جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صدام از صعود تا سقوط ( به مناسبت اعدام صدام در تاریخ ۳۰ / ۱۲ / ۲۰۰۶)


صدام از صعود تا سقوط  ( به مناسبت اعدام صدام در تاریخ ۳۰ / ۱۲ / ۲۰۰۶)
صدام حسین جوانی كه سرنوشت معمول و عادی نداشت از یك روستای فقیر به راس هرم قدرت راه یافت.
صدام حسین در ۲۸ آوریل سال ۱۹۳۷ میلادی در یك خانواده فقیر در روستای "عوجه" مشرف به شهر تكریت در ۱۵۰ كیلومتری شمال بغداد به دنیا آمد.
صدام قبل از به دنیا آمدن، پدرش را از دست داد. پس از تولد زندگی را در نزد دایی خود "خیرالله طلفاح" كه یك افسر ارتش بود، آغاز كرد. بعدا با ساجده دختر دایی خود ازدواج كرد. صدام از ساجده پنج فرزند دارد كه عدی و قصی دو تن از آنها بودند و به دست نیروهای آمریكایی در ژوئیه سال ۲۰۰۳ میلادی كشته شدند. رغد، رنا و حلا نیز سه دختر صدام از ساجده هستند.
صدام خیلی زود و در حالی كه ۲۰ ساله بود وارد صحنه فعالیت‌های سیاسی شد و در سال ۱۹۵۷ به حزب عربی سوسیالیستی بعث پیوست.
ستاره اقبال صدام به سرعت در حزب بعث درخشید. وی از حزب به عنوان ابزاری برای تحقق بخشیدن به رویا‌های بزرگ خود بهره جست.
در جولای سال ۱۹۶۸ صدام در طراحی كودتا كه موجب به قدرت رسیدن حزب بعث شد نقش مهمی ایفا كرد و عبدالرحمان عارف را بركنار كرد.
وی همچنین در ۱۶ جولای ۱۹۷۹ به جای حسن البكر زمام قدرت را در این كشور بدست گرفت و ریاست شورای فرماندهی انقلاب عراق را عهده دار شد.
در سالهای اولیه حكومت صدام ، بخاطر در آمدهای بالای نفتی و طرح بلند پروازانه وی برای توسعه، عراق شاهد خیزش اقتصادی بود.
ولی عراق با سیاست‌های صدام بویژه جنگ با ایران به قطب عربی تبدیل شد و جای مصر را گرفت. مصری كه بعد از جمال عبدالناصر در اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد بخاطر امضای معاهده صلح كمپ دیوید با اسراییل در جهان عرب منزوی شده بود.
در دوران جنگ با ایران، كشورهای خلیج فارس میلیاردها دلار به عراق كمك كردند كه در برابر به اصطلاح دشمن فارس برای دفاع از دروازهای شرقی امت عربی و تلاش‌های ایران برای صدور انقلاب اسلامی بجنگد.
ولی غرب كه روحانیون ایرانی با سرنگونی شاه مایه نگرانی آن بود با فروش مقادیر زیادی سلاح و مهمات به عراق از این جنگ حمایت كردند. این جنگ به جنگی طولانی و پرهزینه از نظر مادی و انسانی تبدیل شد.
در دوم اوت ۱۹۹۰، صدام به بهانه اختلاف نفتی با كویت، به این كشور حمله كرد. در این زمان كشورهای حوزه خلیج فارس در كمك مالی جدید به همسایه شمالی خود تردید كردند.
ارتش عراق ظرف چند ساعت همسایه جنوبی كویت را اشغال كرد ولی این اقدام عراق بحران بزرگ بین‌المللی را به همراه داشت و به تشكیل یك ائتلاف بین‌المللی متشكل از ۳۰ كشور به رهبری آمریكا منجر شد.
این بحران همچنین به شكاف و دودستگی كشورهای عربی منجر شد. ارتش های مصر و سوریه در كنار نیروهای ائتلاف با صدام قهرمان عرب كه با موشك های "اسكاد" اسراییل را با موشك مورد هدف قرار داد، جنگیدند.
پس از چند ماه از اشغال كویت، نیروهای ائتلاف ارتش صدام را طی چند روز از این كشور بیرون راندند و در بهار ۱۹۹۱ صدام با انتفاضه شیعی در جنوب و كردها در شمال مواجه شد.
صدام توانست انتفاضه شیعی را در حالیكه آمریكا چشمان خود را بر روی این واقع بسته بود، سركوب كند و عراق تحت تحریم بین‌المللی قرار گرفت.
فشارهای بین المللی بر عراق ادامه یافت كه با اتهام توسعه سری سلاحهای كشتار جمعی این كشور به اوج خود رسید.
آمریكا و انگلیس این را دستاویزی برای حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین قرار دادند و صدام در آوریل ۲۰۰۳ سرنگون شد ولی سلاحهای كشتار جمعی هنوز در این كشور پیدا نشد.
خبر دستگری وی در یك گودال در ۱۴دسامبر سال ۲۰۰۳ در سراسر جهان پخش شد.
بعد از سرنگونی رژیم صدام بدست نیروهای ائتلاف به رهبری آمریكا در سال ۲۰۰۳ و كشته شدن دو پسر وی، سایر افراد خانواده وی در كشورهای عربی پراكنده شدند. در ۱۹ اكتبر سال ۲۰۰۵ اولین محاكمه صدام به ارتكاب جنایت ضد بشری و كشتار ۱۴۸ نفر از اهالی شهر شیعه نشین دجیل در سال ۱۹۸۲ آغاز شد.
در پنجم نوامبر سال ۲۰۰۶، صدام و همدستان وی، به اعدام و زندان‌های كوتاه و بلند مدت و حبس ابد محكوم شدند. این حكم در دایره تمییز حكم دادگاه عالی جنایی عراق تائید شده بود.
صدام همچنین در سال ۱۹۸۰ از بمب‌های شیمیایی علیه مردم حلبچه استفاده كرد و حدود پنج هزار كرد این منطقه را به خاك و خون كشید.
خبر اعدام صدام در حالی امروز منتشر شده است كه با حمایت غرب بخصوص آمریكا، به مهمترین جنایت وی از جمله حمله به ایران در دادگاه رسیدگی نشد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید