جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فوتبال بدون «زنده باد» و «مرده باد»


فوتبال بدون «زنده باد» و «مرده باد»
● بررسی تأثیر عدم حضور تماشاگران بر پیروزی استقلال مقابل پاس
آخرین دیدار استقلال در نیم فصل اول مسابقات لیگ برتر ششم بنا بر حكم صادره از سوی كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بدون تماشاگر برگزار شد. براین اساس استقلال مجبور شد در حالی مقابل پاس به میدان برود كه هوادارانش همچون گذشته نمی توانستند در ورزشگاه آزادی گردهم بیایند و به تشویق این تیم بپردازند.عدم حضور هواداران استقلال در بازی پانزدهم لیگ برتر درصورتی كه با دقت بیشتری مورتوجه قرار بگیرد می تواند مبنای تحلیل های جالبی باشد. تأثیرات این مسأله بر روند فنی و روانشناختی آبی پوشان در بازی مقابل پاس چشمگیر است. این تأثیرات در زیر مورد تحلیل قرار می گیرد.
● تأثیرات فنی
اگر مبنای این تحلیل را ۲ بازی اخیر استقلال مقابل پاس و سایپا قرار دهیم، بایدگفت عدم حضور تماشاگران در بازی با پاس تا حدود بسیار زیادی نتیجه مثبت و سازنده ای داشت. آبی پوشان در دیدار مقابل پاس سیاوش اكبرپور را به دلیل اخراج در بازی قبل در اختیار نداشتند. علیزاده هم كه تا دقایق پایانی این دیدار نیمكت نشین بود. با این حساب می توان گفت خط حمله استقلال با زوجی تازه وظیفه گلزنی مقابل پاس را برعهده گرفت.
زوج میثم بائو و مرتضی هاشمی زاده بسیار با انگیزه و رونده نشان دادند. از نگاه فنی، این ۲ بازیكن جوان به دلیل عدم حضور تماشاگران و طبعاً انتظار بالای آنان از به ثمر رسیدن گل در هر موقعیت، بهتر توانستند خود را نشان دهند. به عنوان مثال هاشمی زاده باوجود از دست دادن چند فرصت گلزنی در نیمه اول، توانست با ادامه روند فنی خودگل اول تیمش را وارد دروازه پاس بكند. این درحالی است كه اگر تماشاگران در بازی مذكور حضور پیدا می كردند مطمئناً روی اندیشه فنی هاشمی زاده تأثیر می گذاشتند و او را مجبور به «سوگیری» در این زمینه می كردند. در سایر خطوط نیز اوضاع به همین ترتیب بود.
امیر آبادی گرچه همواره به عنوان بال راست به میدان می رفت، اما در این بازی از سوی مرفاوی به جناح چپ انتقال یافت و توانست بعد از چند دقیقه ضعیف ظاهر شدن در این منطقه همان تأثیرگذاری سابق را داشته باشد.در مجموع می توان گفت عدم حضور تماشاگران موجب شده تاكتیك های به كارگرفته شده از سوی بازیكنان صددرصد همان چیزی باشد كه كادرفنی می خواست. این تاكتیك ها همچون بازی مقابل سایپا بنا به خواست تماشاگران دچار تغیر نشد. در ادامه مرفاوی هم توانست رهنمودهای فنی و تعویض هایش را بدون فشار تماشاگران انجام دهد و نتیجه بهتری بگیرد.
● تأثیرات روانشناختی
استقلالی ها در دیدار مقابل سایپا پس از به ثمررساندن گل برتری ناخودآگاه و برخلاف خواست فنی عقب نشینی كردند تا فشارهای سایپا در نهایت به گل تساوی و گل های برتری ختم شود. بعد از دریافت گل تساوی بازیكنان استقلال بازهم بدون درنظر گرفتن تمهیدات كادرفنی حملات بی محابایی روی دروازه نارنجی پوشان تدارك دیدند و با بالارفتن ضریب اشتباهاتشان گل دوم را هم دریافت كردند. بدون شك آبی پوشان تحت تأثیر روانی جو حاكم بر ورزشگاه نتوانستند بازی منطقی و فكورانه ای ارایه دهند. آنها كاملاً احساسی بازی كردند و درنهایت نتیجه را به سایپا واگذار نمودند. این اتفاق در بازی مقابل پاس هم رخ داد.
یعنی استقلالی ها ابتدا از حریف پیش افتادند و بعد گل تساوی را دریافت نمودند. اما این بار به دلیل عدم حضور تماشاگران،استقلالی ها نه تنها به بازی احساسی روی نیاوردند، بلكه با ادامه دادن روند تاكتیكی خود بازهم با همان شیوه به ثمررسیدن گل اول توانستند دروازه پاس را باز كنند. در این دیدار بازیكنان پس از دریافت گل مساوی با آرامش قابل ستایشی بازی را ادامه دادند و تحت فرمان كادرفنی نتیجه را به نفع خود تغییر دادند.اگر تاریخ دیدارهای استقلال و پاس را مرور كنیم خواهیم دید كه این بازی یكی از بی حاشیه ترین و كم برخوردترین تقابل های این ۲ تیم بود. بدون شك عدم حضور تماشاگران تأثیر بسزایی در این زمینه داشت.
● نتیجه گیری كلی
برخورداری از تماشاگران پرتعداد برای یك تیم نعمت بزرگی محسوب می شود و مطمئناً آنچه استقلال و پرسپولیس را از سایر تیمهای كشور متمایز كرده برخوردرای از همین پتانسیل است. قصد این مطلب هم نفی ارزش حضوری هواداران نیست بلكه صرفاً تحلیلی در زمینه تأثیرات كوتاه مدت عدم حضور آنان بر روی عمكلرد بازیكنان استقلال می باشد. جای شك نیست كه این تأثیرات همیشگی نخواهد بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید