شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جرالد رادولف؛ آمریکایی آرام


جرالد رادولف؛ آمریکایی آرام
جرالد فورد رئیس جمهور امریکا در سال های میانی دهه هفتاد و تنها کسی که بدون پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به این مقام رسیده بود غروب سه شنبه در سن ۹۳سالگی در خانه شخصی خود درگذشت. علت مرگ او که بیش از تمام روسای جمهور پیشین امریکا عمر کرد و با ۹۳ سال و ۱۲۲ روز سن رکورد رونالد ریگان را شکست، عوارض ناشی از بیماری قلبی اعلام شد و جرج بوش رئیس جمهوری امریکا در بیانه یی جرالد فورد را به دلیل داشتن «شخصیت محکم و شعور بالا» ستایش کرد.
● شکست
جرالد رادولف فورد سی و هشتمین رئیس جمهور امریکا طی سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ پس از دو سال خدمت در این سمت در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و جای خود را به «جیمی کارتر» داد.
اما همان دوره کوتاه ریاست جمهوری فورد هم نه به سبب پیروزی در انتخابات بلکه به لطف رسوایی سیاسی واترگیت محقق شد.
او که تا سال ۱۹۷۳ عضو کنگره امریکا بود و در این مدت رهبری اقلیت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان را به دست آورده بود، پس از کناره گیری «اسپایرواگنیو» معاون ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق امریکا به سمت معاون ریاست جمهوری منصوب شد. یک سال نگذشته بود که نیکسون به دلیل رسوایی واترگیت مجبور به کناره گیری از مقام خود شد و در تاریخ نهم آگوست ۱۹۷۴ فورد مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به جای آورد.
گرچه کناره گیری ریچارد نیکسون و جایگزینی او با جرالد فورد با استقبال مردم امریکا مواجه شد، اما اقدام فورد در عفو نیکسون امریکایی ها را چندان خوشحال نکرد. این تصمیم فورد در شکست انتخاباتی اش مقابل کارتر بی تاثیر نبود، اما سال ها پس از رسوایی واترگیت (کار گذاشتن شنود تلفنی در دفترهای حزب دموکرات توسط رقبای جمهوریخواه) به دلیل تصمیم جسورانه اش یعنی بخشش نیکسون در محافل سیاسی امریکا مورد تحسین قرار گرفت.
از جمله اقدامات دیگر فورد در مقام ریاست جمهوری عفو عمومی هزاران تن از جوانان امریکایی بود که در جریان جنگ ویتنام از خدمت فرار کرده یا اینکه با وجود فراخوان ارتش امریکا اصلاً به خدمت نرفتند. البته این اتفاق پس از قبول شکست امریکا در جنگ ویتنام در پی سقوط سایگون در آوریل ۱۹۷۵ رخ داد.
در آن زمان فورد هنوز بر مسند ریاست جمهوری بود که پایان جنگ را اعلام کرد. دوران کوتاه فورد در مقام ریاست جمهوری که بلافاصله پس از واترگیت آغاز شده و همزمان با شکست امریکا در ویتنام و بحران های اجتماعی در امریکا بود دوران سخت و پرتنشی بود و زمانی که او پس از دو سال و نیم حکومت در انتخابات به کارتر باخت گفت که افتخار دارد کشور را بهتر و سامان یافته تر از زمانی که ریاست جمهوری را تحویل گرفته به کارتر می سپارد.
● فوتبال، ارتش و مجلس
جرالد فورد در ایالت اوماهای امریکا به دنیا آمد و والدینش او را «لزلی لینچ کینگ» نام گذاشتند. اما مدتی بعد پدر و مادر جدا شدند و با ازدواج مادرش با شخصی به نام جرالد فورد نام پدرخوانده بر وی گذاشته شد. در دوره دانشجویی از بازیکنان موفق تیم فوتبال دانشگاه میشیگان بود، اما با وجود دریافت پیشنهادهایی برای فعالیت به عنوان یک فوتبالیست حرفه یی ترجیح داد تحصیلات خود را در رشته حقوق دانشگاه ییل ادامه دهد.
در سال ۱۹۴۲ همزمان با جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی امریکا پیوست و چهار سال بعد با کسب درجه افتخار ارتش را ترک کرد. از سال ۴۹ به عنوان نماینده ایالت میشیگان از حزب جمهوریخواه به مجلس نمایندگان راه یافت. او در حوزه انتخابی اش بسیار محبوب بود و در طول ۲۴ سال نمایندگی همواره با اختلاف ۶۰ درصد نسبت به دیگر رقبا به مجلس راه پیدا می کرد. بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۳ در مقام رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا شخصیتی میانه رو و ملایم از خود نشان داد که باعث جلب حمایت بسیاری از نمایندگان مجلس شد.
با این حال تا سال ۱۹۷۳ و انتصاب به سمت معاون ریاست جمهوری به عنوان یک سیاستمدار ملی شهرت چندانی نداشت. فورد پس از گذراندن دوران ریاست جمهوری انتصابی اش به جای نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۶ به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه وارد مبارزات انتخاباتی شد، اما دشواری های اقتصادی اواسط دهه ۷۰ از جمله بیکاری و تورم و کمبود سوخت و مقاومت اکثریت دموکرات کنگره در برابر تصویب و اجرای تعدادی از لوایح عمده ریاست جمهوری باعث رویگردانی رای دهندگان از حزب جمهوریخواه شد و نامزد دموکرات ها یعنی جیمی کارتر جای فورد را در کاخ سفید گرفت.
● بازنشستگی
فورد برخلاف کارتر، بوش پدر و کلینتون پس از دوران ریاست جمهوری چندان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی شرکت نکرد، اما در رویدادهای تاریخی و مراسم مهم همچون آغاز به کار روسای جمهور حاضر بود. در سال ۱۹۸۱ کتابخانه و موزه شخصی خود را در ایالت میشیگان افتتاح کرد و تا آخرین روزهای زندگی طرفدار پروپاقرص تیم فوتبال میشیگان بود. فورد در سال های پایانی زندگی خود وقت زیادی را همراه با همسرش صرف دادن امضای یادگاری به هواداران خود می کرد، اما سیل درخواست ها برای امضا آنقدر زیاد بود که او و همسرش «بتی فورد» طی بیانیه یی اعلام کردند دیگر توان برآورده کردن تقاضای هزاران هوادار خود را ندارند.
سلامت جسمانی فورد از سال ۲۰۰۰ و پس از سکته مغزی خفیف در گردهمایی جمهوریخواهان در فلوریدا، به خطر افتاد. با این حال پس از آن در گفت وگو با لری کینگ، مصاحبه گر مشهور CNN و همچنین مراسم تدفین ریگان در ژوئن سال ۲۰۰۴ شرکت کرد. از شرکت در مراسم تحلیف جرج بوش در سال ۲۰۰۵ به دلیل بیماری بازماند. در ژانویه سال ۲۰۰۶ به علت ابتلا به ذات الریه بستری شد. از همان زمان وضعیت جسمانی او رو به وخامت گذاشت و بالاخره دیروز همسرش بتی خبر درگذشت او را اعلام کرد. جرالد فورد و بتی چهار فرزند داشتند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید