پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


تا خانه‌ای زیباتر


تا خانه‌ای زیباتر
● آشنایی با برخی اجزای دكوراسیون و تاثیر آنها بر فضای زندگی
تجهیزات مختلفی مانند انواع پارچه‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها، چراغ‌ها، ضمایم تزئینی و بسیاری از اجزای مبلمان، وسعت انتخاب شما را برای آفرینش دكوراسیون زیبا و موفق تشكیل می‌دهند. با انتخاب هر یك از وسایل تزئینی یك قدم به فضای دلخواه خود نزدیك‌تر می‌شوید تا محلی را برای آسایش و امنیت خود و سایر اعضای خانواده فراهم سازید. با ارزش نهادن بر تك‌تك جزئیات دكوراسیون، می‌توانید فضایی بی‌نقص و بدیع خلق كنید.
اتاق پذیرایی كه حال و هوای سنتی در آن حكمفرماست در طیف طراحی سنتی، طراحی رسمی، آراسته، تشریفاتی و با‌نشاط جایگاه خاصی دارد. برای مثال در سبك سنتی، اغلب چوب‌های تیره (همانند پاركت كف این تصویر)، دیوارهایی با رنگ‌های پاستلی روشن و پارچه‌هایی با نقوش كلاسیك به كار برده می‌شود.
برای ایجاد حال و هوای رسمی و سنتی می‌توانید مبلمان سبك‌ها و دوران‌های مختلف را با یكدیگر تركیب كنید. استفاده از فرش شرقی در كنار مبلمان آنتیك قرن هجدهم و نوزدهم، فضایی كاملا سنتی و رسمی را به وجود آورده است.
رنگ زرد بالاترین سرعت انتقال نور را دارد، یعنی این رنگ دارای فركانس بالایی است و مسافت بسیاری را طی می‌كند، به همین دلیل از دیدگاه روان‌شناسی رنگ، رنگی است كه به سرعت جلب توجه می‌كند و فضایی سرشار از انرژی و شادمانی می‌آفریند.
دیوارهای اتاقی که زرد رنگ هستند كه فضایی بسیار مجلل و با‌نشاط را به وجود آورده‌‌اند. رنگ زرد روشن تاكیدی بر سبك‌های كلاسیك، نئوكلاسیك و سنتی است. این رنگ گرمای خاصی را به محیط می‌بخشد. همانند تصویر اول كه فضایی گرم و صمیمی را به وجود آورده است.
مورد استفاده این رنگ بیشتر در اتاق‌های جنوبی خانه است كه از میزان نور طبیعی كمتری برخوردارند و این رنگ می‌تواند تا حدودی به گرما بخشی و نورانی كردن این اتاق‌ها كمك كند. برای تعدیل القای حس گرمی و سردی فضای این اتاق، از مبلمانی با روكش پارچه‌ای آبی رنگ استفاده شده است، تا این فضا از تعادل بصری برخوردار باشد. به عبارتی رنگ آبی، مكمل خوبی برای طیف رنگ‌های زرد است.
پارچه‌های پرده‌ای زرد‌رنگ همراه با نقوش آبی رنگ، مكملی برای رنگ دیوارها و مبلمان هستند و هماهنگی و ریتم را در این اتاق حاصل كرده‌اند. باید یادآور شوم كه تكرار یك رنگ و یا یك الگو، به یك فضا وزن می‌دهد.
در بعضی از خانه‌ها قسمت حاشیه بالای دیوارها به صورت نوار مرمرین شكل تزئین می‌شود. همچنین این تكنیك را بر روی یكی از برجستگی‌های دیوار می‌توانید مشاهده كنید. یكی از تكنیك‌های تزئینی و ظریف نقاشی روی دیوار، تكنیك مرمرین كردن و یا (marbling) است.
با استفاده از این تكنیك علاوه بر القای فضای سرد و رسمی می‌توانید به پس‌زمینه اتاق یعنی دیوارها هویت ببخشید. نمای سنگین، پر‌نقش و نگار یك سنگ مرمر برایتان تداعی می‌شود. شما با استفاده از چند تكنیك نقاشی ساده می‌توانید فضایی مجلل و خیال‌انگیز بیافرینید.
● نحوه اجرا
بنابر سلیقه شخصی‌تان چند رنگ مورد نظر را انتخاب كنید (رنگ‌های روغنی نیمه‌براق ارجح است)، این رنگ‌ها را به‌صورت جداگانه به روی تخته‌ای بریزید، تكه پارچه‌ای را پیچانده و به یكی از این رنگ‌ها (روشن‌‌ترین رنگ) آغشته كنید، سپس آن را روی دیوار مد نظر فشار دهید تا سایه روشنی از رنگ زمینه و رنگ دلخواه به‌دست آورید، سپس تكه پارچه را به رنگ تیره‌تر آغشته كنید و سعی كنید خطوطی همانند خطوط سنگ مرمر روی دیوار نقاشی كنید.
پس از خشك شدن، بهتر است از یك رنگ میانه برای هماهنگ كردن كار استفاده كنید. برای موفقیت بهتر در این كار بهتر است از رنگ‌های خنثی با سایه‌های ملایم استفاده كنید.‌
مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید