جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مشکلات شایع در میان کودکان


مشکلات شایع در میان کودکان
شب ادراری یكی از مشكلات شایع در میان كودكان است. با این كه كودكان در حدود ۳ سالگی كاملاً از لحاظ نگه داشتن ادرار تربیت شده اند، ولی باز هم بسیاری از كودكان تا قبل از شش سالگی به این بیماری مبتلا هستند. بر اساس آمارها، از هر هفت كودك ایرانی، یك نفر دچار این بیماری است كه بیش از ۵۰ درصد آنها مورد سرزنش خانواده در منزل، جمع دوستان و فامیل قرار می گیرند.
یادگیری دستشویی رفتن معمولاً در ۴ سالگی رخ می دهد و این كار معمولاً با دوره ای از خیس كردن در طول روز یا شب دنبال می شود. اگر خیس كردن رختخواب كماكان در سن ۶ یا ۷سالگی رخ دهد، باید با پزشك مشورت شود.
● علت شب ادراری
علت شب ادراری بسیار متنوع است. یكی از علت های این بیماری این است كه مثانه كودك شما ظرفیت كمتری نسبت به مثانه كودكان همسن خود دارد. این كه كودك قادر نیست زمانی كه مثانه اش پر شده را درك و ابراز كند، یا به هنگام استرس های عصبی و ترس قادر به نگه داشتن خود نیست، به ندرت از علل شب ادراری است.
شب ادراری ممكن است خواه عمدی و یا غیر عمدی باشد. در واقع ترس، اضطراب، از دست دادن مهر و محبت والدین، تولد كودك دیگر، جلب نظر والدین، ترس از تنبیه در بچه های بزرگتر، مشكل در مدرسه و دوستان و در كل هیجان های مختلف در كودكان از علل این بیماری است.باید توجه داشت مسائل روحی و عاطفی از مهم ترین علل این بیماری در كودكان است. جدای از پدر ومادر، اختلاف ها و كشمكش های خانوادگی، جابه جایی خانواده، مسافرت یا فوت یكی از والدین و تحقیر و تنبیه بیش از حد بزرگترها از عوامل اجتماعی و بسیار مهم در شب ادراری كودك است.
هرچند ثابت شده است عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز این عارضه مؤثر است، اما باید توجه داشت همان طور كه زمان راه افتادن و حرف زدن كودكان با یكدیگر متفاوت است، روند بالا رفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت كنترل آن نیز در كودكان ممكن است با هم متفاوت باشد.
به گفته كارشناسان، حدود ۱۵ درصد از كودكان كه تختخواب خود را خیس می كنند، به تدریج كاملاً بهبود پیدا می كنند.
رعایت نكات زیر برای جلوگیری شب ادراری كودك مفید است:به كودكتان اطمینان دهید كه شب ادراری در سن او مسأله ای طبیعی است. او را تحقیر نكنید و به او بفهمانید كه او این كار را ازروی عمد انجام نمی دهد. هیچ وقت او را تنبیه نكنید و مطمئن باشید كه دیگر اعضای خانواده نیز او را به این خاطر مسخره نمی كنند.
● تشویق كودك برای خیس نكردن
تشویق كودك در انجام تمرینات و رعایت دقیق درمان های دارویی و غیر دارویی بسیار مؤثر است. حتی می توان كودك را به ازای هر شبی كه این كار را نمی كند، تشویق كرد و در این صورت، به مدت طولانی برای وی جایزه خرید.
● دستشویی كودك قبل از خواب
كودك را قبل از خواب حتماً به دستشویی ببرید. او را به طور معمول ۲ تا ۳ بار در طول نیمه شب بیدار كنید تا به دستشویی برود و اگر با این اقدام شب ادراری كودك ادامه داشت از تشكچه های زنگ دار، مخصوص این كار استفاده كنید.
این تشكچه ها در داروخانه موجود است و وقتی كودك شروع به خیس كردن تختخواب خود می كند، شروع به زنگ زدن و اعلام خطر می كند و كودك خیلی سریع از خواب بیدار می شود.
● صحبت با كودك
صحبت آزادانه و راحت با كودك در ارتباط با این مشكل می تواند به محدود ساختن مشكلات عاطفی كه در رابطه با این اختلال وجود دارد، كمك كند باید به كودك اطمینان داد كه وجود این مشكل تقصیر او نیست و این اختلال به مرور زمان بهبود می یابد. حتی می توانید به كودك خود درباره اعضای بدن آموزش دهید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید