جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

روز آخر دیکتاتور


روز آخر دیکتاتور
«رخساری رنگ پریده، ضجه ای بلند و طناب داری بر گردن، پایانی بود بر عمر دیكتاتور عراق.» سحرگاه شنبه صدام حسین كه نزدیك به ربع قرن حكومت خود بر عراق بسیاری از شخصیت ها و فعالان شیعه و كرد عراق را به تیغ سركوب سپرد، خاك و سرزمین همسایگان را آماج تهاجم قرار داد، با چوبه دار اعدام شد. عراقی های خسته از سالیان دراز حكومت استبدادی وی شادمانی سر داده و ترانه امید خواندند. «بیم و امید» عراقی ها از اعدام صدام هنگامی به پایان رسید كه تلویزیون دولتی عراق صبح شنبه در رأس اخبار خود اعلام كرد: «اعدام صدام اجرا شد.» براساس گزارش تلویزیون عراق، صدام، تا زمانی كه خبر مرگش تأیید نشد بر بالای چوبه دار باقی ماند و به این ترتیب برگ دیگری از تاریخ عراق ورق خورد. مریم الرئیس یك مقام رسمی وزارت خارجه عراق كه در مراسم اعدام صدام حضور داشت در مصاحبه ای با تلویزیون عراق گفت: صدام و دو همدست او، برزان تكریتی و عواد بندر یكی پس از دیگری به دار مجازات آویخته شدند. جواد نوری المالكی نخست وزیر عراق در مراسم اعدام حضور نداشت و یكی از مشاورانش این مراسم را از نزدیك نظاره گر بود. دادگاه تجدیدنظر عراق سه شنبه گذشته حكم اعدام صدام و دو همدست او را تأیید كرد و به جرم جنایت علیه بشریت به چوبه دار سپرد و شمارش معكوس مرگ دیكتاتور از عصر چهارشنبه آغاز شد.
● آخرین لحظات عمر دیكتاتور چگونه گذشت؟
براساس گفته های سامی العسگری، مشاور سیاسی نوری المالكی، صدام در هنگام انتقال از سلول زندان نظامی آمریكایی ها به مأموران عراقی مقاومت می كرد. اما در آخرین لحظات در پای چوبه دار چنانكه تصاویر هم نشان داد، هیچ مقاومتی از خود نشان نداده است.
اعدام صدام در محوطه سازمان اطلاعات ارتش عراق صورت گرفت. جایی كه شاهد اعدام بسیاری از مخالفان رژیم بعث بوده است.
در فیلم ویدئویی كه از سوی دولت عراق منتشر شد، صدام پیراهن سفید و بالاپوش ضخیم سیاه رنگ به تن دارد و دست اش از پشت بسته است. كمی پیش از اعدام، مأموران و مجریان حكم، كلاهش را از سر بر می دارند و از وی می پرسند كه آیا تقاضایی دارد كه وی پاسخ منفی می دهد. پس از این یكی از روحانیون عراق دعای ویژه پیش از لحظه اعدام را به جا می آورد. در ادامه مراسم اعدام، صدام از گذاشتن سرپوش خودداری كرده و به هنگام انداختن طناب به دور گردنش همان رفتار فریبنده ایام دادگاه را كه سر دادن فریاد «الله اكبر» است تكرار می كند و می گوید: «عراق پیروز می شود.» موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در روایتی از فضای اعدام دیكتاتور می گوید: صدام هنگام اجرای حكم اعدام آن پرخاشگری جلسات دادگاه را نداشت و به شكلی عجیب خود را تسلیم چوبه دار نشان داد. به گفته الربیعی یك گروه عراقی با پشتیبانی نیروهای امنیتی عراق حكم را اجرا كردند و هیچ یك از آمریكایی ها حتی در ساختمان محل اجرای حكم نیز حضور نداشتند.» موفق الربیعی شرایط روحی صدام را در هنگام اجرای حكم، شكسته، آشفته و غیرقابل وصف اعلام كرد.
● تشییع جنازه ای با ۷۰۰ عضو عشیره صدام
اگرچه شبكه الجزیره به نقل از یكی از وكلای صدام از انتقال جسد صدام حسین به زادگاهش «تكریت» خبر داده بود اما پایگاه خبری ایلاف به نقل از یك منبع نزدیك به خانواده صدام اعلام كرد: «رغد، دختر بزرگ صدام خواستار دفن جنازه پدرش در یمن - البته به صورت موقت- شده بود.»
اما در نهایت صدام در «عوجه» روستای محل تولدش (ساعت ۴ صبح) در شمال بغداد به خاك سپرده شد. جسد وی به سردمداران قبیله ابوناصر و افراد خانواده اش تحویل داده شد. درمراسم خاكسپاری وی تنها ۷۰۰ نفر از افراد قبیله ابوناصر و شماری از بستگانش حضور داشتند.عدی و قصی پسران صدام حسین نیز كه سال ۲۰۰۳ توسط نظامیان آمریكایی كشته شدند، در همین قبرستان به خاك سپرده شده اند.
برخی اعضای خانواده صدام نیز پیشتر گفته بودند كه رهبر سابق عراق، در رمادی دفن خواهد شد كه از پایگاه های نیروهای سلفی به شمار می رود.اما جسد صدام چند ساعت پس از اعدام او توسط یك هلی كوپتر آمریكایی به تكریت منتقل شد تا در روستای عوجه كه زادگاه اوست، دفن شود.تلویزیون رسمی عراق در هنگام اعلام خبر اعدام صدام، ضمن توصیف رئیس جمهوری ۶۹ ساله عراق به عنوان یك «جانی» اعلام كرد كه اعدام او بیانگر «پایان یك دوره تاریك در تاریخ عراق» است.
تصاویر صدام حسین در حالی كه در كفن پیچیده شده بود، از تلویزیون های سراسر جهان نشان داده شد.
مقام های عراقی حاضر در صحنه اعدام گفته اند كه اونسخه ای از قرآن را به همراه داشت كه پیش از رفتن به پای چوبه دار، آن را به كسی سپرد تا به دوستانش تحویل دهد.اعدام صدام حسین، در محوطه سازمان اطلاعات ارتش عراق صورت گرفت، جایی كه به گفته مقام های عراقی، شاهد اعدام شماری از مخالفان صدام، توسط رژیم سابق عراق بوده است.
● دومین جشن عراقی ها برای سقوط دیكتاتور
گزارش های رسیده از بغداد حاكی است كه مردم عراق در خیابان های بغداد ودیگر شهرهای این كشور با شنیدن این خبر به خیابان ها ریخته و به شادی پرداخته اند.این گزارش ها حاكیست بسیاری از مردم كه سال ها شاهد سركوب ها و خشونت های زمان حاكمیت صدام بودند با پخش نقل و شیرینی و به صدا در آوردن بوق اتومبیل های خود به شادی پرداخته اند.
برپایه گزارش ها اینگونه شادمانی در صحنه عراق یك بار هنگام سقوط مجسمه صدام و پایان دیكتاتوری بعثی ها دیده شد. منابع خبری در عراق گفته اند كه شادمانی از مرگ صدام در همه شهرها جریان داشت و فقط در منطقه عظیمه بغداد كه عموماً سلفی نشین است، به دنبال اعلام حكم اعدام صدام افرادی مسلح به خیابان ها ریختند و با پلیس به زد و خورد پرداختند.
اما نیروهای عراقی مستقر در منطقه بلافاصله كنترل اوضاع را در دست گرفتند.مقام های عراقی معتقدند كه نفوذ عملی صدام حسین در این كشور، با اعدام او كاملاً پایان یافته است.این در حالی است كه برخی محافل سیاسی با برجسته كردن خبر خشونت های عراق تلاش كردند تا نشان دهند كه اعدام صدام، اوضاع امنیتی عراق را وخیم تر كرده است.
● حوادث روز اعدام دیكتاتور
تنها ساعتی پس از اعلام خبر اعدام صدام، آسوشیتدپرس گزارش داد كه بر اثر انفجار یك بمب كار گذاشته شده در بازار ماهی فروشان كوفه ۳۰ نفر كشته شدند. اگرچه این انفجار چند ساعت پس از اعدام صدام، دیكتاتور سابق عراق روی داد اما هیچ مدركی دال بر ارتباط این انفجار با اعدام صدام وجود ندارد.
مدیر خدمات بیمارستان الفرات الاوسط اظهار داشت: «این انفجار در كوفه ۱۰۰ مایلی جنوب بغداد رخ داد و چندین زن و كودك درمیان كشته شدگان این انفجار بودند. » وزارت كشور عراق اعلام كرد: «در این انفجار ۴۵ تن نیز مجروح شدند. »
در همین حال ارتش آمریكا اعلام كرد، سه تفنگدار آمریكایی كه همگی از اعضای هنگ پنجم آمریكا بودند به دلیل شدت جراحات وارده از حملات روز پنجشنبه در استان الانبار كشته شدند. با كشته شدن این تعداد نیروی آمریكایی، شمار كشته های آمریكا در ماه دسامبر از شمار كشته های آمریكا در ماه اكتبر كه ۱۰۵ تن برآورد شده بود، بیشتر شد. به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست كم ۲۹۹۷ تن از نیروهای آمریكایی از آغاز جنگ در عراق، تاكنون كشته شده اند.
در جریان درگیری میان مردم و نیروهای انگلیسی در بصره، دو دستگاه تانك انگلیسی منهدم شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید