جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جام حذفی و اشکالاتی که بر آن وارد است


جام حذفی و اشکالاتی که بر آن وارد است
جام حذفی به خاطر شرایط خاص حاكم بر آن از جذابیت هایی برخوردار است كه تنها می توان در رقابت های مرحله یك هشتم،یك چهارم و نیمه نهایی مسابقات معتبر وبین المللی شاهد آن بود، چرا كه یك باخت مساوی است با برباد رفتن تمام آرزوهای یك تیم؛ به هیچ عنوان نیز تیم بازنده فرصت جبران ندارد.
اما همین جام حذفی كه از جذابیت هایش برایتان نوشتیم، در ایران شرایط خاص خود را دارد. به تعبیری جذابیت ها در این جام به مرور زمان و با پیش رفتن مرحله به مرحله مسابقات، كمرنگ تر می شود. در یك كلام می توان گفت جام حذفی جام حذف جذابیت ها است. ایراد اول را می توان به قرعه كشی رقابت ها وارد كرد.
به واقع در دستگاه عریض و طویل فدراسیون فوتبال كسی نیست كه از قرار گرفتن پرسپولیس و استقلال در یك سمت از جدول قرعه كشی جلوگیری كند؟یعنی ۲ تیم به شكلی در جام حذفی پیش بروند كه حداقل تا مرحله یك هشتم نهایی با یكدیگر ملاقات نكنند. واقعاً این جام حذفی با حضور تیم های نه چندان مطرح در مراحل مقدماتی چه جذابیتی دارد كه متولیان امر با برنامه ریزی غلط خود باعث رویارویی زودهنگام ۲ تیم پرطرفدار در مرحله مذكور شده اند؟
به طور مسلم با حذف یكی از ۲ تیم پرسپولیس و استقلال از جام حذفی، این رقابت ها در همان ابتدا حداقل ۵۰ درصد از جذابیت ها و حساسیت های خود را از دست می دهد.(بر فرض اینكه استقلال هم از سد بسیج مقاومت شیراز بگذرد)ایراد دوم به لغو پی در پی تعدادی از مسابقات این جام باز می گردد.همان طور كه در جریان اخبار قرار دارید، بازی تیم های تربیت یزد با فجرسپاسی، كیمیا رشد بندر تركمن با ملوان بندر انزلی، مقاومت بسیج شیراز با استقلال تهران و شموشك نوشهر با پاس تهران در چند روز اخیر لغو شده است.
علت این امر نیز بارش باران و برف و اوضاع نامساعد جوی عنوان شده است.اما وقتی لیگ برتر تعطیل می شود تاجام حذفی برگزار شود، اتوماتیك وار رقابت های لیگ برتر نیز با یك هفته وقفه مواجه می شود و هنگامی كه جام حذفی برگزار نمی شود، در عمل مسابقات باشگاهی ایران در رشته فوتبال دچار سكته ناقص می شود.
اما این نوع برگزاری جام حذفی چه فایده ای برای فوتبال ایران دارد؟برگزار كردن برنامه ای كه روی آن چندان فكر نشده، نمی تواند نتیجه ای غیر از این در بر داشته باشد. آقایانی كه مسابقات را قرعه كشی می كنند باید توجهی هم به امكانات تیم های میزبان (برحسب قرعه) داشته باشند تا هواداران فوتبال و تیم های درگیر در مسابقات بلاتكلیف نشوند.
مورد بعد، توزیع نامتوازن قدرت ها در ۲ گروهی است كه در جام حذفی به موازات هم حركت كرده و منتخبین هر گروه در فینال با یكدیگر برخورد می كنند؛ در یك گروه (تا مرحله یك شانزدهم) نام تیم هایی به چشم می خورد كه نزدیك به نیمی از آنها سابقه قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر را دارند؛ ذوب آهن، پرسپولیس، استقلال تهران، سایپا، سپاهان، فجرسپاسی و ملوان! در گروه مقابل اما فقط ۳ تیم از مجموع ۱۶ تیم حاضر در رقابت ها سابقه قهرمانی در فوتبال ایران دارند؛ فولاد، صباباتری و پاس نام این تیم ها است.
جالب اینكه تیم های حاضر در گروهی كه ۷ تیم با سابقه قهرمانی دارد، از نظر قدرتمند ظاهر شدن در فصل جاری غیر قابل مقایسه با تیم های گروه دیگر هستند.به هر حال انتظار می رود جام حذفی،جام جذابیت ها و حساسیت ها باشد و نه جامی سرد و ضد هیجان.مطلب آخر اینكه، دادن امتیاز میزبانی با قرعه كشی به تیم هایی كه با بارش برف یا باران زمین مسابقه خود را از دست می دهند، به هیچ عنوان به نفع فوتبال ایران نیست.
به فرض كه چنین تیم هایی قهرمان ایران هم شدند! حاصل آن چه می شود؟ تیمی كه نمی تواند در شهر خود از تیمی دیگر پذیرایی كند آیا می تواند در عرصه های بین المللی برای فوتبال ایران كسب اعتبار كند؟
البته باید به همه فرصت عرض اندام داد اما این فرصت نباید به نحوی باشد كه فرصت عرض اندام از نمایندگان واقعی فوتبال كشورمان در رده باشگاهی آسیا را بگیرد. امسال كه گذشت! امیدواریم متولیان برگزاری رقابت های جام حذفی در ایران از دوره بعد شیوه ای را اتخاذ كنند كه اولاً جام حذفی حساسیت و جذابیت خود را حداقل تا مرحله نیمه نهایی حفظ كند و در ثانی تا حد ممكن تیم هایی میزبان شوند كه متأثر از شرایط جوی، غافلگیر نشوند و روند حركت فوتبال ایران را دچار وقفه نكنند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید