سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


عوامل خطرساز ازدواج


عوامل خطرساز ازدواج
زندگی زناشویی تا پیش از آن‌كه شناخت دقیقی از روحیات، حالات، عواطف، نگرشها و ارزشهای طرفین حاصل شود و هریك از طرفین این رابطه نوع انتظارات و توقعات خود را از یكدیگر روشن كنند در معرض عوامل تهدید كننده بسیاری است.
در مقاله زیر برخی از این عوامل تهدید كننده و خطرساز و راههای برطرف كردن آنها مرور شده است.
● انتقاد
اگر شما یا همسرتان در زمینه انتقاد مشكلاتی دارید بدانید كه زندگی زناشویی شما در خطر است. وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرید احساس می‌كنید اشكالی در شما وجود دارد از این‌رو ممكن است دلگیر شوید و رنجش به دل بگیرید. واكنش مثبت نشان دادن به انتقاد هم هرگز ساده نیست زیرا به شخصیت شما حمله شده است.
اگر با انتقاد كننده موافقت كنید و نظرش را بپذیرید در واقع در حمله به خودتان شریك او شده‌اید و اگر انتقاد را نپذیرید حالت تدافعی پیدا می‌كنید. جواب سازنده دادن به انتقاد بسیار دشوار است.
▪ درمان:
برای برخورد با آثار مخرب انتقاد باید نظر خود را به‌گونه‌ای با همسرتان در میان بگذارید كه او آن را حمله به خود تلقی نكند. باید مشخص‌تر صحبت كنید و حتی‌المقدور آن را به شكل گلایه مطرح سازید.
● تحقیر و اهانت
تحقیر و اهانت نابودكننده عشق در ازدواج است؛ پس بهتر است كه شما و همسرتان به یكدیگر احترام بگذارید و تا حد امكان در مقام تحقیر كردن یكدیگر نباشید. كسی كه تحقیر می‌شود و مورد اهانت قرار می‌گیرد به احساسی از خشم و بی‌ارزش بودن می‌رسد. زندگی كردن با كسی كه به شما توهین می‌كند بسیار دشوار است.
▪ درمان:
زن و شوهر هركدام از تحقیر و اهانت استفاده می‌كنند باید این روش را كنار بگذارند و به‌جای آن تا حد امكان از روش تاییدآمیز و تعریف و تحسین استفاده كنند. باید كاری كنید كه نسبت مثبت‌ها به منفی‌ها در زندگی زناشویی شما افزایش یابد.
● رفتار تدافعی
اگر به این نتیجه رسیدید كه شما رفتار تدافعی ندارید اما همسر شما از رفتار تدافعی استفاده می‌كند ممكن است كاملاً با خود صادق نبوده باشید. رفتار تدافعی اغلب یك خیابان دوطرفه است و نشانه‌هایی از ترس و هراس را در خود دارد. به عبارت دیگر كسی كه از یك حمله احتمالی، واقعی یا خیالی می‌ترسد رفتار تدافعی اتخاذ می‌كند.
▪ درمان:
آرام شدن و آرام گرفتن نخستین كاری است كه باید صورت دهید. اگر شما رفتار تدافعی دارید بعید نیست تحت تاثیر رفتار منفی همسرتان كلافه شده‌اید. در این صورت لازم است كه به خود آرامش بدهید و به اندیشه خود دقیق شوید و نشانه‌های ناراحتی درونی را پیدا كنید.
● سكوت
وقتی كه كسی در برابر شما سكوت می‌كند ممكن است به این نتیجه برسید كه همسرتان سرد، بی‌عاطفه و حتی با احساس برتری است. احساس می‌كنید كه همسرتان به شما واكنش نشان نمی‌دهد و برای احساساتتان بهایی قایل نیست. احساس می‌كنید به شما بی‌اعتنایی می‌كند و بی‌توجه شما را زیرپا می‌گذارد.
اما سكوت‌كنندگان اغلب خود را خنثی و بی‌طرف توجیه می‌كنند اما خودشان را منفی نمی‌دانند. كسی كه سكوت می‌كند می‌خواهد خودش را از ماجرا بیرون بكشد، می‌خواهد به آرامش برسد و حتی فرار را بر قرار اختیار كند.
اما در مورد ازدواجهایی كه زن و شوهر هر دو از سیاست سكوت استفاده می‌كنند باید گفت كه فروپاشی ازدواج در این نوع خانواده‌ها بسیار زیاد است.
▪ درمان:
باید قبل از هر كاری، سعی كنید به آرامش برسید. باید بیاموزید كه به شكلی غیرتدافعی گوش بدهید و صحبت كنید.
● اندیشه‌های پریشان‌كننده
وقتی اندیشه‌های پریشان كننده درباره همسرتان و رابطه‌ای كه با او دارید پابرجا و محكم می‌شوند می‌توانند ازدواج شما را به مخاطره بیندازند، آیا خود را یك قربانی و یا یك حق‌به‌جانب تلقی می‌كنید؟ در این صورت بدانید كه شرایط را برای كلافه كردن خود مهیا می‌سازید. طرز فكر شما، حتی اگر درباره آن با كسی صحبت نكنید روی برخوردی كه با همسرتان می‌كنید تاثیر می‌گذارد.
▪ درمان:
ابتدا باید این انگاره‌های فكری را شناسایی كنید. باید هر وقت به سراغتان می‌آیند مچ آنها را بگیرید. بعد باید بدانید كه مجبور نیستید این افكار را باور كنید، می‌توانید آنها را تغییر دهید.
● فاصله گرفتن و منزوی شدن
اگر احساس می‌كنید كه كلافه شده‌اید، ممكن است بخواهید از همسرتان دوری كنید و گاه بی‌آن‌كه این را متوجه شوید چنین كاری می‌كنید. اگر فكر می‌كنید مسایل زندگی شما جدی هستند، ممكن است امیدتان را به آن از دست بدهید. اگر احساس می‌كنید صحبت با همسرتان در این مورد بی‌فایده است در جهت نومیدی و دلسردی حركت می‌كنید و این‌گونه ممكن است نتوانید بر مشكلات خود غلبه كنید.
▪ درمان:
مشكلی كه در این میان وجود دارد، همان كلافه شدن است. اگر بتوانید این احساسات را در خود ملایم كنید، راه را برای اصلاح شرایط دشوار خود هموار می‌كنید.
● سوءتفاهمات زن و مرد
گرایشات منحصر به فرد زنان و مردان می‌تواند بر مشكلات ازدواج شما دامن بزند. مردها در مقایسه با زنها بیشتر تحت تاثیر انتقاد قرار می‌گیرند و كلافه می‌شوند. اما زنها معمولاً زمانی كلافه می‌شوند كه مورد تحقیر و اهانت قرار می‌گیرند. مردها وقتی كلافه می‌شوند با زحمت بیشتری به آرامش می‌رسند.
زنها در این زمینه از مهارت بیشتری برخوردارند. وقتی زن و مرد كلافه می‌شوند، معنایش این است كه نمی‌توانند اطلاعات را پردازش كنند، نمی‌توانند به‌خوبی گوش بدهند. قدرت فرار و حمله را نیز از دست می‌دهند.
مردها وقتی تحت تاثیر انتقاد یا سرزنش زن كلافه می‌شوند، سكوت می‌كنند و در خود فرو می‌روند.
▪ درمان:
زنانی كه به‌جای طرح خواسته خود انتقاد می‌كنند شوهرشان را كلافه می‌كنند تا او در سكوت خود فرو رود. اگر این اتفاق در زندگی شما می‌افتد باید بكوشید كه بدون تحقیر و انتقاد شكایت و خواسته خود را مطرح سازید. شوهرانی كه تحت تاثیر زنان خود كلافه می‌شوند اگر غیرتدافعی به صحبت‌های همسرشان گوش بدهند، در شرایط بهتری قرار می‌گیرند. در ضمن می‌توانند در مقام تایید همسرشان حرف بزنند و راه قرار گرفتن در آرامش را بیاموزند.
لادن نصیری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید