخته بچسبد دیگر نمی تواند از آن جدا شود و تبدیل به ماده یی زیان آور به نام سوربیتول می شود که این ماده می تواند باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب های مغزی و قلبی و نشانگان پاهای سوزان و... شود.وقتی که قند وارد بدن شما می شود فقط می تواند در یاخته های کبد و ماهیچه ذخیره شود. اگر یاخته های کبد و ماهیچه از کربوهیدرات اشباع باشند، قندها دیگر جایی برای رفتن ندارند.
اگر ذخیره یاخته های ماهیچه در پی ورزش کردن مصرف شود پس از صرف غذا قندها به وسیله ماهیچه جذب می شوند و مقدار آنها در خون افزایش نمی یابد. بنابراین اگر با یک برنامه ورزشی منظم بتوانیم ذخیره قند ماهیچه ها را کاهش دهیم مسلماً می توانیم شاهد بهبود همه جانبه عوارض بیماری دیابت باشیم.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید