جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تلویزیونی ها و ورزشی ها در مراسم حج


تلویزیونی ها و ورزشی ها در مراسم حج
در مراسم حج امسال، ‌دیدن تعدادی از چهره های هنری و ورزشی جلب توجه فراوانی برای دیگر زائرین ایرانی داشت... چهره امیر قلعه نوعی مربی تیم ملی با سر تراشیده، حسن پورشیرازی (محمود شوكت مجموعه نرگس)،‌ رضا كیانیان و داریوش فرضیایی (عمو پورنگ بچه ها) ...
در خبرها داشتیم كه امیر قلعه نوعی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران كه برای اعمال حج تمتع به عربستان سفر كرده است، شامگاه عید قربان در منطقه منی با آیت ا... محمد محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی دیدار كرد...
قلعه نوعی در این دیدار اظهار امیدواری كرد، تجربه های معنوی كسب شده در این سفر در زندگی و فعالیت ورزشی آینده وی مفید و موثر باشد.
ری شهری نیز در این دیدار برای وی و اعضای تیم ملی فوتبال آرزوی موفقیت كرد....
آنچه كه در ادامه خواهید خواند، مطلبی است در رابطه با مراسم بزرگ مسلمانان دنیا،‌طواف بر در خانه خدا...
● احرام، تمرین برادری و برابری
لباس احرام، احترام به حرم است؛ لباس خشوع است؛ رهایی از اشرافیت است.
امروزه لباس و مد لباس، مشكل بزرگ انسان‌ها شده است؛ و خلیفه خدا را اسیر رنگها و مدلها كرده؛ و او را به «مانكنی» بی اراده تبدیل نموده است و تو در میقات لباس خود را عوض می‌كنی تا نه تنها از اسارت لباس‌های كذایی رهایی می‌یابی؛ بلكه باید پوشش‌های طاغوتی را از مغزت نیز بزدایی؛ و چنانكه پاهایت را از رنج كفش‌های بسته و پاشنه‌دار رها می‌كنی؛ روحت را نیز از اسارت اشرافیت رهایی می‌بخشی.
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
تو در میقات با شركت در این مانور انفرادی، برادری و برابری را تمرین می‌كنی و هنوز قدم در حج نگذاشته‌ای، این همه تغییر می‌كنی؛ پس چه رسد به وقتی كه حج را به پایان برده و حاجی شوی!
باش تا صبح دولتت بدمد
كاین همه از نتایج سحر است
پس اگر در پایان حج، در مغازه‌ها به دنبال مدهای تازه هستی، روح حج را درك نكرده‌ای؛ زیرا كه انسان باید هم تن خود و هم دل خود را به حج ببرد؛ و اگر بدن را برد، ولی دل كماكان نزد دنیا و مادیات باشد حاجی نشده است و به «فَاْخلَع نَعْلَیك» عمل نكرده؛ پس به میقات راه نیافته، ممكن است مُحرِم شده باشد؛ اما هرگز مَحْرَم نگشته است، هنوز بیگانه است، چون دل در گِرو بیگانه دارد.
● احرام، بازسازی حرم الهی در دل
چه زیباست وحدت ریشه‌ای واژه «حَرَم» و «احرام»! پیامر فرمود: «وَجَب الاِحرامُ لِعلهٔ الحَرم». گویا این تعبیر ظریف و دقیق، درصدد بیان آن است كه حقیقت احرام، انعكاس حرم امن الهی، در دل و جان مُحرم است؛ یعنی حاجی كه احرام می‌بندد گویا حرم امن الهی را در جان خود به وجود می‌آورد و قلمرو وجود خودش را منطقه محروسه و منطقه صلح و آرامش اعلام می‌دارد، مگر نه این است كه پس از احرام بیست‌وچهار چیز مادی و دنیایی بر حاجی حرام می‌شود؟
● ذكر «لبّیك اللهم لبّیك...»
پس از پوشیدن لباس احرام، باید تلبیه گفت: لبیك، لبیك اللهم لبیك، لبیك لا شریك لك لبیك...
ترجمه تلبیه، آن است كه خدایا آمدم، ستایش و سپاسم را بپذیر كه ما را به محضر پذیرفته‌ای؛ كه همه جا ملك و محضر تو است. فقط تویی، و من در بندگی‌ات حاضر و آماده‌ام و محضر، فقط محضر تو است!
تنها واجب حج كه از مقوله لفظ است و كلام (به جز نماز طواف كه همان نماز معمولی شناخته شده است) همین كلمات پر جلال و شكوه تلبیه است. در سراسر حج، حاجی هیچ سخن و ذكر واجبی جز همین لبیك‌ها ندارد. در حقیقت حج، نمایش بیشترین عمل است؛ همراه با كمترین و كوتاهترین الفاظ و گفتار.
چند از این الفاظ و اضمار و مجاز
سوز خواهم، سوز؛ با آن سوز ساز!
لبیك، شعار حج است؛ شعار را باید با صدای بلند سر داد؛ حتی اگر آهسته بگویی خدا می‌شنود؛ اما باید همه با هم، هم‌نوا باشند. قطره‌ها جمع گردند وانگهی دریا شوند. تلبیه را بلند بگویید تا مژده‌ای باشد به خود و دیگران، مژده رسیدن به آستان معشوق.
آیا شنیده‌ای كه اولیای الهی، وقتی در چنین جایگاهی حضور می‌یافتند؛ به هنگام گفتن لبیك، خود را می‌باختند، آیا می‌دانی كه آنها با رنگی پریده و بدنی لرزان، لبیك می‌گفتند؟ آیا شنیده‌ای كه امام صادق(ع) علت رنگ پریدگی خود در هنگام گفتن لبیك را چه چیز عنوان كرد؟‌آیا نمی‌ترسی كه قبولت نكنند و در جواب لبیك تو «نه» بگویند، لا لبیك و لا سعدیك گویند؟ آیا هیچ در این خصوص اندیشیده‌ای؟
به طواف كعبه رفتم به حرم رهم ندادند
كه تو در برون چه كردی كه درون خانه آیی؟!
در جایی كه امام صادق(ع) از شنیدن جواب منفی واهمه دارد، آیا من نباید به فكر چاره باشم؟
آیا شنیده‌ای كه در روایت آمده است؛ اگر با پول و مال آلوده به حج آید و لبیك گوید، به او گفته می‌شود «لا لبیك و لا سعدیك»؟
آیا شنیده‌ای كه اگر با وسیله حرام به حج بروی، این تو نیستی كه به حج رفته‌ای، بلكه این مركب توست كه به حج رفته است؟
سعدی را قصد طنزگویی نبوده است كه گفته:
خر عیسی گرش به مكه برند
چون بیاید هنوز خر باشد
پس زنهار، خویشتن را با اشك دیدگان بشوی تا پاسخ لبیك را لبیك بشنوی؛ كه اگر صادقانه لبیك گفتی، تمام آفرینش با تو هم‌نوا خواهند بود؛ و یكصدا فریاد لبیك برمی‌آورند.
امام صادق(ع) فرمود: موسی بن عمران حج گذارد، در حالی كه هفتاد پیامبر از بنی‌اسرائیل او را همراهی می‌كردند؛ آنها لبیك می‌گفتند و كوهها پاسخشان می‌گفتند؛ و می‌گفت لبیك عَبدُكِ ابنُ عَبدِك؛ و نخستین كسی كه لبیك گفت، ابراهیم خلیل(ع) بود.
منبع:
حج
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید