چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نصف جام در دستان دایی


نصف جام در دستان دایی
▪ گل ها: سیدجلال حسینی (دقیقه ۶۷)، محسن خلیلی (دقیقه ۸۰) و حمید رجبی (دقیقه ۱+۹۰) برای سایپا و حسین كاظمی (دقیقه ۳۰) برای استقلال
▪ داور: محسن قهرمانی - كمك ها: حیدر شكور و رضا سخندان
▪ اخطار: احمد مومن زاده و كاظم برجلو از سایپا
▪ اخراج: سیاوش اكبرپور (دقیقه ۶۲) از استقلال تهران - محسن ارزانی و ارشاد یوسفی (ازنیمكت ذخیره ها)(دقیقه ۲+۹۰) از سایپا
▪ تماشاگر: ۴۰ هزار نفر ،ورزشگاه: آزادی تهران
● سایپا
▪ رحمان احمدی (۹)، سیدجلال حسینی (۱۸)، حمیدرضا فرزانه (۱۷)، ابراهیم شكوری (۱۴) از دقیقه ۶۵ محسن خلیلی، محسن ارزانی (۱۶)، ابراهیم صادقی (۱۶)، حمید غلام نژاد (۱۳) از دقیقه ۴۶ جواد آشتیانی (۱۷)، امید شریفی نسب (۱۸)، داریوش یزدانی (۱۶) و احمد مومن زاده (۱۶) از دقیقه ۸۲ حمید رجبی و علی دایی (۱۷)
▪ سرمربی: علی دایی (۱۹)
● استقلال تهران
▪ وحید طالب لو (۱۲)، محمود فكری (۱۱)، امیرحسین صادقی (۸)، پیروز قربانی (۹)، مهدی امیرآبادی (۱۴) از دقیقه ۸۹ مرتضی هاشمی زاده، اكسنتی گیلائوری (۸)، حسین كاظمی (۱۴)، اصغر طالب نسب (۷) از دقیقه ۷۹ محسن یوسفی، میثم بائو (۶) از دقیقه ۷۲ علیرضا منصوریان،علی علیزاده (۹) و سیاوش اكبرپور (۸)
▪ سرمربی: صمد مرفاوی (۵)
● شرح گلها
▪ گل استقلال: شوت بلند و محكم كاظمی از فاصله ۳۵ متری با اشتباه محرز احمدی در گرفتن توپ، وارد دروازه سایپا شد.
▪ گل اول سایپا: پاس زمینی از نقطه كرنر به آشتیانی با سانتر كوتاه او همراه شد كه در ادامه ضربه سر شیرجه ای جلال حسینی گل تساوی را رقم زد.
▪ گل دوم سایپا: ضربه فنی و قوس دار خلیلی از پشت محوطه جریمه استقلال دور از دستان وحید طالب لو وارد دروازه این تیم شد.
▪ گل سوم سایپا: پاس در عمق شریفی نسب با فرار خلیلی همراه شد كه این بازیكن هم پس از دریبل طالب لو پاس عرضی داد تا رجبی دروازه خالی را باز كند.
● لحظات حساس
▪ دقیقه :۳ نفوذ سیاوش اكبرپور به درون محوطه جریمه با اشتباه دفاع سایپا همراه شد كه در نهایت ضربه او از كنار دروازه بیرون رفت.
▪ دقیقه :۶ ضربه بائو از پشت محوطه جریمه را رحمان احمدی گرفت.
▪ دقیقه :۱۹ پاس در عمق دایی به صادقی رسید كه شوت محكم این بازیكن را طالب لو دفع كرد.
▪ دقیقه :۲۷ ارسال توسط گیلائوری از جناح چپ را علیزاده با ضربه سر شیرجه ای به گل تبدیل كرد كه داور اعلام آفساید نمود.
▪ دقیقه :۳۷ ضربه پنالتی كه توسط یزدانی زده شد را طالب لو دفع كرد. در ادامه ضربه شریفی نسب هم از بالای دروازه بیرون رفت.
▪ دقیقه :۴۹ ضربه آشتیانی از پشت محوطه جریمه با اختلاف كمی از بالای دروازه بیرون رفت.
▪ دقیقه :۵۴ ضربه علیزاده از جناح چپ با اختلاف از كنار دروازه بیرون رفت.
▪ دقیقه :۵۵ توپ بلندی كه از جناح چپ ارسال شد، با ضربه سر مومن زاده همراه گردید كه توپ او از كنار دروازه استقلال بیرون رفت.
▪ دقیقه :۶۰ ضربه سر خطرناك فرزانه روی ارسال توپ از نقطه كرنر را امیرآبادی در دهانه دروازه دفع كرد.
▪ دقیقه :۷۲ ضربه خلیلی از پشت محوطه جریمه را طالب لو گرفت.
▪ دقیقه :۷۶ شوت سركش كاظمی از روی یك ضربه ایستگاهی را احمدی در ۲ ضرب و به سختی دفع كرد.
▪ دقیقه :۷۹ نفوذ و ضربه خلیلی در موقعیت تك به تك را طالب لو دفع كرد.
▪ دقیقه :۸۹ ضربه سر صادقی روی اوت دستی بلند علیزاده از بالای دروازه سایپا به بیرون رفت.
● شرح بازی
با به صدا درآمدن سوت شروع این دیدار، ۲ تیم بازی پایاپایی را تا اواسط نیمه اول به نمایش گذاشتند. در ۳۰ دقیقه اول شاهد اتفاق خاصی روی هیچ یك از دروازه ها نبودیم تا این كه استقلالی ها روی اشتباه رحمان احمدی به گل رسیدند و جریان بازی را به سود خود تغییر دادند. حملات پراكنده سایپا با محور قرار دادن ارسال توپ های بلند روی دروازه استقلال در نهایت یك پنالتی برای نارنجی پوشان به ارمغان آورد كه یاران علی دایی نتوانستند از این موقعیت استفاده كنند.
در مقابل استقلالی ها هم با روی آوردن به بازی مستقیم بارها قلب دفاع سایپا را هدف قرار دادند.نیمه مربیان را بدون هیچ چون و چرایی علی دایی برد. سایپا در نیمه دوم از هر لحاظ برتر بود.سایپایی ها بهتر بازی كردند، بیشتر حمله كردند و در نهایت هم ۳ گل به آبی پوشان زدند. دایی با تعویض های خوب و مؤثرش نشان داد در سطح بسیار بالاتری نسبت به مرفاوی قرار دارد. در حقیقت می توان گفت دایی در نیمه مربیان هر كاری خواست با استقلال و مرفاوی كرد. در مقابل تعویض های هوشمندانه دایی، صمد مرفاوی بسیار ضعیف عمل كرد. تحلیل تعویض های مرفاوی می تواند نمایش روشنی از ضعف های فنی این مربی باشد.در هر صورت سایپا با قدرت و حقانیت ۳ امتیاز این بازی را از استقلالی كه با یك گل پیش بود، گرفت تا نشان دهد شایسته قرار گرفتن در صدر جدول است.
● در حاشیه دیدار سایپا - استقلال
پیش از شروع بازی علی دایی سوژه اصلی شعارهای هواداران استقلال بود. تماشاگران حاضر در ورزشگاه با سر دادن شعارهایی برای دایی، كری می خواندند و او را بازنده می دانستند.
● خوش و بش
داریوش یزدانی بازیكن اسبق استقلال پیش از شروع بازی به سمت نیمكت این تیم رفت و با همبازیان سابق خود، خوش و بش كرد. مرفاوی دستیارانش هم به سمت نیمكت سایپا رفتند و با اعضای این تیم خوش و بش كردند.
● راهنمایی منصوریان
قبل از این كه یزدانی بخواهد ضربه پنالتی را بزند، منصوریان تا كنار خط طولی زمین پیش آمد و طالب لو را در مورد نحوه گرفتن توپ راهنمایی كرد. جالب این كه طالب لو با شیرجه به همان سمتی كه منصوریان گفته بود، توپ را دفع كرد.
● سكونشینان
رضا عنایتی مهاجم فصل گذشته استقلال به همراه بهشاد یاورزاده در ورزشگاه حضور یافته بودند و از روی سكوها دیدار ۲ تیم را تماشا می كردند.
● درگیری دایی و فكری
طی نیمه اول و در یك صحنه انگشتان فكری به چشم دایی برخورد كرد. همین مسأله موجب جدال لفظی بین این ۲ بازیكن شد تا این كه كاظمی دخالت كرد و آنها را از هم جدا نمود. در حالی كه همگان تصور می كردند مسأله خاتمه یافته باشد، فكری و دایی پس از به صدا درآمدن سوت پایان نیمه اول، بار دیگر با هم به مناقشه پرداختند. این بار هم مرفاوی وساطت كرد اما دخالت او فقط موجب بالا گرفتن بیشتر درگیری پیش آمده شد. در ادامه دایی مقابل دوربین های تلویزیونی عمل فكری را محكوم كرد. همین مسأله موجب خشم تماشاگران شد تا علیه دایی شعار بدهند.
● خشم هواداران
بعد از اخراج سیاوش اكبرپور و هنگامی كه گل دوم و برتری سایپا به ثمر رسید هواداران استقلال با سر دادن شعارهایی خواستار كناره گیری سیاوش اكبرپور از استقلال شدند. آنها این بازیكن را دلیل اصلی پیش افتادن سایپا می دانستند. نكته جالب این كه پس از به ثمر رسیدن گل سوم نارنجی پوشان، تماشاگران استقلالی با سر دادن شعارهای مشابهی، این بار خواستار كناره گیری مرفاوی از تیم شدند.
● مرفاوی متفكر
پس از پایان بازی و در حالی كه اعضای هر ۲ تیم به رختكن ها رفته بودند، صمد مرفاوی همچنان روی صندلی اش نشسته بود و فكر می كرد. او ۱۰ دقیقه بعد از سوت پایان بازی به رختكن رفت.
● اخراج سیاوش
سیاوش اكبرپور در حالی از زمین بازی اخراج شد كه تا آن موقع داور دست به جیب نشده بود. گویا اكبرپور به دلیل گفتن ناسزا به داور با كارت قرمز او مواجه شد. سیاوش حتی در حال بیرون رفتن از زمین هم به ناسزا گفتن ادامه داد به نحوی كه مسؤولان تیم مجبور شدند با دست دهان او را مسدود كنند تا كسی ناسزاهایش را نشنود.
● گلایه رشیدی
منصور رشیدی یكی از مربیان سایپا و از پیشكسوتان استقلال بعد از پایان بازی به اعضای كادر فنی استقلال گلایه كرد كه اكبرپور در مقابل رختكن سایپا حاضر شده و به اعضای این تیم ناسزا گفته است.
● حبس در رختكن
تا ۲۰ دقیقه بعد از پایان بازی، اعضای تیم استقلال در رختكن حضور داشتند و به نوعی خود را حبس كرده بودند. آنها برای این كه با هواداران خشمگین تیم برخورد نكنند، ترجیح دادند دیرتر از رختكن خارج شوند اما تعدادی از هواداران مقابل درب غربی ورزشگاه تجمع كرده بودند تا اعتراضشان را به گوش اعضای تیم برسانند. وقتی خبر این تجمع به آبی پوشان رسید، آنها ترجیح دادند از درب شرقی خارج شوند.
● تهدید مرفاوی
وقتی مرفاوی وارد رختكن شد، سیاوش اكبرپور برای پنهان ماندن از چشم سرمربی، گوشه ای دور از دیگران نشسته بود. مرفاوی هم كه عصبانی به نظر می رسید، مدام می گفت: «بلدم با سیاوش چكار كنم. او كمر تیم را شكست.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید