جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حفاظت در برابر سرما


حفاظت در برابر سرما
این روزها هوا بسیار سرد است و به سبب كاهش رطوبت هوا، پوست بدن در معرض خشكی، آزردگی و ترك خوردگی قرار گرفته و لطافت و شادابی پوست كاهش می یابد. برای محافظت از پوست و مقابله با خشكی هوا راهكارهای زیر را به كار بندید:
۱) در منزل حتما از یك رطوبت ساز (دستگاه بخور) استفاده كنید.
۲) از كرم و لوسیون های مرطوب كننده و نرم كننده، خصوصا برای دست ها و صورت خود استفاده كنید.
۳) از آنجایی كه خشكی هوا پوست را بیشتر مستعد آسیب ناشی از تابش اشعه فرابنفش خورشید می كند، از این رو در بخش هایی از بدن كه در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند (دست ها و صورت) از كرم های ضد آفتاب با فاكتور حفاظتی حداقل ۱۵ (SPF) استفاده كنید، به ویژه در مناطق پوشیده از برف، چرا كه برف باعث بازتابش شدید نور خورشید می گردد. چنانچه به ورزش كوهنوردی و یا اسكی علاقه مند هستید از كرم های ضد آفتاب با فاكتور حفاظتی حداقل ۳۰ استفاده كنید.
۴) دست های خود را با پوشیدن دستكش در برابر سرما و خشكی هوا محافظت كنید.
۵) لباس ها و كفش های خیس خود را فورا تعویض كنید.
۶) پس از استحمام و استفاده از وان به تمام بدن خود لوسیون مرطوب كننده بزنید.
۷) چنانچه پوست دست ها و لب های شما خیلی خشك است به آنها وازلین بمالید.
۸) پاهای خود را روزانه با آب گرم ماساژ داده و به وسیله لیف و یا كیسه حمام كاملا بسابید تا پوست های خشك و مرده از روی پوست برداشته شوند. سپس پاها را كاملا خشك كرده وبه آنها مرطوب كننده بزنید. چنانچه پوست پاهایتان خیلی خشك است، پیش از خواب به آنها وازلین زده و یك جوراب روی آنها بپوشید تا وازلین در طی شب كاملا به پوست پای شما نفوذ كند.
۹) هنگام استحمام و یا استفاده از وان از آب داغ استفاده نكنید چرا كه آب داغ رطوب و چربی روی پوست بدن شما را برمی دارد. مدت زمان استحمام خود را كاهش داده و از آب ولرم استفاده كنید.
۱۰) از كرم ها و لوسیون های حاوی الكل استفاده نكنید.
۱۱) در این ایام از كرم ها و لوسیون های لایه بردار كمتر استفاده كنید و استفاده از سشوار، حالت دهنده های مو، اتوی مو و فر كننده ها را به حداقل برسانید.
۱۲) برای محافظت بیشتر از پوست در برابر خشكی هوا و اشعه فرابنفش ویتامین C و A ، امگا ۳ و گوجه فرنگی مصرف كنید.
۱۳) از پوشیدن لباس های از جنس الیاف پشمی، چرمی و نایلونی كه باعث ایجاد اصطكاك، خشكی بیشتر و خارش شده و اجازه تنفس را به پوست نمی دهند (رطوبت را به دام می اندازند) خودداری كنید. لباس های نخی بهترین گزینه اند.
سرما و افزایش تولید ادرار
در فصول سرد سال فعالیت و تحریك پذیری مثانه افزایش می یابد. یكی از دلایل آن این است كه هنگامی كه بدن در معرض هوای سرد قرار می گیرد، با انقباض عروق خونی جریان خون سطح پوست كاهش می یابد. این امر باعث افزایش فشار خون می گردد كه بدن با افزایش تولید ادرار باآن مقابله می كند.
بنابراین از مصرف مواد غذایی كه باعث افزایش حجم ادرار می گردند اجتناب ورزید:
۱) كافئین (شكلات، قهوه، شیر كاكائو، نوشابه كولا)، تانن (ماده شیمیایی كه در چای وجود دارد)، نوشابه های گازدار و شیرین كننده های مصنوعی
ـ نكته: برای كاهش تحریك پذیری خود را گرم نگه دارید.
ـ نكته: از مصرف مایعات در فصول سرد سال نكاهید. روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
● چرا در سرما می لرزیم و موی بدن مان سیخ می شود؟
لرزیدن به انقباضات و شل شدن های غیرارادی عضلات اسكلتی بدن اطلاق می شود كه بدن برای تولید گرما از آن استفاده می كند. (لرزیدن تولید گرما را ۵ برابر می كند.) در سرمای شدید تمام بدن (غیر از عضلات كره چشم) شروع به لرزیدن می كنند.
لرز از سر و گردن آغاز شده و سپس به تمام بدن گسترش می یابد. آخرین عضله بدن كه در سرمای شدید شروع به لرزیدن می كند زبان است.
لرزیدن نخستین نشانه استرس سرمایی بوده و علامتی است كه از محیط سرد دور شده و یا لباس گرمتری به تن كنید.
▪ نكته: پاسخ به سرما در افراد سالخورده كاهش می یابد و مكانیسم لرز در آنها به خوبی و به سرعت جوانان عمل نمی كند. بنابراین افراد مسن بیشتر در معرض سرمازدگی و افت دمای بدن قرار دارند و باید بیشتر در برابر سرما از خود محافظت كنند.
● نوزادان نمی لرزند
نوزادان زیر یك سال قادر به لرزیدن نیستند و از مكانیسم دیگری برای تولید گرما در هوای سرد بهره می گیرند. نوزادان توسط متابولیسم چربی های قهوه ای كه در قسمت پشت گردن و میان دو كتف واقع می باشد، تولید گرما می كنند. در كل كودكان به خاطر نسبت سطح به حجم بالاتر بدنشان، بیشتر در معرض سرمازدگی و افت دمای بدن قرار دارند و سریعتر گرما را از دست می دهند.
● آخرین نكته ها:
▪ از پوشیدن بیش از اندازه لباس نیز خودداری كنید. چرا كه اگر بدن شما بیش از حد گرم شود بدنتان عرق كرده و تبخیر عرق سبب احساس سرما در شما خواهد شد. همچنین رطوبت خاصیت عایق كنندگی لباس ها را كاهش می دهد.
▪ بهترین عامل عایق بندی بدن هوای محبوس شده میان چندین لایه لباس نازك است. بنابراین از پوشیدن لباس های قطور و تنگ خودداری كنید. بهتر است میان لایه های لباس فضایی برای هوای مرده وجود داشته باشد.
مریم دلیران
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید