جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


درخشش نگین زاگرس با توسعه گردشگری


درخشش نگین زاگرس با توسعه گردشگری
وقتی سخن از شهرهای توریستی ایران به میان می آید، برای نخستین گزینه، اصفهان و بعد یزد، كرمان و چند شهر شمالی به یاد می آیند.
در صورتی كه در فاصله ۱۱۰ كیلومتری اصفهان به یكی از قطب های گردشگری كشور می رسیم كه شاید بسیاری از ایرانیان حتی كمترین اطلاعی از آن نداشته باشند. چهارمحال و بختیاری است كه در همسایگی استان های اصفهان، لرستان و كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
گردنه ای كه مرز اصفهان و چهارمحال و بختیاری را جدا می كند «رخ» نام دارد كه در آینده ای نزدیك جای خود را به تونلی می دهد كه مسیر اصفهان تا شهركرد را نزدیك تر می كند. این استان كه بام ایران نام دارد در ۵۰۰ كیلومتری تهران واقع است و به طور متوسط ۵ تا ۷ ساعت زمان لازم است تا این فاصله را طی كنید. كم و زیاد شدن این زمان بستگی به نوع وسیله نقلیه ای دارد كه می خواهید با آن به سفر بروید. فقط باید به خاطر داشته باشید كه برخلاف آنچه تصور می كنید هم مرز اصفهان و نزدیك تر از آن است كه فكر می كنید.
برای تهرانی ها كه فقط ۳ رودخانه در استان خود دارند، دیدن این همه رود، تالاب و چشمه خالی از لطف نیست. راستی باید بدانید كه بهترین فصل استفاده از این منطقه بهار و تابستان است.
فرخشهر؛ نخستین منطقه ای است كه در مسیر شهركرد قرار دارد، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز در همان ناحیه واقع است. این منطقه ۲۷ هزار هكتار وسعت دارد و تراكم گیاهی آن در تابستان یادآور كوه های شمالی كشور است. منطقه ای كه زیستگاه حیواناتی مثل بز، قوچ، میش، پلنگ، گرگ و عقاب طلایی است.
بختیاری ها به گویش بختیاری كه از شاخه های مهم زبان پهلوی و گنجینه ای از واژگان سره است، تكلم می كنند. این گویش پس از گذر سال های طولانی همچنان ناب و دست نخورده، باقی مانده است.
به هر جای استان از جمله كوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان كه سفر كنید مردمی را می بینید كه با چهره ای گشاده و با لبخند گرم و صمیمی ویژه بختیاری ها می گویند: «خوش اویدین».
اما تالاب های استان از دیگر جاذبه هایی هستند كه بیش از هر چیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. چهارمحال و بختیاری ۵ تالاب دارد كه از نظر تنوع زیست محیطی، گردشگری و اكوتوریستی در رتبه های بالای ملی و بین المللی قرار دارند. در این استان ۲۰ رودخانه دائمی در جریان است كه طول آنها به ۱۵۰۰ كیلومتر می رسد. همچنین ۹۰۰ چشمه دائمی در این استان منظرگاه های زیبایی را ایجاد كرده اند.
«اسفندیار حیدری پور» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به جاذبه های منحصربه فرد این استان می گوید: مجموعه جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری بكر و دست نخورده است، از لحاظ تنوع محیطی نیز یكی از ۵ استان برتر كشور به شمار می رود.
این استان دارای یخچال های طبیعی، تالاب های متعدد و كوه های مرتفع است و ۳۰ درصد وسعت آن را جنگل فراگرفته است.
وی به آثار تاریخی این استان اشاره می كند و می افزاید: حدود ۲۱۰ اثر ثبت شده در استان داریم و در سال ،۸۵ بیش از ۱۰۰ اثر دیگر نیز در حال ثبت است.
حضور عشایر بختیاری با شیوه زندگی خاص، آثار صنایع دستی، سرپناه ها و سیاه چادرها، لباس های رنگارنگ و گویش بختیاری اهالی از جاذبه های چشمگیر فرهنگی این منطقه است كه با تلفیقی از پاكی، صداقت و میهمان نوازی این مردم، هر انسان آزاده ای را به اندیشه و تأمل وادار می كند.
حیدری پور در ارتباط با عشایر این استان و جاذبه های فرهنگی آن می گوید: این استان دومین جمعیت عشایری كشور را داراست ولی آن طور كه باید در آن به توریسم عشایری توجه نشده است، با این حال پروژه های خوبی از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده كه تأسیس یك هتل عشایری از جمله آنهاست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به دیگر پروژه های گردشگری استان اشاره می كند و ادامه می دهد: ۴ منطقه ویژه گردشگری در این استان داریم. اقدامات لازم در مورد ۲ منطقه ویژه شیدا و چغاخور به پایان رسیده و در انتظار امضای موافقتنامه ها هستیم. مطالعه محور گردشگری زاینده رود از كوهرنگ تا گاوخانی نیز در حال انجام است.
نزدیكی این استان به اصفهان و جاذبه های گردشگری آن بخصوص تالاب چغاخور و گردشگاه سیاه سرد، قابلیت جذب گردشگران بسیاری را دارد، اما باید ببینیم كه ظرفیت مراكز اقامتی این منطقه چه مقدار است؟
حیدری پور با اشاره به مراكز اقامتی استان تصریح می كند: این استان ۹ هتل با ۳۰۰ تخت دارد كه از ۴ ستاره تا یك ستاره هستند و البته این وضع مناسب و آرمانی ما نیست.
وی ادامه می دهد: باید ۷۰۰ تخت دیگر به ظرفیت اقامتی ما اضافه شود به همین دلیل بزودی هتل جدیدی به بهره برداری می رسد. شركت توسعه گردشگری نیز ساخت یك هتل با ۱۴۰ اتاق را در برنامه های خود قرار داده است. وی تأكید می كند: ۲ مجموعه بین راهی در مسیر بلداجی به لردگان و یك مجموعه بین راهی هم در مسیر تالاب چغاخور داریم. وقتی گردشگری در منطقه ای رونق می گیرد، اقتصاد آن قسمت هم شكوفا می شود، ولی چه تعداد گردشگر به استان وارد شده اند و میزان ماندگاری آنها چه مدت بوده است؟
حیدری پور می گوید: طبق آمار موجود ۶۰۰ هزار نفر عید نوروز و یك میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در فصل تابستان به این استان سفر كرده اند، اما متأسفانه بیشتر گردشگران در این استان اقامت نمی كنند، یعنی صبح می آیند و شب بر می گردند.
وی با اشاره به ضرورت ماندگاری گردشگر می افزاید: اكثر كسانی كه به این منطقه می آیند، مایحتاج خود را هم می آورند و از این رو حضور آنها تأثیری بر اقتصاد این منطقه ندارد، در حالی كه اگر بتوانیم مدت حضور آنها را طولانی كنیم، بر اقتصاد منطقه تأثیرگذار خواهد بود.
طبیعت در خدمت گردشگری
استان چهارمحال و بختیاری از لحاظ تنوع زیستی جزو ۵ استان نخست كشور است، وجود تالاب های مختلف مانند چغاخور، گندمان و دشت لاله های واژگون، طبیعتی بی نظیر را در این منطقه به وجود آورده است.
همچنین جنگل های هلن از زیباترین جنگل های این استان است كه ارتفاع آن بیش از ۲ هزار متر بوده و بلوط، زالزالك و درخت های جنگلی در آن رشد می كنند، آبشار سبز كوه آن نیز از بهترین آبشارهای ایران به شمار می آید.
«داود شیوندی»، مدیركل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به طبیعت این استان می گوید: تنوع آب و هوایی این منطقه خاص است به طوری كه در یك منطقه برف و در منطقه دیگر هوای معتدل وجود دارد.
وی با اشاره به كوهستانی بودن این استان تصریح می كند: به علت وجود اكوتوریسم در استان، آموزش های اولیه طبیعت گردی را ارائه می دهیم.
شیوندی با بیان این كه توسعه اكوتوریسم تضادی با حفظ محیط زیست ندارد، می گوید: باید ظرفیت منطقه را شناسایی و به صورت علمی و اصولی برخورد كنیم تا هیچ مشكلی پیش نیاید. به طور مثال در یك منطقه حفاظت شده بعد از اقدامات كارشناسی دقیق، مجوز شكار ۱۰ رأس داده می شود و ما می دانیم كه این شكارها هیچ لطمه ای به حیات وحش نمی زند.
مدیر كل محیط زیست چهارمحال و بختیاری به كمیته راهبردی طبیعت گردی اشاره می كند و می افزاید: در سطح استان نیز كمیته ای تشكیل شده است كه محیط زیست هم در آن حضور دارد و بر اساس آیین نامه ای كه میان ما و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنظیم شده در آینده اكوتوریسم به صورت گسترده آموزش داده می شود.
● جاذبه های چهارمحال و بختیاری
استان چهارمحال و بختیاری جاذبه های طبیعی فراوانی دارد كه در استان پراكنده اند، ولی معروف ترین آنها گردشگاه سیاه سرد بروجن در ۶۵ كیلومتری شهركرد و نزدیكی بروجن است. در شهرستان فارسان نیز چشمه پیر غارده را می بینیم كه با مركز استان ۳۵ كیلومتر فاصله دارد.
پل زهان خان نیز در ۲۹ كیلومتری شهركرد واقع است و وجود این پل قدیمی و دهكده توریستی زاگرس در حاشیه رودخانه آن، مناظر بكری را ایجاد كرده اند. همچنین آبشار آتشگاه در شهرستان لردگان، چشمه رستم آباد شهرستان اردل و آبشار تونل اول كوهرنگ از جاذبه های مهم استان هستند. عمارت ستوده از جمله بناهای تاریخی و دارای نقاشی های نفیس است كه در واقع جزو آخرین بخش های به جامانده از مجموعه ارگ چالشتر و مربوط به اواخر دوره صفوی تا آخر قاجاریه است.
البته به جز این بناها، مسجد اتابكان در مركز شهركرد، مسجد جامع شهركرد با قدمتی ۲۰۰ ساله، عمارت آزاده، قلعه امیر مفخم، بختیاری و بخصوص شیرهای سنگی كه مظهر شجاعت و دلیری مردان این منطقه است، از دیگر جاذبه های استان به شمار می رود. طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری، بخصوص دشت رنگارنگ پوشیده از لاله های واژگون آن در فصل بهار و تابستان جلوه دیگری دارد. پس در سفر سال آینده این استان را در نظر داشته باشید.
محمدرضا انواری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید