جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آنگاه که فیدل نباشد


آنگاه که فیدل نباشد
● نگاهی به اوضاع کوبا پس از کاسترو
«مرکز همایش برووارد به یک مرکز فرماندهی محلی، ایالتی و فدرال جهت آمادگی در قبال مرگ فیدل کاسترو و تبیین واکنش مقامات به این موضوع تبدیل شده است.»
تصور کنید فیدل کاسترو، رهبر کوبا فوت شده، مخالفان منازعات نظامی در خیابان ها هستند و کوباییان متعصب راه دریا در پیش گرفته اند. در فلوریدای جنوبی، تبعیدیان بر قایق ها سوار شده و به سوی کوبا رهسپارند تا وابستگان ناامید خود را دریابند- یا اینکه به ساماندهی شورشی مسلحانه علیه دیکتاتوری ۴۷ ساله یاری رسانند.
راه عبور در تنگه های فلوریدا در اثر ازدحام قایق ها بر روی دریای متلاطم بسته شده، مردمان سراپا خیس در هرج و مرج و آشفتگی در میان دریا سرگردانند. دولت ایالات متحده معتقد است که تحقق این صحنه کاملاً محتمل است.
روز سه شنبه، مقامات فدرال، ایالتی و محلی برنامه های آماده سازی خود را برای فوت کاسترو شتاب بخشیده و یک تمرین دو روزه برای مقامات ترتیب دادند تا برنامه خود را در واکنش به مهاجرت دسته جمعی به فلوریدا بدانند. همچنانکه ۴۰۰ مقام مسوول وضعیت اضطراری و سایرین برنامه های تدوین شده را در مرکز همایش شهرستان برووارد به تمرین گذارده بودند، پلیس میامی ای میلی را در بعدازظهر سه شنبه برای گزارشگران ارسال کرد که حاکی از هشدار نسبت به شایعات تایید نشده در مورد «فوت احتمالی» کاسترو بوده است و حتی به فرماندار جب بوش نیز در مورد بروز غوغا و هیاهو در فلوریدای جنوبی هشدار داده شده بود.
● موجبات تأمل بیشتر
همچنانکه مقامات امریکایی در اندیشه ترتیب دادن برنامه هایی برای تغییر رژیم کمونیست جزیره بودند، غیبت کاسترو در تشریفات نظامی دوم دسامبر در هاوانا که به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد وی برگزار شد نیز خود موجبی برای رواج بیشتر شایعات شد.
روزنامه نگاران در هاوانا می گفتند که شایعاتی در مورد فوت کاسترو در آنجا بروز کرده اما هیچ فعالیت غیرمعمول یا حضور غیرعادی نظامیان در خیابان ها مشاهده نشده است. دفتر حفاظت منافع ایالات متحده در هاوانا نیز گفته است که خبر جدیدی از وضعیت سلامتی کاسترو در دست ندارد.
در تمرین فرماندهی، آموس روخاس جونیور، رئیس منطقه یی اداره نیروی انتظامی فلوریدای جنوبی به مقامات اظهار داشته وی انتظار دارد که در صورت فوت کاسترو مردم آرامش خود را حفظ کرده و در خیابان ها و دریا تجمع نکنند.
روخاس به زبان اسپانیولی به گزارشگران گفته است، می خواهم پیامی ارسال کنم که «خود را به آب نزنید و سعی نکنید که خود را به کوبا برسانید. آرامش خود را حفظ کنید که این گونه سفر بسیار مخاطره آمیز است.» در یک سناریوی پیش بینی شده چنین فرض شده که در صورت فوت فیدل، رائول کاسترو به دولت خود اجازه «استفاده از اعمال زور را برای سرکوب مخالفان» صادر خواهد کرد. سناریوی یک صفحه یی دیگر اظهار می دارد که «تظاهرات در کوبا با برخورد عریان نظامی سرکوب شده، باعث مجروح شدن و فوت شهروندان خواهد شد.» گروه های مقاومت کوبایی که در ایالات متحده مستقرند شروع به صدور بیانیه های مطبوعاتی دروغ و اغراق آمیز کرده اند و در این بیانیه ها اقدامات هولناکی را در کوبا به تصویر کشیده اند.
این گروه ها از سرنگونی خشونت آمیز رژیم رائول کاسترو با قصد «آزادسازی همیشگی کوبا» حمایت می کنند. «بعضی از امریکاییان کوبایی تبار خود را آماده و تسلیح کرده و رهسپار کوبا می شوند تا در راه آزادی کشور خود بجنگند یا اعضای خانواده خود را به ایالات متحده بیاورند.» از جمله راه های موجود و در دسترس بستن تمامی کشتی ها در فلوریدای جنوبی، بستن فرودگاه ها و حتی محدود کردن فروش بنزین بوده است.
استیو مک دونالد سخنگوی گشت مرزی ایالات متحده اظهار داشت که گشت مرزی می تواند عبور و مرور را در راه های منتهی به مبادی دریایی کنترل کند، وسایل نقلیه یی که به همراه قایق سوخت اضافی حمل می کنند را متوقف کند و مقرراتی را برای سفرهای چند روزه وضع کند. سروان کریس اونیل از گارد ساحلی ایالات متحده به مقامات گفته است که ایشان نشانه های مشخصی را که از جزیره می آید مورد بررسی قرار می دهند، از جمله افزایش در ساخت قایق، عزیمت دسته جمعی کوباییان به سواحل، تجمع مهاجران در تنگه های فلوریدا و تحرکات در گوشه ساحل شرقی را مدنظر قرار خواهند داد. در همایش عوامل امنیتی، واحد اطلاعات استراتژیک پلیس میامی و اسکادران محلی اف بی آی کوبا که در این تمرین شرکت دارند از اهمیت اساسی برخوردار هستند.
● نامطلوب ترین حالت
حدود ۴۰۰ تن از مقامات و مسوولان وضعیت اضطراری از جمله مسوولان اداره امنیت داخلی، گارد ساحلی و ادارات پلیس در شهرهای کورال اسپرینگز و برووارد، مونروئه و میامی - دید به بدترین سناریوها نیز پرداخته اند و می خواهند هرگونه خلأ و نارسایی را در این برنامه از قبل پیش بینی کرده باشند.
نگرانی هایی در مورد تامین نیروی لازم ابراز شد، مواردی از قبیل کمبود نیروهای اسپانیایی زبان و خرابی غیرمنتظره وسایل ارتباطی. در یکی از این سناریوها، کودکی که در دریا مجروح شده و به روی قایق گارد ساحلی آورده شده نیاز به پرواز هوایی به خشکی داشت. تا زمانی که مسوولان در مرکز فرماندهی توانستند تصمیم بگیرند که آیا با کی وست یا اداره گارد ساحلی میامی تماس بگیرند دقایق ارزشمندی از دست رفت.
در یک تمرین دیگر، دو قایق با حدود ۲۵ مسافر به ساحل پامپانو رسیدند و بیش از ۱۰ تن از آنان نشانه هایی از سرخک را بروز دادند و مسوولان مراقبت بهداشتی تا تعیین بهترین طریق برای حمل و نقل ایشان و قرنطینه کردن از سایرین مجبور شدند سعی و تقلای زیادی به کار بندند. اونیل اظهار می دارد که «این یک تمرین عملی است تا ببینیم در آب چه می گذرد و کجای کار اشکال دارد.
هدف آن است که تا حد امکان واقع بین باشیم.» تمرین این هفته با اصلاحات به عمل آمده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و بعد از آن تمرینی دیگر با استفاده از قایق، هواپیما و پرسنل وضعیت اضطراری برای ۷ و ۸ مارس برنامه ریزی شده است مگر آنکه اوضاع در جزیره تغییر کند. جیمز بروکس، سخنگوی پایگاه نیروی هوایی در کی وست می گوید؛ «در ارتش همیشه بر اساس بدترین سناریو برنامه ریزی می شود.»
زاخاری مان، نماینده ویژه اداره گمرکات و حفاظت مرزی می گوید هدف آن است که از غوغا و هیاهو پرهیز شده و جان اشخاص نجات داده شود. آنچه ما سعی داریم انجام دهیم آن است که مانع مهاجرت غیرقانونی شویم، این کار بسیار خطرناک است.
ترجمه: اسماعیل همت دوست
منبع: لس آنجلس تایمز
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید