جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فیلمی که تضاد فرهنگ‌ها را به تصویر می‌کشد


فیلمی که تضاد فرهنگ‌ها را به تصویر می‌کشد
«آخرین موج» پیش از آن كه فیلمی درباره قانون، رویا و اسرار زندگی باشد، اثری درباره تضاد فرهنگ هاست. این كه چگونه مردمی از دو فرهنگ متفاوت بی آن كه چیزی از هم بدانند در كنار یكدیگر زندگی می كنند. «آخرین موج»، محصول سال ۱۹۷۷ استرالیا است كه در مدت زمان ۱۰۶ دقیقه توسط پیتر ویر كارگردانی شده است.
● درباره فیلم
پیتر ویر در زمره كارگردانانی قرار دارد كه به خوبی می داند، یك فیلم را باید چگونه آغاز كرد و این ویژگی را در فیلم هایی چون «شاهد عینی» و «بی باك» نیز به نمایش گذاشته است. او «آخرین موج» را با حوادثی غیرقابل توجیه آغاز می كند كه هر كس را حیرت زده و مبهوت می كند. بر این اساس ۲۰ دقیقه نخست فیلم با نشانه های سمبولیك به پیتر ویر كمك می كند تا حقایق را از چشم بیننده مخفی نگه دارد.
«آخرین موج» در زمره فیلم های شاخص، سال های اخیر سینما قرار می گیرد كه از ویژگی هایی منحصرا استرالیایی برخوردار است. این فیلم یكی از آثار تاثیرگذار و جریان ساز سینمای استرالیا است كه خونی تازه در رگهای سینمای این كشور جاری كرد. «آخرین موج» اگر چه به درون شخصیت ها پرداخته و دراین میان توجهی ویژه به رفتارهای متضاد دیوید (شخصیت اصلی) داشته است، اما به ندرت در آن مكث های طولانی و بی دلیل دیده می شود.
شخصیت دیوید به خوبی توسط پیترویر خلق شده است و كاراكتری چند لایه است كه در ظاهر فردی موفق است اما در زندگی شخصی اش دچار مشكلات زیادی است. به اعتقاد برخی منتقدان «آخرین موج» بهترین ساخته پیترویر است اما آنچه همه منتقدان درباره آن با هم توافق دارند این است كه پیتر ویر با این فیلم به شهرت رسید واستعدادش كشف شد.
● داستان فیلم
فیلمنامه «آخرین موج» را پیتر ویر با همكاری تونی مورفت در ژانر فانتزی و وحشت به نگارش درآورده اند. فیلم موضوع فراموشی بومی های استرالیا را دستمایه روایت قرار داده است. داستان این فیلم درباره وكیل جوانی به نام دیوید بورتون است كه در سیدنی زندگی می كند. او در دفاع از پنج بومی استرالیایی با نقاط مهم و اتفاقات غریبی مواجه می شود. فیلم در كنار این ماجرا به نوع رفتار و منش متضاد دیوید می پردازد. فردی كه در ظاهر موفق اما در زندگی بومی اش با مشكلات بسیاری مواجه است.
● اكران در سینماها و حضور در جشنواره های خارجی
سینمایی «آخرین موج» اكران محدودی در كشورهایی چون: سوئد، انگلیس، آمریكا، استرالیا و سنگاپور داشته است. فیلم در سال ۱۹۸۰ در آكادمی فیلم های فانتزی، علمی - تخیلی و ترسناك آمریكا شركت كرد و كاندیدای دریافت بهترین فیلم فانتزی به همراه بهترین كارگردانی شد. ساخته پیتر ویر همچنین در سال ۱۹۷۸ در جایزه انستیتو فیلم های استرالیایی حاضر شد و در ۹ بخش كاندیدای دریافت جایزه شد.
● درباره فیلمساز
پیترویر ۲۱ اوت ۱۹۴۴ در سیدنی استرالیا متولد شد. او در رشته هنر و حقوق در دانشگاه سیدنی تحصیل كرد. نخستین فیلمی كه ویردر آمریكا ساخت شاهد (۱۹۸۵) بود كه پس از آن ساحل ماسكیتو (۱۹۸۶) و انجمن شاعران مرده (۱۹۸۹) را كارگردانی كرد. در سال ۱۹۹۰ پیترویر، گرین كارت را ساخت كه فیلم بسیار پرفروشی بود. بدون ترس (۱۹۹۳)، ترومن شو(۱۹۹۸)، ارباب و فرمانده (۲۰۰۳)، سالهای زندگی خطرناك (۱۹۸۲) و ماشین هایی كه مردم را می خورند (۱۹۷۴) از دیگر ساخته های این كارگردان هستند. نگاه پیترویر در فیلم هایش به آدم ها و جهان پیرامون، توام با نوعی تلخ اندیشی است. او به افرادی می پردازد كه خودشان را در محاصره می یابند، طوری كه تحمل هر چیزی برایشان دشوار است. فیلم های ویر اگرچه از نظر موضوع و مكان بسیار با هم متفاوتند اما همگی مضمون مورد علاقه او را در خود دارند كه همان كشف واكنش ها و رفتار شخصیت هایی است كه در شرایط خاص قرار می گیرند.
● بازیگران فیلم
ریچارد چمبرلین در نقش دیوید بورتون به خوبی به ایفای نقش پرداخته است و بازیگرانی چون: اولیویا هامت (آنی بورتون)، دیوید گولپیلیل (ریس لی)، فردریك پارسلود و ویویون گری وی را همراهی كرده اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید