جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نشست ملی، نظام صنفی و پایان یک طرح ملی


نشست ملی، نظام صنفی و پایان یک طرح ملی
● همایش
از هر منظری كه بنگریم، برپایی «نشست ملی فناوری اطلاعات» با حضور رئیس‌جمهور، اتفاقی مهم و بی‌سابقه بوده است. این‌كه IT در كشورمان و در بین تصمیم‌گیری‌های كلان مملكتی، از وزنی قابل اعتنا برخوردار باشد، روندی است كه از چندی پیش آغاز شده و با برپایی نشست ملی فناوری اطلاعات به بهترین شكل نمود یافته است. سرآغاز این روند را بدون شك می‌توان به طرح تكفا مرتبط دانست. یعنی زمانی كه برای نخستین بار در كشورمان، برنامه‌ ملی و مدونی برای توسعه IT مورد مطالعه و تصویب قرار گرفت و از همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی خواسته شد كه گام‌هایی را در راه توسعه IT بردارند. طرحی كه فقط روی كاغذ باقی نماند و با اختصاص مبالغی از بودجه سالانه كشور، صورتی عملی و واقعی به خود گرفت. طرح تكفا سرآغازی بود برای بذل توجه جدی دولتمردان به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات و مطرح شدن این واقعیت كه IT و ICT ، یكی از ابزارهای مؤثر توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند. پس از آن‌كه تكفا به‌طور رسمی وارد ادبیات جامعه IT ایرانی گردید، اقدام مؤثر و مهم دیگر در شناساندن هر چه بیشترIT به جامعه و دولت، برپایی موفق نمایشگاه الكامپ دهم بود. ااین نمایشگاه با تلاش بسیار زیاد انجمن شركت‌های انفورماتیك، به نحو مناسبی برگزار شد و تلاش‌های رییس انجمن
نتیجه بخش بود آنجایی كه رئیس‌جمهور، خود نمایشگاه را افتتاح كرد. یعنی باری دیگر تلاش شد تا اهمیت موضوعIT به همگان گوشزد شود. سرانجام در پایان سومین سال از معرفی و اجرای طرح تكفا، بار دیگر رئیس‌جمهور بین اهالی IT حضور یافت و در نشست ملی فناوری اطلاعات، ضمن تقدیر از دست‌اندركاران حوزهIT ، پایان رسمی طرح تكفا را نیز اعلام نمود.
به نشست ملی هر چند كه همانند سایر فعالیت‌هایی كه برای نخستین بار انجام می‌شوند، انتقاداتی وارد آمد، اما برای اولین‌بار، عالی‌ترین مقام اجرایی كشور از تعدادی از دست‌اندركاران بخش خصوصی و بخش دولتی فعال در زمینه IT تقدیر كرد. اتفاق بسیار فرخنده‌ای است كه تعدادی از مدیران فعال شركت‌های بزرگ IT كشورمان توانستند با پوشش خبری مناسب، لوح تقدیر از ریاست‌جمهوری دریافت كنند و نام شركت‌های IT نیز به عنوان شركت‌هایی كه نقشی در توسعه كشور دارند مطرح شود. اكنون می‌توان امیدوار بود كه IT به عنوان بخشی از صنعت در كشورمان پذیرفته شده است. در همین نشست، رئیس‌جمهور حكم نخستین رئیس‌نظام‌صنفی رایانه‌ای كشور را نیز ابلاغ نمود. همین امر یعنی رسمیت یافتن یك نهاد غیردولتی صنفی و دریافت حكم از رئیس دولت‌ می‌تواند قدرت بیشتری را به صنعت IT كشورمان بدهد. این اتفاقات همه، باعث خرسندی هستند و می‌توانند نوید‌بخش آینده روشن‌تری باشند برای صنعت IT. اما از دیدگاه مطبوعات و رسانه‌هایی كه به‌طور خاص یا عام به IT می‌پردازند نیز، علاوه بر آنچه گفته شد، رخداد مبارك دیگری نیز به وقوع پیوست. در بین كسانی كه لوح تقدیر از ریاست‌جمهوری دریافت می‌كردند، نماینده‌ای نیز از رسانه‌هایIT حضور داشت. IT نویسانی كه اكنون در بیش از سی نشریه مختلف و چندین روزنامه و سایت اینترنتی مشغول اطلاع‌رسانی در این حوزه هستند، تاكنون به عنوان گروهی مستقل، شناخته‌شده نبودند. همین حركت نمادین، توجه همگان را به گروه خاصی از نویسندگان مطبوعات جلب نمود. از سالیان دور كه عده نشریات كامپیوتری از عدد انگشتان یك دست فراتر نمی‌رفت و هیچ روزنامه‌ای صفحه‌ای ویژه IT را نداشت، تاكنون كه IT ‌نویسان به خانواده‌ای بزرگ تبدیل شده‌اند، راه درازی پیموده شده است.
● فرسایش
مدتی است كه بعضی از شرکتها قصد دارند از سرویس اینترنت پرسرعت یا همان ADSL استفاده كنیم. ولی با همه تلاش و جستجویی كه انجام داده‌ایم، فقط امكان سرویس‌گیری از دو شركت را یافته‌ایم. یعنی خودمان هم باور نمی‌كردیم كه با همه سروصدایی كه پیرامون ADSL برپاست، وقتی پای عمل به میان می‌آید، انتخاب چندانی برایمان باقی نمی‌ماند، آن‌هم با قیمت و سرعتی كه بی‌نیاز از توصیف است!
ولی شركت اتصالات (همان مخابرات دبی كه تا چندی پیش در بازار به صورت انحصاری عمل می‌كرد) از زمانی كه انحصار خود را شكسته است و به شركت‌های دیگر نیز امكان حضور در بازار را داده است، به شدت فعال‌تر شده و سرویس‌های بهتر و ارزان‌قیمت‌تری را به‌طور مرتب ارائه می‌نماید. و این چیزی نیست مگر سود بردن مشتری از ایجاد رقابت بین سرویس‌دهندگان. اتصالات اعلام كرده است كه به زودی باز هم نرخ خدمات DSL خود را كاهش خواهد داد. به طوری كه در ازای پرداخت همان مبالغ قبلی، سرعت ارتباط با اینترنت به دو برابر خواهد رسید، یا به عبارت دیگر قیمت‌ها را به نصف كاهش داده‌است.
همچنین این شركت به زودی تعداد نقاط ارائه اینترنت بی‌سیم پرسرعت یا همان Hot-spot‌ها را افزایش خواهد داد. در حال حاضر بیش از۵۰ نقطه با نام I-zone توسط اتصالات راه‌اندازی شده‌اند و به‌طور رایگان خدمات اینترنت پرسرعت بی‌سیم را عرضه می‌نمایند.
● نمایش
نمایشگاه الكامپ یازدهم برگزار شد و صحبت‌ها و تحلیل‌های پیرامون آن هم پایان یافت. اما با نزدیك شدن به زمان برپایی نمایشگاه جی‌تكس در دبی، بار دیگر بحث پیرامون آن بالا خواهد گرفت و همچون همیشه، تحلیلگران به بررسی این موضوع می‌پردازند كه چرا نمی‌توان نمایشگاهی مانند جی‌تكس را در ایران برپا نمود. خبرهای ریز و درشت كه قبل ا‌ز برپایی جی‌تكس به‌گوش می‌رسد، به ناچار تلنگری به ذهنمان می‌زند. در خبرهای نمایشگاه جی‌تكس آمده است كه شركت‌های عربستانی نسبت به سال قبل بیست درصد فضای بیشتری را اجاره كرده‌اند و خود را برای حضوری گسترده‌تر در نمایشگاه آماده می‌كنند. ضمن آن‌كه مؤسسه تحقیقاتی معتبر IDC اعلام نموده است كه یكی از علل پیشرفتIT در منطقه خاورمیانه، برپایی نمایشگاه جی‌تكس است كه به‌طور مستمر و منظم بیش از بیست سال است كه برگزار می‌شود.
● گشایش
ضریب نفوذ كامپیوتر در كشورهای عربی خاورمیانه تا سال ۲۰۰۸ به دو برابر خواهد رسید.براساس تحقیقات مؤسسه Madar ، تعداد كامپیوترهای فروخته شده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ بالغ بر ۱۵ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود. در بین این كشورها، لبنان و اردن از بیشترین ضریب نفوذ برخوردار هستند و ضریب نفوذ هر كدام تا سال ۲۰۰۸ به ترتیب به ۸/۱۵ و ۹/۱۳ درصد خواهد رسید. لازم به ذكر است كه ضریب نفوذ متوسط PC در كشورهای یاد شده حدود ۷ درصد می‌باشد.
● به زودی
▪ كارگاه آموزشی مدیریت پروژه‌های IT- منامه‌‌‌‌- بحرین‌‌‌-۲۰ تا ۲۴ آگوست ۲۰۰۵ - نشانی‌اینترنتی: www.itc.me.com
▪ سمینار آزمون نرم‌افزار برای مدیریت بهتر پروژه‌ها - دبی - ۱۰ تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵ - نشانی اینترنتی:
www.recexpo.com
▪ كنفرانس مدیریت شبكه كاربردهای و مخابرات - دبی - ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۵ - نشانی اینترنتی:
www.iirme.com
▪ نمایشگاه كامپیوتر جی‌تكس - دبی - ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۵ - نشانی اینترنتی: www.gitex.com
علیرضا صالحی
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید