جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


سهامداران هوشمند


سهامداران هوشمند
بازار سهام ایران در حالی بعد از گذشت حدود ۳سال با خبر تصویب قطعنامه شورای امنیت مواجه شد كه بررسی نخستین تأثیر این موضوع حكایت از افزایش سطح هوشمندی اكثریت سهامداران داشت.
بی شك شنبه شب گذشته همه سهامداران حقوقی و حقیقی فعال، با پیگیری آخرین اخبار و اطلاعات از نشست اعضای شورای امنیت، تمام حواس و توجه خود را معطوف این موضوع كرده بودند تا براساس تحلیل های خود و دیگران و هم چنین درجه خطرپذیری و دیدگاه سرمایه گذاری نسبت به این قطعنامه واكنش نشان دهند.
این رویداد (تصویب قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تحریم محدود ایران) در شرایطی رخ داد كه سهامداران از حدود ۳سال پیش با این موضوع درگیر بودند و شاید در مقاطعی خصوصاً نیمه دوم سال ۸۳ با قضیه پرونده هسته ای ایران بسیار تند و تیز و غیر منطقی برخورد می كردند اما با توجه به تكرار اخبار منفی، سطح آستانه تحمل و تحلیل فعالان بازار سهام نیز روز به روز افزایش یافت.
این جریان فكری غالب بر تالار شیشه ای منجر شد كه سهامداران كمتر تحت تأثیر واكنش ها و اظهارات مقام های مسئول داخلی و خارجی قرار گیرند و بیشتر از اخبار سیاسی به وقایع اقتصادی چون قیمت های جهانی محصولات توجه كردند.
شدت یافتن این جریان در چهارماه گذشته منجر شد كه بورس ایران بعد از حدود ۱۶ ماه از دوران ركود خارج شود و مجدداً با رونق نسبی بازار، قیمت ها و شاخص ها روبه رو شود.
كاهش قیمت اكثر سهام و ارزندگی سهام برخی از صنایع در چهارماه گذشته در نهایت رشد شاخص كل و عبور از مرز روانی۱۰هزار واحدی را منتج شد.
این اتفاق نشان داد كه حداقل در چند ماه گذشته قوه تجزیه و تحلیل فعالان بالاتر رفته و از تعداد سهامداران «بزدل» كاسته شده است.
در دوران گذشته با انتشار كوچكترین خبر ناخوشایند برخی از سهامداران با قرار گرفتن در صف های فروش، جامعه «بزدلان» بازار سهام را بلافاصله تشكیل می دادند كه در مقابل این جامعه نیز بلافاصله گروه «بزخران» قرار می گرفت و شروع به خرید سهام با قیمت های پائین می كرد.
اما گذشت زمان و خروج بورس از دوران های مقطعی ركود، آرام آرام این نكته به جامعه بزدلان گوشزد شد كه نباید با هر خبر و واقعه ای بی درنگ نسبت به فروش سهام اقدام كرد بلكه باید با قرار گرفتن در دسته «منطقیون» بازار، رفتاری متناسب و در خور شرایط از خود نشان داد.
بر همین اساس بود كه یكشنبه گذشته صف های فروش سهام برخی شركت های مردمی مانند توسعه معادن روی و پتروشیمی اراك بلافاصله جمع آوری شد و مجدداً تمایل به خرید ارزان این گونه سهام افزایش یافت و حتی در آخر وقت صف های خرید نیز تشكیل شد.
براساس گزارش فارس، هر چند برای برخی از سهام مانند گل گهر و چادرملو و پتروشیمی خارك صف های فروش تشكیل شده اما باید گفت كه این گونه سهام با توجه به رشد روزانه سهام در چندین هفته گذشته، بازدهی های معقول و گاه بیش از حدی را نصیب سهامداران كرده اند كه این دسته از سهامداران به منظور شناسایی سود اقدام به فروش سهام از هفته گذشته (گل گهر و چادرملو) كرده اند.
افزایش سطح هوشمندی فعالان و مقاومت كلیت بازار در برابر موضوع قطعنامه شورای امنیت در نمودار روز یكشنبه شاخص نیز قابل مشاهده بود.
به طوری كه هر چند دماسنج بورس با نوساناتی در ساعات اولیه مواجه شد اما مجدداً با روند صعودی در ساعات میانی مواجه شد و بعد از كاسته شدن شوك اولیه این خبر به دلیل بازگشایی ۵ نماد (كه ۴ نماد با قیمت های منفی بازگشایی شد) بخشی از كاهش ۱۳ واحدی شاخص كل ناشی از این موضوع بود.
به هر حال هر چند بر اساس اصل پنجم سرمایه گذاری در بازار سهام نمی توان هیچ قطعیتی را برای هیچ وضعی متصور شد اما می توان گفت در شرایط كنونی كه قدرت عمل منطقی فعالان بازار سهام افزایش یافته آنچه بیش از همه مورد توجه واقع خواهد شد واكنش مقام های داخلی به موضوع تصویب قطعنامه شورای امنیت است.
سهامداران حقوقی و حقیقی شاید با بالا رفتن سطح هوشمندی و تصمیم گیری واكنش متعادلی را از خود نشان دادند و نسبت به خرید سهام ارزنده بورس اقدام كردند اما به هر حال بخش عمده ای از نگاه و توجه خود را به درون و اخبار روزهای آینده خواهند دوخت تا بر اساس وضع حاكم نسبت به ادامه روند منطقی خود تصمیم گیری كنند.
در پایان می توان گفت كه بازار سهام ایران به مانند هر بازاری وارد دوره جدیدی از فعل و انفعالات شده كه قسمت اولیه این واكنش هر چند با برآیند مثبتی همراه شده اما نمی توان برای آینده نیز ادامه چنین روندی را متصور شد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید