شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بایدها و نبایدهای بارداری


بایدها و نبایدهای بارداری
از این لحظه به بعد، شما باید به یك موجود كوچك كه دارد لحظه‌لحظه درون بدن شما رشد می‌كند، توجه كنید و هوای او را داشته باشید... می‌دانید چطور؟
بهترین زمان مراجعه به دندانپزشك و انجام كارهای دندانپزشكی سه ماهه دوم بارداری است، ولی در بقیه ماه‌های بارداری تحت نظر دندانپزشك باشید.
امشب در پوستتان نمی‌گنجید بی‌صبرانه منتظرید كه همسرتان از راه برسد و با یك خبر خوش غافلگیرش كنید. مطمئن هستید كه او هم از شنیدن این خبر خوشحال می‌شود و زندگی مشتركتان وارد مرحله‌ای جدید و جذاب خواهد شد. زندگی دو نفره‌تان را می‌گویم؛ البته ببخشید! زندگی‌ای كه با گرفتن برگه آزمایش بارداری شما، به یك زندگی سه نفره تبدیل شده است. شما چقدر از مراقبت‌های دوران بارداری اطلاع دارید؟
● چه بخوریم؟
از این لحظه به بعد، شما باید به یك موجود كوچك كه دارد لحظه‌لحظه درون بدن شما رشد می‌كند، توجه كنید و هوای او را داشته باشید.
مهم‌ترین نقش را در سلامت جنین، تغذیه مناسب دوران بارداری ایفا می‌كند. لازم نیست برای دوران بارداری، رژیم غذایی‌تان را كاملا تغییر دهید. فقط كافی است یك بازنگری كلی نسبت به رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید و ببینید آیا موادغذایی كه در طول روز مصرف می‌كنید، حاوی تمام مواد لازم برای رشد جنین و سلامت خودتان در دوران بارداری هست، یا نه. می‌توانید در آغاز بارداری، با یك متخصص تغذیه مشورت كرده، و با او برنامه غذایی روزانه‌تان را مرور كنید. ۴ گروه اصلی موادغذایی شامل غلات، گوشت و فرآورده‌های آن، شیر و فرآورده‌های آن و میوه‌ها و سبزیجات است.
دقت كنید كه در رژیم غذایی روزانه‌تان هر ۴ گروه اصلی موادغذایی را بگنجانید. برنج، ماكارونی و نان می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن شما و جنین را فراهم كنند.انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ، پروتئین و آهن رژیم غذایی روزانه شما را فراهم می‌كنند. البته شما می‌توانید از جانشین‌های این گروه مثل انواع حبوبات یا مغزها (گردو، بادام، پسته) استفاده كنید.
پروتئین‌ برای خون‌سازی، تكامل سیستم عصبی و رشد جنین ضروری است. گاهی برخی مادران گله می‌كنند كه در هر بارداری یكی از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند یا كلسیم استخوان‌ها و دندان‌هایشان در دوران بارداری در اختیار نوزاد قرار می‌گیرد.
كلسیم دندان‌ها نمی‌تواند از شما جدا شده و در اختیار جنین قرار بگیرد بلكه شما با مصرف كافی شیر و فرآورده‌های لبنی مثل ماست، دوغ و پنیر می‌توانید كلسیم مورد نیاز جنین و خودتان را در دوران بارداری فراهم كنید. كلسیم برای رشد استخوان‌های كودك و استحكام دندان‌های او ضروری است.سبزی‌ها و میوه‌ها آخرین گروه موادغذایی هستند كه در این دوران نباید از آن غافل شوید. كاهو، هویج، گوجه فرنگی و انواع میوه‌های فصل نیز می‌توانند ویتامین‌ها و آهن را در اختیار شما بگذارند.
● هوای دندان‌هایتان را داشته باشید
اگر شما در یكی از مراكز بهداشتی پرونده داشته باشید و هر ماه یا هر دو ماه یك بار برای معاینه و بررسی وضعیت بارداری‌تان به آنجا مراجعه كنید، حتما مشاهده كرده‌اید كه پزشك یا ماما شما را برای معاینه وضعیت دهان و دندان‌هایتان، نزد دندانپزشك می‌فرستد.
در دوران بارداری به دلیل افزایش ترشح هورمون‌های جنسی زنانه، محیط مناسبی برای رشد میكروب‌هایی كه پوسید‌گی‌های لثه و دندان‌ها را ایجاد می‌كنند، در دهان شما فراهم خواهد شد كه التهاب لثه، یكی از شایع‌ترین آنهاست.
بنابراین حداقل یك بار، پیش از اینكه به رختخواب بروید، دندان‌هایتان را مسواك بزنید و از نخ دندان استفاده كنید. بهترین زمان مراجعه به دندانپزشك و انجام كارهای دندانپزشكی سه ماهه دوم بارداری است، ولی در بقیه ماه‌های بارداری تحت نظر دندانپزشك باشید.
دندانپزشك در این دوران می‌تواند كارهای ساده دندانپزشكی مانند جرم‌گیری و بروساژ و پركردگی‌های ساده را برایتان انجام دهد، ولی بهتر است كارهای دندانپزشكی پیچیده مثل جراحی دندان عقل، جراحی لثه یا ارتودنسی را به پس از زایمان موكول كنید. مهم‌ترین مراقبتی كه در این دوران می‌توانید از دهان و دندان‌هایتان داشته باشید، حفظ بهداشت دهان و سلامت لثه‌هاست كه با معاینات منظم دندانپزشكی، مسواك زدن منظم، نخ كشیدن و استفاده از دهانشویه‌ها فراهم می‌آید.
● چه بپوشم؟
در این دوران شكم و بخش‌های دیگر بدن بزرگتر می‌شوند. بنابراین لباس‌هایی كه شما در شرایط عادی می‌پوشیده‌‌اید، ممكن است برایتان تنگ باشند و در آنها احساس راحتی نكنید.
بنابراین یك روز كه حال و حوصله كمی پیاده‌روی را دارید، از منزل بیرون بروید و سری به یكی از فروشگاه‌هایی بزنید كه در آن لباس‌های مخصوص دوران حاملگی فروخته می‌شود.
لباس‌هایی انتخاب كنید كه كاملا راحت باشند و در هیچ نقطه‌ای از بدن ایجاد فشار نكنند. بنابراین پوشیدن گن و شلوار جین در این دوران چندان مناسب نیست. لباس‌های تنگ مانع جریان یافتن طبیعی خون در سراسر بدن می‌شوند. باید حواستان به جوراب‌هایتان نیز باشد. جوراب‌های تنگ و چسبان جلوی جریان طبیعی خون را در پاهایتان می‌گیرند و زمینه ابتلا به واریس را فراهم می‌كنند.
كفش‌ شما باید پاشنه كوتاه و پهن داشته باشد. این كفش مناسب‌ترین كفش دوران بارداری است، زیرا هم علاوه بر اینكه احتمال لغزیدن و زمین خوردن شما با آن بسیار اندك است، با پوشیدن آن به كمردرد نیز مبتلا نمی‌شوید. اواخر دوران بارداری، بعد از ظهرها در ناحیه قوزك پا تورم ایجاد می‌شود. بنابراین كفش‌ خود را در این دوران یك شماره بزرگتر انتخاب كنید، تا فشار اضافی به پای شما وارد نشود.
● مسافرت با یك مسافر كوچولو
شما می‌توانید در دوران بارداری به مسافرت بروید، ولی لازم است در مسافرت‌های طولانی مثل پرواز طولانی با هواپیما در ماه‌های آخر بارداری، یك پزشك در كنار شما باشد. با این حال، هفته‌های آخر بارداری، زمان مناسبی برای مسافرت نیست.
تلاش كنید، برنامه مسافرتی خود را به گونه‌ای تنظیم كنید كه در این دوران نیاز به مسافرت پیدا نكنید. اگر قرار است در دوران بارداری یك مسیر طولانی را با اتومبیل مسافرت كنید، هر دوساعت یك بار بخواهید تا اتومبیل متوقف شود و چند قدمی راه بروید.
● زمانی برای استراحت
در دوران بارداری لازم نیست، كار روزانه‌تان را تعطیل كرده ودر منزل استراحت كنید. فقط كافی است كه فعالیت روزانه‌تان را به صورت عادی ادامه دهید اما مراقب باشید، بیش از حد خسته نشوید و در فواصل زمانی معین به خودتان زنگ تفریح بدهید.
معمولا ۸ ساعت استراحت شبانه می‌تواند خستگی كار روزانه را از شما دور كند. اگر خانه دارید، می‌توانید پس از صرف ناهار نیز ساعتی استراحت كنید ولی اگر شاغل هستید، تلاش كنید پس از صرف ناهار در یك صندلی راحت، لم دهید و كمی راحت باشید.
بهترین ورزش پیاده‌روی است، آن هم در هوای آزاد. راه رفتن باعث تقویت عضلات شكم شده و در ماه‌های آخر نیز به پایین آمدن سر جنین در لگن كمك می‌كند. فعالیت و ورزش، كار اداری یا كار منزل هیچ‌گاه نباید تا حد خستگی مفرط ادامه یابد. در همان لحظه‌ای كه اولین علائم خستگی را در بدنتان دریافت می‌كنید، كار را متوقف كرده و استراحت كنید.
● یك دوش آب گرم
در دوران بارداری فعالیت پوست افزایش می‌یابد و بنابراین بیشتر عرق می‌كنید. بهترین برنامه برای حفظ شادابی و پاكیزگی، دوش گرفتن روزانه با آب ولرم است.
اگر در این دوران كم خوابی یا بی‌خوابی هم به سراغتان آمده است، از حمام به عنوان یك داروی خواب آور استفاده كنید، به این ترتیب كه دوش روزانه خود را به ساعات قبل از خواب شبانه موكول كنید و پیش از اینكه به رختخواب بروید، یك دوش آب گرم بگیرید. آب گرم آرامش را به شما باز می‌گرداند و كمك می‌كند خواب آرامی داشته باشید. در این دوران از لباس‌های زیر نخی و نه خیلی شل و نه خیلی محكم استفاده كنید. پستان‌ خود را روزانه بشویید و از خشكی آن پیشگیری كنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید