پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مرگ یک رئیس جمهور انتصابی


مرگ یک رئیس جمهور انتصابی
جرالدفورد تنها رئیس جمهور انتصابی آمریكا پس از یك دوره بیماری طولانی، صبح دیروز در ۹۳ سالگی درگذشت. بتی فورد همسر وی در بیانیه ای بدون اشاره به محل مرگ جرالد گفت: «جرالد فورد همسر، پدر، پدربزرگ و نیای محبوب ما در ۹۳ سالگی درگذشت. برپایه گزارش های جدید، فورد در ژانویه ۲۰۰۶ به بیماری ذات الریه مبتلا شد و به دلیل عارضه قلبی دو بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. فورد پس از رونالد ریگان دومین رئیس جمهوری بود كه بیش از دیگر همتایان آمریكایی خود عمر كرد. جرالد رادولف فورد، ژوئیه ۱۹۱۳ در شهر اوماهای ایالت نبراسكا به دنیا آمد، اما دو ماه پس از تولدش پدر و مادرش از هم جدا شدند و او به مادر سپرده شد. او در ایالت میشیگان بزرگ شد و در تیم فوتبال میشیگان بازی كرد. توانایی های وی در عرصه فوتبال دیترویت لانیزو، گرین بی پكرز را بر آن داشت تا بازی در دنیای حرفه ای فوتبال را به او پیشنهاد بدهند، اما جرالد نپذیرفت و ترجیح داد كه تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه ییل ادامه دهد.
● فورد در جنگ جهانی دوم
پای آمریكا به جنگ باز و فورد نیز در آوریل ۱۹۴۲ به قوای ذخیره نیروی دریایی آمریكا ملحق شد. او در ارتش از ورزش فاصله گرفت و مدیریت ورزشی داخلی لشكر توپخانه ناو هواپیمابر uss monterary را بر عهده گرفت. او در عملیات های مهم در جنوب اقیانوس آرام شركت جست و حتی تا آستانه مرگ پیش رفت. گفته می شود دسامبر ۱۹۴۴ امواج توفانی هراس انگیز در حالی كه ناو هواپیمابر را در محاصره خود قرار داده بود فورد به درون آب های متلاطم پرتاب شد و نزدیك بود غرق شود كه نجاتش دادند.
● یك جمهوریخواه متفاوت
فورد از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۳ به عنوان یك جمهوریخواه ۲۴ سال را در مجلس نمایندگان آمریكا سپری كرد و سرانجام به رهبری فراكسیون حزب جمهوریخواه در این مجلس درآمد. فورد در میان اهالی میشیگان بود و همواره سعی می كرد چهره ای متفاوت از همتایان حزبی اش نشان دهد. گفته می شود او در میشیگان به دیدار كشاورزان می رفت و در كنار آنان به دوشیدن گاوها و كشت و كار در مزارع می پرداخته است. او در پیگیری ترور جان اف كندی نیز بسیار فعال بود. در توصیف شخصیت او منابع آمریكایی نوشته اند كه فورد شخصیتی عوام پسند با منشی آرام داشت: بنابراین نظر بیشتر نمایندگان را به خود جلب كرد. فورد در انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی دولت های وقت دریغ نمی كرد و همواره از برنامه های لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریكا انتقاد می كرد و طرح های این رئیس جمهور را خالی از فایده می دانست. جانسون از نوك پیكان انتقادات فورد در امان نبود و رویكرد وی در قبال جنگ ویتنام بشدت خشم فورد را برمی انگیخت.
● رئیس جمهور فورد
فورد برای روی كارآمدن ریچارد نیكسون تلاش فراوانی كرد و به وی بسیار نزدیك شد. بنابراین زمانی كه نیكسون رئیس جمهور شد، فورد همواره مهره ای كلیدی و دوستی نزدیك به او بود. با این حال شهرت چندانی به عنوان یك سیاستمدار نداشت، اما استعفای اسپیرو اگنیو، معاون نیكسون، راه وی را برای رسیدن به شهرت سیاسی درمیان آمریكایی ها باز كرد. هر دو مجلس قانونگذاری آمریكا نسبت به وی نظر مثبت ابراز كردند و تأیید وی برای مقام معاونت ریاست جمهوری با اكثریت قاطع آرا صورت گرفت. فورد دوست قدیمی نیكسون بود و حتی برای اشاعه سیاست ها و منش وی سفرهای زیادی انجام داد و سخنرانی های بسیاری كرد.
دو سال از دوره ریاست جمهوری نیكسون باقی مانده بود كه رسوایی واترگیت او را وادار به كناره گیری از قدرت كرد. طبق قوانین آمریكا، فورد جانشین نیكسون در دو سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری وی شد. فورد در نخستین اقدام یك پوشش پنهانكاری و بخشش بر روی رسوایی سیاسی نیكسون كشید. فورد با این تناقض بزرگ دست به گریبان شد كه از یك سو ریاست جمهوری خود را با بیزاری جستن از نیكسون آغاز كرد و از طرفی با حمایت از او ادامه داد و همین تناقض به سقوطش انجامید، زیرا درخواست عفو نیكسون و چشم پوشی از خطای او، مردم را ناخرسند كرد. بنابراین زمانی كه در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد شركت كرد، مردم از او رویگردان شدند و جیمی كارتر را برگزیدند. بحران مربوط به حادثه مایاگوئز كه در آن یك كشتی تجاری آمریكا به همین نام به تصرف نیروهای خمرهای سرخ در كامبوج درآمد آخرین ضربه را به اعتبار فورد وارد كرد. اما اینها همه وقایع دوران فورد نبود. دوره دوساله ریاست جمهوری فورد با اتفاقات مهمی درباره جنگ ویتنام و شوروی سابق همراه شد. جدال آمریكا با بلوك شرق همچنان ادامه داشت و فورد می گفت اروپای شرقی هرگز تحت سیطره شوروی نخواهد بود، بلكه تحت سلطه دولت فورد درخواهد آمد. فورد در ۲۳ آوریل ۱۹۷۵ اعلام كرد جنگ ویتنام تا جایی كه به آمریكا مربوط می شود به پایان رسیده است و دو هفته بعد دولت سایگون كه تحت حمایت آمریكا بود، سقوط كرد. فورد در سال ۱۹۷۵ در یك فاصله زمانی ۱۷ روزه دوبار از سوءقصد نجات یافت، یك بار در شهر ساكرامنتوی كالیفرنیا و بار دیگر در سانفرانسیسكو كه زنی به نام سارا جین قصد ترور وی را داشت.
او در اواخر دوره ریاست جمهوری اش به مجموعه ای از اقدام های اقتصادی دست زد، اما دیگر دیر شده بود. فورد در مراسم تولد ۹۰ سالگی اش در چهره یك فرد نادم و پشیمان ظاهر شد. او گفت: امیدوارم ۵۰ سال بعد مورخان بگویند كه فورد در روزهای دشواری متصدی پست ریاست جمهوری شد؛ روزهایی كه رسوایی واترگیت، جنگ ویتنام و مشكلات اقتصادی را داشتیم. در آن دوره اعتماد از كاخ سفید سلب شده بود. امیدوارم كه مورخان بنویسند كه فورد اعتماد مردمی را به كاخ سفید باز گرداند. او سال ۱۹۸۱ كتابخانه و موزه ای شخصی در میشیگان تأسیس كرد و تا پایان عمر هوادار تیم فوتبال میشیگان بود و سال های پایانی خود را اغلب به دادن امضای یادگاری به هواداران صرف كرد. بتی فورد، سه پسر و یك دختر از بازماندگان جرالد فورد هستند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید