پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آلمان؛ رییس جدید اتحادیه اروپا


آلمان؛ رییس جدید اتحادیه اروپا
آغاز سال نو میلادی مصادف است با شروع دوره جدید در اتحادیه اروپا كه ریاست دوره ای آن را از اول ژانویه به مدت ۶ ماه، آلمان به عهده خواهد گرفت. انتظارات اروپا از آلمان برای عهده داری ریاست اتحادیه اروپایی بسیار زیاد است. لیست بلندبالایی از اقداماتی كه باید صورت گیرد تهیه شده و برای برگزاری حدود ۴۰۰ كنفرانس برنامه ریزی شده است.
آنگلا مركل كه از اول ژانویه ریاست این اتحادیه را به عهده خواهد گرفت و ظیفه سنگینی در نجات دادن قانون اساسی اتحادیه اروپا خواهد داشت طی چند ماه گذشته تصویب قانون اساسی این اتحادیه در پی مخالفت های هلند و فرانسه با مشكل مواجه شده و تبدیل به یك بحران شده است.
با این حساب وظیفه اصلی آلمان ایجاد اجماع اروپا در مورد قانون اساسی خواهد بود.به اعتقاد تحلیلگران خانم آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در موقعیتی است كه می تواند رهبران اروپا را برای یافتن راه حل مناسب پای میز مذاكره بكشاند و فاصله ها را از میان بردارد.
موضوع اصلی نشست آتی وزیران خارجه اروپا كه رومانی و بلغارستان را نیز شامل می شود بحث پیرامون قانون اساسی خواهد بود. فرانك والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان كه ریاست این نشست را به عهده خواهد داشت قصد دارد امكان ایجاد تغییر در قانون اساسی را مورد بررسی قرار دهد.در حال حاضر رهبران اروپا تنها در مورد لزوم اصلاح در سازمان ها و روند تصمیم گیری ها به توافق رسیده اند.
با این حال ۱۸ كشور عضو این اتحادیه از جمله آلمان از قانون اساسی حمایت می كنند.خانم مركل در مورد انتظارات بالایی كه از آلمان می رود عنوان داشته است آلمان برای یافتن راه حل تلاش خواهد كرد و در نهایت می تواند اذهان را برای انتخاب گزینه مناسب در مورد قانون اساسی روشن كند.انتخابات پارلمان اروپایی در تابستان ۲۰۰۹ برگزار خواهد شد و تا آن هنگام باید پیش نویس قانون اساسی توسط اعضا به امضا برسد و متن آن در كشورهای هلند، فرانسه، لهستان و انگلیس به همه پرسی گذاشته شود.
در حالیكه برلین در ۲۵ مارس سال نو میلادی ریاست خود را جشن می گیرد اتحادیه اروپا كه با حضور ۶ عضو در شهر رم متولد شد، ۵۰ ساله می شود. در اعلامیه آلمان به تمام اعضا كمیسیون و پارلمان اروپایی اعلام شده كه اروپا باید از نو پایه گذاری شود. در كنار موضوع قانون اساسی، سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نقش اعضای جدید نیز از مسایل مهم مورد توجه در دوره جدید اتحادیه اروپایی است.
عضویت تركیه، مسایل موجود در كوزوو، سیاست جدید در قبال كشورهای آسیای میانه و هم چنین مسایل مربوط به تامین انرژی و نقش آن در منطقه مباحث مطرح در این زمینه هستند.به گزارش ایسنا، اطمینان بخشی در زمینه تامین انرژی و سازماندهی بازار انرژی در اروپا با توجه به اقتصاد سنتی به عنوان اولین موضوع سال در دستور كار اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. آلمان امیدوار است بتواند برای حل ابهامات موجود با هم پیمان اصلی اروپا در این زمینه یعنی روسیه به توافقات جدیدی برسد.
اروپا علاقمند است كه روسیه در مسیر دموكراسی و تعامل صحیح دولت با ملت گام بر دارد و خود را به سیستم ارزشی اروپا نزدیك كند ضمن اینكه روسیه از نظر تامین انرژی برای اروپا حایز اهمیت است.اتحادیه اروپا اقداماتی نیز در زمینه بازسازی روند دموكراسی در كوزوو انجام خواهد داد و این اقدام مانع از آن نیست كه صرب ها خود را به استانداردهای اروپا نزدیك كنند.آلمان باید حدود ۴۰۰ كنفرانس اروپایی برگزار كند و دفتر نمایندگی این كشور در مقر اتحادیه اروپایی در بروكسل خود را برای دوره ای پركار آماده می كند.به هر حال آلمان در دوره ای به ریاست اتحادیه اروپایی می رسد كه كثرت مسایل موجود، وضعیت اروپا را بحرانی كرده و امید می رود با توجه به سابقه آلمان درمعجزه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم و بازسازی روابط بین المللی خود با دنیا این كشور بتواند از پس چنین مسوولیتی برآید.
● صوفیه و بخارست در تدارك ورود به اتحادیه اروپا
این در حالی است كه شهروندان رومانی و بلغارستان همزمان با تحویل سال نو میلادی عضویت در اتحادیه اروپا را در پایتخت های خود جشن گرفتند.
خیابان های مركزی صوفیه و بخارست برای این رخداد مهم تاریخی چراغانی در مراسم مربوط به ورود به اتحادیه كه ازطرف دولت های بلغارستان و رومانی سازماندهی شده بود مهمانان داخلی و مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا شركت كردند.رسانه های خبری بالكان از بخارست گزارش می دهند كه اكثر شهروندان رومانیایی ورود كشور خود به اتحادیه اروپا را، «رویایی كه نیم قرن به درازا كشیده» توصیف می كنند.سنجش افكار عمومی در رومانی در هفده ساله گذشته حاكی از آن بوده است كه همواره بین ۶۰تا ۸۰درصد شهروندان رومانی از ورود كشور خود به اتحادیه اروپا حمایت كرده اند.
از سال ۱۹۹۵میلادی كه دولت وقت رومانی درخواست عضویت خود را به اتحادیه اروپا ارایه كرد، همه احزاب سیاسی در رومانی از جمله حزب رادیكال ناسیونالیست افراطی از عضویت رومانی در اتحادیه اروپا حمایت كرده اند.براساس گزارش رسانه های خبری رومانی، در مراسم جشن ورود این كشور به اتحادیه اروپا، «ژوزپ بورل» رییس پارلمان اروپا و «اولی رن» كمیسر گسترش اتحادیه اروپا، «مارگو والشتروم» كمیسر ارتباطات و همچنین وزرای خارجه آلمان ،اتریش، دانمارك وبلغارستان ازجمله مهمانان بلندپایه بودند.
بر اساس گزارش رسانه های صربستان حتی در مراسم جشن ورود رومانی به اتحادیه اروپا اختلافات سیاسی در این كشور خود را نمایان كرد.به گزارش ایرنا در حالی كه «كالین پوپسكو تاریچانو» نخست وزیر رومانی با مهمانان اروپایی در میدان انقلاب جشن ورود رومانی به اتحادیه اروپا وجشن سال نو میلادی را همزمان برگزار می كردند، «ترایان باسسكو» رییس جمهور این كشور همراه با «آدریان ویدانو» شهردار بخارست این مراسم را به همراه گروهی دیگر از مهمانان در میدان دانشگاه برپا كردند.
جالب است كه میدان دانشگاه و میدان انقلاب در چند صد متری همدیگر قرار دارند و حتی صدای برنامه های موسیقی هر میدان در میدان دیگر به گوش می رسید. از چند روز قبل از سال پیام های شادباش از طرف كشورهای اروپایی وهمسایه به مناسبت ورود رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا به روسای این كشورها آغاز شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید