جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پایان صدام


پایان صدام
صدام، دیكتاتور جنایتكاری كه به مدت ربع قرن مستبدانه بر عراق حكومت كرد و به همسایگانش از جمله ایران و كویت حمله نظامی كرد و بسیاری از مردم خود عراق را با سلاح های شیمیایی از پای درآورد، سرانجام شنبه صبح به پای چوبه دار كشانده و اعدام شد كه با جشن و پایكوبی بسیاری از عراقی ها مخصوصا در مناطق شیعه نشین همراه بود.
وی قبل از طلوع آفتاب دیروز صبح در زادگاهش در روستای العوجه در نزدیكی تكریت دفن شد.به گزارش پایگاه اینترنتی المحیط علی الندا شیخ عشیره ابوناصر - از قبایل تكریت - با اعلام این كه صدام قبل از طلوع آفتاب دیروز صبح در روستای العوجه در نزدیكی تكریت به خاك سپرده شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مراسم تدفین صدام در یك قطعه خانوادگی لحظاتی قبل از طلوع آفتاب در روستای العوجه در نزدیكی تكریت صورت گرفت.
وی افزود: در این مراسم حدود صد نفرحضور داشتند و شاهد تدفین صدام بودند. براساس این گزارش، جسد صدام توسط یك هواپیمای آمریكایی به تكریت انتقال داده شد.در مراسم به خاك سپاری صدام هیأتی از استان صلاح الدین نیز حضور داشتند و ارتش آمریكا مسوولیت انتقال جسد صدام را به تكریت برعهده گرفت.شاهدان عینی اعلام كردند، تعدادی از اعضای عشیره صدام نیز با اجتماع در نزدیكی مسجد بزرگ العوجه برای تحویل جسد وی حضور یافتند.
تلویزیون دولتی عراق صبح شنبه در راس اخبار خود اعلام كرد: اعدام صدام اجرا شد. صدام در پای چوبه دار از گذاشتن سرپوش خودداری كرد و فریاد زد :«الله اكبر» و این پایانی بر زندگی رهبر ۶۹ ساله پیشین عراق بود.بر اساس گزارش تلویزیون عراق صدام تا زمانی كه مرگش تایید نشد، بر بالای چوبه دار باقی ماند و به این ترتیب برگ تاریكی در تاریخ عراق ورق خورد.در همین حال موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق به شبكه تلویزیونی العراقیه گفت: ما خواسته بودیم تا او در یك روز خاص اعدام شود.
وی درباره جزییات اعدام صدام گفت: قاضی حكم اعدام صدام را كه به صورت دست بسته در اتاق اعدام منتظر بود، قرائت كرد و زمانی كه صدام در اتاق اعدام ایستاد، عكاسان و فیلم برداران از وی عكس گرفتند. او هیچ چیزی نخواست و قرآنی را كه به همراهش بود خواست كه به عواد بندرداده شود.وی افزود: با صدام زمانی كه زنده بود با احترام برخورد شد و پس از مرگش نیز اینگونه عمل می شود.
اعدام صدام صد در صد عراقی بود و طرف آمریكایی هیچ مداخله ای در آن نداشت.علاوه برصدام دو نفر از هم دستان جنایتكارش نیز به دار آویخته شدند.در حالی كه مریم الرئیس، یك مقام رسمی از وزارت خارجه عراق كه در مراسم اعدام صدام حضور داشت از اعدام برادر ناتنی اش، برزان ابراهیم تكریتی و همچنین عواد البندر، رییس دادگاه انقلابی حكومت صدام خبر داده بود، موفق الربیعی ،مشاور امنیت ملی عراق و دیگر مسوولان عراقی بیانیه رسمی منتشر شده از سوی تلویزیون دولتی عراق را در این زمینه رد كرده و تاكید كردند كه اجرای حكم اعدام برای این دو به بعد از عید قربان موكول شد.این مقام وزارت خارجه عراق افزود: از تمام مراسم اعدام كه بین ۳۰/۵ تا ۳۰/۶ صبح روی داد، فیلمبرداری شد و این فیلم پخش خواهد شد. یك پزشك نیز در محل اجرای حكم اعدام حاضر بود.وی افزود: نوری مالكی، نخست وزیر عراق در مراسم اعدام حضور نیافت و مشاورش این مراسم را از نزدیك نظاره گر بود.صدام وابراهیم تكریتی و عواد بندر در تاریخ پنجم نوامبر از سوی دادگاه عالی عراق به اتهام جنایت علیه بشریت در پرونده الدجیل مجرم شناخته شده و به اعدام با چوبه دار محكوم شدند.
این در حالی است كه نوری مالكی حكم اعدام صدام را امضا كرد.از سوی دیگر سامی عسكری، مشاور سیاسی نوری مالكی، نخست وزیر عراق نیز گفت: صدام در لحظه ای كه از سلول اش در زندان نظامی آمریكایی بیرون آورده شد، مقاومت می كرد اما در آخرین لحظات زندگی اش هیچ مقاومتی از خود نشان نداد.صدام قبل از اعدام لباسی سراسر مشكی به تن داشت. كمی پیش از اعدام وی كلاهش برداشته شد و از او سوال شد كه آیا چیزی می خواهد كه او پاسخ منفی داد.
صدام پس از یك روحانی مسلمان سنی دعایی را تكرار كرد و از گذاشتن سرپوش خودداری كرد و به هنگام انداختن طناب به دور گردنش فریاد الله اكبر سرداد و گفت :عراق پیروز خواهد بود و فلسطین عربی است.وی گفت: صدام در مقر اطلاعات نظامی سابق عراق در كاظمیه بغداد اعدام شد.یك مقام عالی رتبه از وزارت دفاع عراق نیز اعلام كرد صدام وصیتنامه اش را به یكی از برادرانش داده است.به گزارش رویتر دختر صدام تقاضا كرده بود كه جسد پدرش در یمن دفن شود.نوری مالكی،نخست وزیر عراق پس از اعدام صدام از تمام مردم كشورش خواست تا اعدام وی را به عنوان بهانه ای برای حمله به عراقی ها یا دیگران قرار ندهند.
وی اظهار امیدواری كرد، این اقدام حركتی برای اتحاد و دموكراسی بوجود آورد.دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه ای اعلام كرده است: نباید سرنوشت صدام به عنوان نمادی برای مقابله با سنی ها یا جنگ های فرقه ای استفاده شود.در این بیانیه آمده است: درها برای همه كه دست شان به خون افراد بی گناه آلوده نیست، باز است و عراق بر اساس یك حزب یا دسته خاص اداره نمی شود.از سوی دیگر تیم دفاعی صدام اعدام وی را یك ترور سیاسی خواند و عنوان داشت كه صدام با بی عدالتی و دزدیدن حقوقش به مرگ محكوم شد.
تیم دفاعی صدام همچنین عنوان داشته كه كار رسیدگی به پرونده وی را با استفاده از تمامی ابزارهای حقوقی پیگیری خواهد كرد تا مشخص شود كه اعدام صدام یك ترور سیاسی بوده است.در همین حال و به دنبال افزایش خطر حملات بعد از اعدام صدام، در تكریت چهار روز قانون منع آمد و شد اعلام شد. به نوشته روزنامه الاهرام -چاپ مصر- ناصر عبادی، معاون رییس ستاد مشترك ارتش عراق اعلام كرد: به دلیل احتمال وجود حملات تروریستی پس از اعدام صدام تدابیر امنیتی شدیدتری به ویژه در زادگاه وی تكریت اتخاذ شده و از شنبه به مدت چهار روز قانون منع آمد و شد در این شهر اعمال شده است.
از سوی دیگر انفجار یك خودروی بمب گذاری شده كه ظهر دیروز در نزدیكی اداره امور بازنشستگان در منطقه الشواكه در مركز بغداد روی داد یك غیر نظامی عراقی كشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند.براثر این انفجار خسارت هایی نیز به خودروهای پارك شده در این منطقه و ساختمان های آن وارد شد.این در حالی است كه حملات شنبه در بغداد و كوفه نیز بیش از ۷۳ كشته و ۱۴۷ مجروح بر جای گذاشته بود.محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان نیز در واكنش به اعدام صدام گفت: اجرای حكم دادگاه صدام، موجب خرسندی هزاران نفر از خانواده قربانیان عراقی، ایرانی و كویتی شد.به گزارش وزارت امور خارجه، حسینی تاكید كرد: صدام، پرونده ای سراسر تاریك و ظالمانه داشت و اعمال دهها جنایت، قتل و كشتار ملت های مظلوم و بیگناه عراق،ایران و كویت تنها گوشه ای از این پرونده است.
این در حالی است كه سازمان عفو بین الملل پشتیبانی خود را از تشكیل یك دادگاه مختلط ملی و بین المللی برای پیگیری افشای جنایتهای صدام دیكتاتور عراق كه شنبه به دار مجازات آویخته شد، اعلام كرد. استبان بلتران ، مدیر عفو بین الملل در اسپانیا ساعاتی پس از مرگ صدام به خبرگزاری افه در مادرید گفت: عفو بین الملل از یك دادگاه مختلط ملی - بین المللی حمایت می كند كه اجازه انجام انواع محاكمه ها را برای رسیدگی به جنایاتی كه صدام به آن متهم شده بود، بدهد.وی در این راستا، از اینكه اعدام صدام مانع از آن شد كه او در برابر بسیاری از جنایاتش حساب پس بدهد، ابراز تاسف كرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید