جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کپی برداری جک نئو از فیلم «بچه های آسمان»


کپی برداری جک نئو از فیلم «بچه های آسمان»
جك نئو سینمایی «كفش مسابقه» را با اقتباسی از فیلم ایرانی «بچه های آسمان» به كارگردانی مجید مجیدی ساخت و در حقیقت با كارگردانی این فیلم به تنها اثر ایرانی كه تاكنون نامزد دریافت جایزه اسكار بوده است ادای دین كرد.«كفش مسابقه» كه با عنوان اصلی بهترین جایزه مسابقه (The best bet) نیز شناخته شده محصول سال ۲۰۰۴ سنگاپور است كه در مدت زمان یك ساعت و ۵۵ دقیقه به شیوه رنگی ساخته شده است.
● درباره فیلم
«كفش مسابقه» اگرچه از مضمونی و داستانی مشابه «بچه های آسمان» بهره می برد، اما جك نئو با ایجاد تغییراتی در داستان و خلق لحظات كمدی سعی كرده است تا حدودی از تلخی قصه بكاهد.نگاهی دقیق و تطبیقی بین دو فیلم «بچه های آسمان» و «كفش مسابقه» مشخص می كند كه خمیر مایه داستانی واحد در دست دو كارگردان بادیدگاه های مختلف تا چه حد می تواند متفاوت از آب در آید.
به نظر می رسد كارگردان «كفش مسابقه» با پرداختن بیشتر به روابط كودكان داستان، سعی در خلق لحظات مفرح داشته است این در حالی است كه در بچه های آسمان جوهره درام با تاكید بیشتری پرداخت شده است و بعد انسانی شخصیت ها نمود بارزتری دارد.حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها سینمایی «كفش مسابقه» اكران محدود در سطح جهانی داشته است و علاوه بر سنگاپور در كشورهایی چون مالزی و آمریكا نیز به روی پرده رفته است.تنها حضور این فیلم در جشنواره های جهانی نیز به سال ۲۰۰۴ باز می گردد كه با شركت در جشنواره فیلم اسب طلا، كاندیدا دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم بوده است.
● درباره فیلمساز
جك نئو پیش از آن كه به عنوان كارگردان سینما خود را مطرح كند. به عنوان بازیگر كارهای كمدی شناخته شد.او در سال ۱۹۸۰ فعالیت در تلویزیون را آغاز كرد و اجرای ویژه برنامه های و جشن های تلویزیونی را برعهده گرفت. جك نئو به دلیل لباس های خنده داری كه بر تن می كرد و شیوه اجرای كمدی اش به چهره ای شناخته شده در سنگاپور تبدیل شد.او در سال ۱۹۹۸ نخستین فیلم كوتاه خود را كارگردانی كرد كه برای ساخت این فیلم جایزه فیلم پرده نقره ای را در بخش بهترین كارگردانی به خود اختصاص داد.جك نئو در عرصه موسیقی نیز فعالیت داشته و آلبوم های موسیقی بسیاری را روانه بازار كرده است.
او ساخت فیلم های بلند سینمایی را رد سال ۱۹۹۹ و با كارگردانی «آن یكی كافی نیست» آغاز كرد.فیلم های دیگر او با عنوان «پول كافی نیست» و«من احمق نیستم» (۲۰۰۲) در زمره احساسات برانگیزترین فیلمهای ساخته شده در سنگاپور قرار می گیرند.جك نئو در سال ۲۰۰۴ به عنوان نخستین فیلمساز محلی، جایزه روز ملی را دریافت كرد.
این هنرمند سنگاپوری ۲۱ اكتبر ۲۰۰۵ نیز مدال بزرگ فرهنگی سنگاپور را مشتركا با دیك لی دریافت كرد.او مدتی است كه یك استودیوی فیلمسازی را به همراه كمدین های معروفی چون مارك لی، هنری تیا و جان چنگ و تاسیس كرده است.جك نئو پس از «كفش مسابقه»، سه فیلم دیگر را كارگردانی كرده است قصد دارد در سال ۲۰۰۷ فیلم «تنها از قانون پیروی كن» را بسازد تهیه كنندگی این فیلم را نیز خود وی برعهده خواهد داشت.
● بازیگران فیلم
در سینمایی كفش مسابقه بازیگرانی چون ریچارد لاو در نقش ریچارد، كریستوفر لی در نقش شان، مارك لی در نقش هانگ، لیپینگ چن در نقش همسر ریچارد، جوان به در نقش هاین مین و مارگرات لی در نقش سوزان به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید