جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خانه‌هایتان پر نور


خانه‌هایتان پر نور
● نگاهی به تاثیر نورپردازی و رنگ آمیزی بر فضای داخلی اتاق
سعی و تلاش تك‌تك ما بر این است كه فضایی آرام و امن داشته باشیم تا به هنگام استراحت در خانه، انرژی از دست رفته را جایگزین كنیم. با آگاهی از شیوه استفاده از انواع مبلمان، رنگ، طرح و بافت می‌توانیم خانه را كاملا شخصی و بر محور آسایش اعضای خانواده تزئین كنیم. همواره یادمان باشد كه خانه برشی از كل جهان است كه در آن آسایش ما فراهم می‌شود. با استفاده از نورپردازی‌ و رنگ‌ها می‌توانیم فضایی سرشار از نشاط و آرامش را به وجود آورده و این آرامش را در كل روز به دیگران منتقل كنیم.
در این تصویر، اتاق نشیمنی را مشاهده می‌كنید كه به سبك مدرن چیده شده است. بهتر است بدانید كه برای محوریت بخشیدن به یك فضای نشیمن، شومینه، تلویزیون، كتابخانه و پنجره‌ای مشرف به یك فضای زیبا از بهترین عناصر محسوب می‌شوند و همان‌طور كه در این تصویر مشاهده می‌كنید، مبلمان نشیمن بر محور تلویزیون چیدمان شده‌ است. از دیگر نكات مهم و دكوراتیوی كه در این تصویر وجود دارد، نورپردازی صحیح و متنوع این اتاق است. با نگاهی گذرا لغزش نور را بر تك تك اجزای مبلمان مشاهده می‌كنید و در یك نگاه، تفكیك مبلمان و ارزش‌گذاری آنها برایتان به آسانی امكان‌‌پذیر است. یكی از تاثیرات مهم نورپردازی متنوع، این است كه تك‌تك اجزای مبلمان در ذهن‌تان حك و ماندگار می‌شود.
نورپردازی عمومی در این تصویر توسط لامپ‌های مخفی در بالای دیوار و لامپ‌هایی كه به شكل ریلی بر روی سقف نصب شده‌اند، شكل گرفته است كه به وسیله این نوع نورپردازی، تقریبا نوری یكسان بر فضای اتاق‌نشیمن ساطع می‌شود. از دیگر انواع نورپردازی كه در این تصویر مشاهده می‌كنید، نورپردازی منطقه‌ای است كه در بالای تابلوها و آثار هنری وجود دارد. نورپردازی در این تصویر توسط لامپ‌های هالوژن‌ صورت گرفته است، چراغ های رومیزی نقش بسیار مهمی در تفكیك فضا‌ها دارند.
رنگ‌های گرمی مانند رنگ نارنجی، یكی از بهترین گزینه‌ها برای دكور فصل زمستان هستند. با دیدن مبلمانی به رنگ نارنجی در این تصویر، فضایی گرم در ذهن‌تان نقش می‌بندد.
اگر از آن دسته افراد هستید كه با تغییر فصل، دكور خانه‌تان متغیر است بهتراست روكش مبلمان را در فصول سرد از رنگ‌های روشن و سرد به رنگ های گرم وتند تغییر دهید. همچنین بهتر است نورپردازی در فصول سرد از طیف رنگ‌های آفتابی و یا زرد باشد. با این انتخاب فضایی گرم و صمیمی را خلق می‌كنید، حتی تنها با اضافه كردن آكسسوارهایی با رنگ تند می‌توانید فضایی گرم‌تر مهیا سازید.بر اساس تحقیقات، رنگ قرمز و طیف‌رنگ‌های آن، از دسته رنگ‌های مهیج و شاد هستند.
نتایج تحقیقات به عمل آمده، نشان داده كه تاثیر این رنگ در بسیاری از افراد موجب سریع‌تر شدن ضربان قلب و گاهی نیز موجب افزایش عمل دم و بازدم و افزایش فشار خون می‌شود. به همین دلیل توصیه بسیاری از پزشكان به افرادی كه باید از هیجان دوری كنند، این است كه از این رنگ‌ها در دكور خانه و به‌خصوص اتاق خواب استفاده نكنند تا محیطی به دور از هیجان داشته ‌باشند. از تاثیرات دیگر این رنگ‌ها، اشتهازا بودن آنهاست، به همین دلیل از این رنگ‌ها می توانید در دكور اتاق ناهارخوری استفاده كنید. بهتر است بدانید كه از دیدگاه روان‌شناسی، تاثیر رنگ‌ها بر افراد در طولانی مدت شكل می‌گیرد.
مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید